18,5 proc. Polaków ma telewizory 4K, ale treści niewiele
Przy okazji badania założycielskiego Krajowy Instytut Mediów spytał Polaków o jakość, w której oglądają telewizję i korzystają z serwisów streamingowych. 18,5 proc. ankietowanych posiadało sprzęt 4K, a 1,3 proc. pozwalający na oglądanie treści w 8K.
KIM na swojej stronie internetowej opublikował wyniki pierwszej fali badania założycielskiego, które pozwoli mu badać preferencje użytkowników mediów. Raport obejmuje pomiar zrealizowany przez KIM w okresie od lipca 2021 do marca 2022 na losowej próbie 9 552 gospodarstw domowych i ekstrapolowany na ogół gospodarstw domowych w Polsce. Badanie założycielskie jest realizowane przez KIM w sposób ciągły. Docelowo badaniem będzie objętych 30 tys. gospodarstw domowych rocznie.
Kto korzysta z treści w 4K?
W naszym kraju najpopularniejsze są telewizory Full HD (32,8 proc.). 23,6 proc. ankietowanych zdradziło, że posiada sprzęt HD/HD Ready, 18,5 proc. może oglądać telewizję i korzystać z oferty platform streamingowych w jakości 4K, a 1,3 proc. w 8K. 23,7 proc. nie wie lub nie pamięta jaki sprzęt posiada. Nieświadomość wśród najstarszych (powyżej 65 roku życia) odbiorców jest największa i wynosi 40,61 proc. W grupie poniżej 25 roku życia jest natomiast najwięcej posiadaczy sprzętu 8K (3,5 proc.).
Zobacz także: Polacy gotowi na 4K, a treści mało. „To będzie standard, ale wolniej niż w przypadku HD”
4K największą popularnością cieszy się w grupie wiekowej 25-34 (28,9 proc.). Jakość Ultra HD cieszy się znacznie większą popularnością w miastach niż na wsiach. Posiadacze najlepszych telewizorów najczęściej korzystają z oferty telewizji kablowej (22,2 proc.), satelitarnej (22,1 proc.) i satelitarnej lub kablowej oraz naziemnej (20,1 proc.). W badaniu nie wyszczególniono osób, które telewizję oglądają tylko drogą streamingową.
W streamingu najwięcej treści 4K
Kilka miesięcy temu Eutelsat poinformował, że w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej aż 50 proc. odbiorców posiada telewizory 4K. Operator satelitarny ubolewał, że nadawcy tak mało inwestują w emisję takich kanałów drogą satelitarną. W Polsce najtańsze telewizory 4K można nabyć za około 1500 zł.
W 4K można oglądać wybrane produkcje na Netflixie (w przypadku wykupienia najdroższego pakietu), Amazon Prime Video, HBO Max, Polsat Box Go, Playerze i m.in. kanały Eleven Sports 1 4K, Canal+ 4K Ultra HD, Museum 4K, Insight TV UHD, dostępne na platformach cyfrowych i w sieciach kablowych. Wkrótce może do nich dołączyć kanał Love Nature 4K. Do serwisów streamingowych, które mają w ofercie najwięcej treści 4K przydatny jest światłowód (w przypadku łączności mobilnej często występują limity danych). To dlatego z 4K łatwiej korzystać abonentom sieci kablowych z miast.
97,4 proc. odbiorców używa telewizora do oglądania tradycyjnej telewizji, 3,9 proc. do oglądania telewizji poprzez internet, 5 proc. do gier, 3,5 proc. do filmów na DVD lub Blue Ray, 14,2 proc. do oglądania klipów w serwisie YouTube, 22,8 proc. do serwisów streamingowych, 1,8 proc. do słuchania radia, 4,9 proc. do słuchania muzyki z playlist (np. Spotify). Do korzystania z usług SVoD telewizora najczęściej używają abonenci sieci kablowych (30,1 proc.). Najrzadziej osoby korzystające tylko z telewizji naziemnej (9,1 proc.).
Najwięcej telewizorów od 40 do 49 cali
Jakość 4K najbardziej da się zauważyć na dużych telewizorach. W Polsce mimo starań producentów sprzętu takie na razie nie królują. Najwięcej ankietowanych posiada telewizory od 40 do 49 cali (39,4 proc.). Kolejne miejsca zajmują widzowie ze sprzętami od 32 do 39 cali (24,4 proc.), od 50 do 59 cali (23,1 proc.), poniżej 30 cali (5,8 proc.), od 60 do 69 cali (5,2 proc.), od 70 do 79 cali (0,9 proc.), powyżej 80 cali (0,1 proc.). 1,1 proc. badanych nie pamięta jakiej wielkości telewizor posiada. KIM zbadał też wiek telewizorów używanych w Polsce. Najwięcej, bo 38,6 proc. ma od 5 do 10 lat, 34,8 proc. od 2-4 lat, 10,2 proc. do roku, a 6,9 proc. powyżej 10 lat. 9,5 proc. nie pamięta kiedy zakupiło sprzęt.
Największe telewizory najczęściej są kompatybilne z 8K. Samsung, który 3 lata temu zaoferował telewizory w 8K poinformował, że dotychczas nad Wisłą taki sprzęt zakupiło 6 tys. gospodarstw domowych. W okresie styczeń-wrzesień ub.r. ich sprzedaż wzrosła o 150 proc. w porównaniu z 2020 rokiem. Jak wynika z ostatnich danych firmy Samsung, za okres styczeń-wrzesień ub.r. w Polsce, sprzedaż telewizorów tej firmy o wielkości 85 cali wzrosła aż siedmiokrotnie. Większość telewizorów 8K na polskim rynku kosztuje powyżej 10 tys. zł. Rzadkością są sprzęty za 6 tys. zł. Brakuje też treści 8K poza klipami z krajobrazami m.in. w serwisie YouTube.
Dołącz do dyskusji: 18,5 proc. Polaków ma telewizory 4K, ale treści niewiele