SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVP ma własny pomiar oglądalności tv. Kurski: Wyniki szokująco inne, panel Nielsena jak yeti

Telewizja Polska nawiązała z Netią współpracę, w ramach której otrzymuje wyniki dotyczące oglądalności jej kanałów przez ok. 500 tys. klientów usługi telewizyjnej operatora. - Wyniki są szokująco inne. Ten pomiar jest nieprawdopodobnie bardziej dokładny. Bardzo dużo mówi, jak bardzo dotychczasowy pomiar Nielsena nie odpowiadał rzeczywistości - komentuje prezes TVP Jacek Kurski.

Jacek Kurski, prezes TVP - fot. akpa Jacek Kurski, prezes TVP - fot. akpa

Przedstawiciele Telewizji Polskiej, na czele z Jackiem Kurskim, od ponad roku krytykowali pomiar oglądalności telewizyjnej realizowany przez Nielsen Audience Measurement. Podawali w wątpliwość wiarygodność badania, zarzucając, że jest oparte na zbyt małej liczbie uczestników, których rozkład geograficzny jest niereprezentatywny dla polskiego społeczeństwa. W „Wiadomościach” TVP1 pokazano materiały w negatywnym tonie opisujące pomiar i niektórych menedżerów Nielsena, a nadawca domagał się od firmy przekazania kodów pocztowych osób uczestniczących w panelu, czego ta nie chciała zrobić, udostępniła natomiast szczegółowe informacje o strukturze panelu.

W październiku ub.r. TVP i Nielsen porozumiały się co do przeprowadzenia przez stowarzyszenie IAA Polska audytu rozłożenia geograficznego uczestników panelu.

TVP sprawdza, jak telewizję oglądają klienci Netii

Jacek Kurski poinformował w środę na posiedzeniu sejmowej komisji kultury i środków przekazu, że Telewizja Polska podpisała z list intencyjny z Netią dotyczący przekazywania danych o oglądalności telewizji przez klientów tego operatora.

- Udało nam się dostać do danych z oglądu zachowania rzeczywistego pół miliona widzów. Nie badamy tak jak Nielsen 1,4-1,8 tys. gospodarstw skoncentrowanych w wielkich miastach i na ich obrzeżach, ale mamy wgląd do 190 tys. gospodarstw domowych, w których jest 500-510 tys. realnych, rzeczywistych widzów - opisał Kurski. - Wyniki są szokująco inne. Ten pomiar jest nieprawdopodobnie bardziej dokładny - podkreślił. Jego zdaniem dotychczasowe pomiary oglądalności drastycznie zaniżają wyniki stacji TVP.

Publiczny nadawca nie podał na razie żadnych informacji o wynikach badania ani współpracy z Netią. - Jest to współpraca stała, strukturalna. Mam nadzieję, że wkrótce będziemy mogli pokazać opinii publicznej wyniki - zapowiedział Jacek Kurski.

Zaznaczył, że nowe badanie nie jest jeszcze autoryzowane. - Taki standard, mam nadzieję, musi zostać z czasem autoryzowany przez właściwe w konstytucji organa dla radiofonii i telewizji - powiedział.

Kurski: wśród uczestników badania Nielsena są działacze KOD-u

Według prezesa TVP nowe badanie już po pierwszych wynikach potwierdza wątpliwości co do rzetelności pomiaru Nielsena. - Bardzo dużo mówi, jak bardzo dotychczasowy pomiar Nielsena nie odpowiadał rzeczywistości. Do tej pory nikt nie widział człowieka z panelu tej firmy. To trochę jak yeti: wszyscy wiedzieli, że istnieje, ale jeszcze nikt go nie widział - stwierdził Kurski.

Przypomniał też, że dwa miesiące temu jeden z uczestników manifestacji Komitetu Obrony Demokracji, przedstawiający się jako działacz tego ruchu, stwierdził w wypowiedzi dla telewizji, że bierze udział w pomiarze Nielsena.

- Oświadczył: „Tak, ja mam panel Nielsena. I nie oglądam telewizji, na złość im nie będę oglądał”. Jest jeden znany z imienia i nazwiska uczestnik panelu Nielsena, ale szczerze mówiąc: czy on jest reprezentatywny dla polskiej opinii i widowni? Śmiem wątpić - ocenił Jacek Kurski.

Netia: to prototypowe narzędzie

Obecnie z telewizyjnych usług Netii korzysta 184 tys. abonentów.

- Netia posiada prototypowe narzędzie, analizujące zanonimizowane dane o oglądalności poszczególnych kanałów TV, dostarczanych naszym abonentom. Narzędzie to powstało z myślą o doskonaleniu naszej unikatowej oferty programowej. Dzięki nowoczesnej technologii dostarczania sygnału TV Netia dysponuje znaczącą przewagą nad konkurencją w tym zakresie i chcemy tę przewagę wykorzystać z korzyścią dla naszych klientów. Widzimy również szansę na polepszenie oferty programowej i optymalizację czasu reklamowego przez samych nadawców, zwłaszcza kanałów tematycznych - informuje Wirtualnemedia.pl Karol Wieczorek, rzecznik sieci Netia.

Szczegółów umowy z TVP Wieczorek nie zdradza.

Dołącz do dyskusji: TVP ma własny pomiar oglądalności tv. Kurski: Wyniki szokująco inne, panel Nielsena jak yeti

104 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nigdy nie poznamy prawdy w tej sprawie
Tego typu od dawna prezentowane wyniki oglądalności są nic nie warte - mówię o wcześniejszych (...) czyli nigdy się nie dowiemy jakie są mniej więcej wyniki oglądalności na przykład TVP1, TVP2, Polsatu i TVN. Zatem chyba każdy sam może sobie tworzyć oglądalność jak wcześniej badający podmiot które nic nie mają za bardzo z rzeczywistym wskazaniem. Ja na przykład sobie wnioskuje że durnego Polsatu lub ich durnych stacji nikt za bardzo nie ogląda jak to przedstawiają okłamując wszystkich - bardziej można jeszcze liczyć że dobrą oglądalność mają stacje tematyczne TVN - większą niż prezentują okłamując ponownie w tej sprawie... Co do TVP1 lub TVP2 - chyba też nie mają aż tak dużą oglądalność...
0 0
odpowiedź
User
Marcin
A ten znowu swoje i jak zwykle żadnych danych na potwierdzenie. Jak Nielsen podał, że Sylwester oglądało prawie 4 mln to do dziś się tym chwali. I pewnie dowodem na tak diametralnie inną oglądalność tvp jest to, ze klienci platnych telewizji piszą do operatorów, aby im odłączyć tvp, bo nie chcą płacić abonament.
0 0
odpowiedź
User
krytyk
Wyniki TVP są zaniżane, no chyba że TVP bije rekord. Tak, to brzmi jak wypowiedź rozsądnego prezesa telewizji publicznej w 38-milionowym kraju...
0 0
odpowiedź