SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Strata Telewizji WP ma zmaleć o połowę, stacja zyskuje 1 pkt proc. zasięgu miesięcznie

W całym br. Telewizja WP nie osiągnie jeszcze zysku EBITDA, ale jej strata netto powinna być o połowę niższa niż w ub.r. - zapowiedzieli przedstawiciele zarządu Wirtualnej Polski. Zasięg techniczny stacji wynosi obecnie 63 proc. i rośnie o ok. 1 pkt proc. miesięcznie. - Z każdym dodatkowym punktem czy ułamkiem punktu udziału w oglądalności wpływy reklamowe rosną nieproporcjonalnie bardziej. Oczywiście na to liczymy - mówi prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski.

Telewizja WP jest nadawana od końca 2016 roku m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. W ub.r. stacja zanotowała 16,5 mln zł wpływów sprzedażowych (jej brokerem reklamowym jest TVN Media) oraz 5,72 mln zł skorygowanej straty EBITDA, wobec 8,13 mln zł wpływów i 12,19 mln zł skorygowanej straty w 2017 roku. W czwartym kwartale ub.r. kanałowi udało się pierwszy raz osiągnąć dodatnią rentowność - przy 5,76 mln zł przychodów miała 311 tys. zł skorygowanego zysku EBITDA.

Członkowie zarządu Wirtualnej Polski we wtorek na konferencji prasowej zaznaczyli, że nie oznacza to, że Telewizja WP na stałe będzie notowała zysk EBITDA. Liczą natomiast, że w 2019 roku strata stacji zmaleje o połowę. - Będą takie kwartały „przyzerowe”: trochę na minusie, potem trochę na plusie - stwierdziła Elżbieta Bujniewicz-Belka, członek zarządu WP ds. finansowych.

- Rentowność to efekt ciągłego wzrostu naszej atrakcyjności programowej i zwiększającego się zasięgu technicznego - ocenił prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski. W ostatnich latach zasięg MUX-8 był na tyle mniejszy od oczekiwań, że w 2017 roku Telewizja WP musiała zrezygnować z własnych produkcji, głównie kilku programów lifestylowych i informacyjnych, i rozstać się z tworzącymi je dziennikarzami (m.in. Maciejem Orłosiem, Igorem Sokołowskim, Kamilą Biedrzycką-Osicą i Małgorzatą Serafin).

Wirtualna Polska spierała się też z Emitelem o wysokość opłaty za obsługę techniczną MUX-8. Nadawca tłumaczył, że faktyczny zasięg multipleksu jest dużo niższy od deklarowanego przez Emitela. Pod koniec ub.r. firmy zawarły ugodę.

Jednocześnie po wielomiesięcznych negocjacjach z Emitelem na MUX-8 pojawiły się stacje Telewizji Polskiej: TVP Rozrywka i TVP Sport HD. Nadawcy innych stacji z tego multipleksu liczą, że dzięki temu wzrośnie jego popularność. Emitel i TVP niedawno zaczęły kampanię promującą MUX-8, występuje w niej Dariusz Szpakowski.

Jacek Świderski poinformował, że zasięg techniczny MUX-8 wynosi obecnie 63 proc. - Średnio poprawia się w miesiącu o 1 pkt proc. Czyli mamy przed sobą jeszcze dwa-trzy lata wzrostów - uważa.

W poszukiwaniu synergii z e-commerce

Drugim czynnikiem, który może przynieść wzrost oglądalności Telewizji WP, a co za tym idzie poprawę jej wyników finansowych, jest oferta programowa. - Do tej pory naszym głównym celem było dojście do break even point, co oczywiście zabijało większość kreatywnych pomysłów - przyznał Świderski.

- W miarę tego, jak poprawia się zasięg techniczny i udział w rynku oglądalności, jesteśmy bardziej śmiali w inwestowaniu w droższe treści, szczególnie własne. Mamy ambicję robienia własnych programów, powoli dochodzimy do etapu, kiedy to ma sens. Szukamy też synergii z naszymi innymi działalnościami, np. e-commerce’owymi - wyliczył prezes Wirtualnej Polski.

Według danych Nielsen Audience Measurement w styczniu br. Telewizja WP zanotowała 0,463 proc. udziału w rynku oglądalności, wobec 0,359 proc. w 2017 roku, natomiast w przypadku widzów w wieku 16-49 (w oparciu o wyniki w tej grupie stacja rozlicza się z brokerem reklamowym) jej udział wzrósł z 0,363 proc. do 0,511 proc. Stacja była drugim po Zoom TV najchętniej oglądanym kanałem z MUX-8.

- Z każdym dodatkowym punktem czy ułamkiem punktu udziału w oglądalności wpływy reklamowe rosną nieproporcjonalnie bardziej. Oczywiście na to liczymy - podkreślił Jacek Świderski. Zaznaczył, że dzięki zniwelowaniu straty i osiągnięciu break even przez Telewizję WP nie ciąży już ona na wynikach finansowych Wirtualnej Polski. - Jest to moment, w którym możemy powiedzieć naszym inwestorom, że nie tylko w skali całego holdingu, są takie, jak obiecywaliśmy, ale dowieźliśmy też naszą obietnicę telewizyjną - stwierdził.

Przejęcia stacji z MUX-8

Oprócz Telewizji WP, Zoom TV i stacji TVP na ósmym multipleksie są nadawane Metro i Nowa TV. Zoom TV na początku ub.r. został przejęte w całości przez Kino Polska TV (z pozostałe 30 proc. firma zapłaciła 10 mln zł), Metro w 2017 roku od Agora przejęło Discovery (płacąc 33 mln zł za 100 proc. udziałów), a 49 proc. udziałów nadawcy Nowa TV i Fokus TV od grup ZPR Media przejął Cyfrowym Polsat. Tym samym Wirtualna Polska została ostatnim nadawcą z MUX-8 mającym w portfolio tylko jedną stację.

Notowane na giełdzie Kino Polska TV parę dni temu podało, że w ub.r. Zoom TV zanotował 12,23 mln zł wpływów sprzedażowych i 8,73 mln zł straty, a rok wcześniej - 6,51 mln zł wpływów i 11,82 mln zł straty. Natomiast Nowa TV z końcem listopada ub.r. zrezygnowała ze swojego programu informacyjnego „24 godziny” i pożegnała się z jego pracownikami, natomiast od początku marca emituje „Obraz dnia” znany z anteny Polsat News.

Dołącz do dyskusji: Strata Telewizji WP ma zmaleć o połowę, stacja zyskuje 1 pkt proc. zasięgu miesięcznie

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Żond
Muszę przyznać Kurskiemu, że tutaj pięknie rozegrał swoje byłe gwiazdki. Posprzątał właściwie wszystkie spady wstrzymując wejście na MUX, teraz za ludźmi przez lata cała będzie się ciągnąć odium.
odpowiedź
User
feri
jaka stacja takie wyniki.Odgrzewanie starych ogranych programów zle wróży.Zmiencei program na nowe , to wam skoczy....ogladalnośc! podpowiadam- zawsze moda, cukiernicy i ich dziela jak z bajki , cudne zakątki , metamorfozy mieszkan, paranormalium, przyciagna, pod warunkiem , ze nie będą to starocie , puszczane już na wszystkich możliwych kanalach.
odpowiedź
User
Adrian D.
Mamo, co to znaczy zasięg techniczny?
Kaziu, to znaczy, że tyle osób mogłoby oglądać, gdyby chciało.
Ale, że nie chce, to firma podaje duży zasięg techniczny zamiast zasięgu realnego, bo 63 wygląda lepiej niż 0.
odpowiedź