„Szkoła z TVP” kilkukrotnie podnosi oglądalność w grupie 4-15. „Idea bardzo ciekawa, ale za pomysłem nie poszła dobra realizacja”
Przez cztery pierwsze „Szkołę z TVP” na czterech naziemnych antenach Telewizji Polskiej oglądało 137 tys. osób. Lekcje kilkukrotnie podnoszą oglądalność stacji w grupie 4-15. - Ogromna szkoda, że za pomysłem nie poszła dobra realizacja - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska z One House.
Lekcje dla szkół podstawowych w ramach akcji „Szkoła z TVP” są emitowane od poniedziałku, 30 marca br. w czterech kanałach: TVP Sport, TVP Rozrywka, TVP3 i TVP Historia w dni powszednie od godz. 8.00 do około 12.00, następnie stacje pokazują powtórki lekcji. Za ich zawartość merytoryczną odpowiada Ministerstwo Edukacji Narodowej, a sponsorem projektu jest Fundacja PGNiG.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement - udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez One House - w okresie od 30 marca do 2 kwietnia 2020 roku średnia widownia TVP Sport, TVP Rozrywka, TVP3 i TVP Historia pomiędzy godz. 8.00 a 12.00 (pasmo nadawania „Szkoły z TVP”) wyniosła 137 tys. osób. Przełożyło się to na 2,06 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów, 1,78 proc. w grupie komercyjnej 16-49, 1,59 proc. w grupie 16-59 i 7,31 proc. w grupie 4-15 (będącej docelową grupą odbiorców projektu).
„Szkoła z TVP” hitem TVP3
„Szkoła z TVP” najwięcej widzów - 60 tys. - gromadzi w TVP3, gdzie nadawane są lekcje dla klasy czwartej i szóstej. Drugie miejsce, z widownią na poziomie 44 tys. osób, gromadzą lekcje w TVP Historia (lekcje dla klasy trzeciej i piątej). W TVP Rozrywka projekt ogląda 18 tys. osób (lekcje dla klasy drugiej i siódmej), a w TVP Sport - 16 tys. (klasa pierwsza i ósma).
Dla porównania, TVP Sport, TVP Rozrywka, TVP3 i TVP Historia w analogicznym okresie tydzień wcześniej (tj. od 23 do 26 marca w godz. 8.00-12.00) oglądało 134 tys. widzów w 4+. „Szkoła z TVP” w grupie wszystkich odbiorców podniosła wyniki analizowanych stacji o 2,71 proc. W grupie 16-49 nastąpił spadek o 4,69 proc., w 16-59 widownia spadła o 13,67 proc.
Wysoki wzrost - wynoszący aż 550,03 proc. - „Szkoła z TVP” zanotowała wśród osób w grupie od 4 do 15 lat, a więc dzieci do których kierowane są lekcje.
- „Szkoła z TVP” to moim zdaniem mocno zmarnowany potencjał. O samym programie powiedziano już tak dużo że w zasadzie nie ma sensu się powtarzać, natomiast idea sama w sobie jest bardzo ciekawa - ogromna szkoda, że za pomysłem nie poszła dobra realizacja. Z drugiej strony łatwo powiedzieć - powalczyć o zainteresowanie dzieciaków i młodzieży treściami edukacyjnymi w dobie youtube.pl i wszechobecnej rozrywki programem robionym na przysłowiowym kolanie - czy to w ogóle mogło się w takim trybie udać? I mimo ogromnego procentowego przyrostu udziału w widowni anten w analizowanych pasmach w grupie 4-15 pamiętajmy o niskiej bazie - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska, head of media w agencji One House. - Bo wnikając nieco głębiej - najlepiej obejrzaną w grupie 4-15 częścią „Szkoły z TVP” była część rozpoczęta 1 kwietnia o godz. 9.00 - zgromadziła ona przed telewizorem łącznie na wszystkich antenach nieco ponad 82 tysiące dzieci i młodzieży między 4 a 15 rokiem życia, co stanowi... zaledwie 1,8 proc. osób w tym wieku. Wyniki więc mówią same za siebie - dodaje.
TVP Sport, TVP Rozrywka, TVP3 i TVP Historia tuż po zakończeniu emisji premierowych odcinków „Szkoły z TVP” pokazuje powtórkowe odcinki cyklu. Cztery stacje pomiędzy 12.00 a 16.00 ogląda 100 tys. widzów (1,18 proc. udziału w 4+, 0,95 proc. w 16-49, 0,89 proc. w 16-59 i 4,13 proc. w 4-15. Powtórki względem analogicznego pasma tydzień wcześniej obniżają widownie stacji w grupach 4+, 16-49 i 16-59, ale kilkukrotnie podnoszą w grupie 4-15.
„Szkoła z TVP” radykalnie wpłynęła również na wzrost oglądalności TVP Sport, TVP Rozrywka, TVP3 i TVP Historia w ujęciu całodobowym wśród dzieci 4-15 lat. Cztery analizowane stacje od 30 marca do 1 kwietnia miały łącznie 3,15 proc. udziału w tej grupie, o 377,27 proc. więcej niż tydzień wcześniej.
W środę Telewizja Polska wydała oświadczenie w sprawie nieprzychylnych tekstów w mediach i komentarzy o „Szkole z TVP”. - Poniżanie i dyskredytowanie nauczycieli, którzy realizując swoją misję zdecydowali się zaangażować w projekt edukacyjny, którego celem jest zapewnienie ciągłości nauczania świadczy o niedostrzeganiu powagi sytuacji i wyzwań, które stoją przed naszym społeczeństwem w tej trudnej chwili - czytamy w komunikacie przesłanym do portalu Wirtualnemedia.pl.
TVP zaznaczyła, że pedagodzy, na co dzień uczący dzieci w szkołach publicznych, gdy poświęcają się i angażują w przedsięwzięcia służące dobru ogółu - stają się obiektem drwin i ataków. - Jeszcze kilka miesięcy temu te same media, które wspierały nauczycieli w walce o lepsze wynagrodzenia, dziś na podstawie jednostkowych pomyłek stygmatyzują ich. Zachowanie to świadczy o niedojrzałości przedstawicieli mediów komercyjnych oraz o braku solidarności ze społeczeństwem - stwierdził nadawca.
Jak już informowaliśmy, Telewizja Polska w ramach akcji „Szkoła z TVP” będzie pokazywać lekcje także dla szkół ponadpodstawowych. Będą emitowane premierowo w TVP Kultura i TVP HD.
Dołącz do dyskusji: „Szkoła z TVP” kilkukrotnie podnosi oglądalność w grupie 4-15. „Idea bardzo ciekawa, ale za pomysłem nie poszła dobra realizacja”