Inwestor Biznes 24 i News 24: Społeczeństwo nie było gotowe na TVN CNBC
Fundusz zarządzany przez Tier Investment kupił 80 proc. udziałów w kanale Biznes 24 i zainwestował w spółkę Asto, która przygotowuje stację informacyjną News 24. W rozmowie z Wirtualnemedia.pl prezes Tier Investment Kamil Bilecki zapowiada współpracę między tymi telewizjami.
W zeszłym tygodniu informowaliśmy, że Grupa MWE Networks sprzedała 80 proc. udziałów spółki Biznes24 funduszowi zarządzanemu przez Tier Investment, spółce realizującej projekty głównie w segmencie nieruchomości. Choć Michał Winnicki wyszedł ze spółki, to pozostałe 20 proc. udziałów w niej zachował Roman Młodkowski, współwłaściciel biznesowej stacji.
Wcześniej firma Astro, znana z produkcji „Familiady” i uruchomienia Superstacji podpisała umowę ze spółką zależną od Tier Investment.
Fundusz w ciągu trzech miesięcy ma kupić akcje Astro za 3 mln zł. Docelowo zainwestuje w nie do 10 mln zł. Pomoże to sfinansować uruchomienie kanału informacyjnego News 24.
- Tier Investment SA to podmiot zarządzający funduszami inwestycyjnymi. Nasze fundusze skupiają polskich inwestorów. Dzięki obranej strategii, ważne sektory gospodarki są finansowane przez polski kapitał. Reprezentując interesy naszych inwestorów lokujemy środki w spółki, które naszym zdaniem mają wyjątkowy potencjał do wzrostów. Podmioty w które inwestujemy wspieramy w kluczowych decyzjach inwestycyjnych i pomagamy skalować ich działalność. Taki cel przyświeca nam przy akwizycjach związanych z Biznes24 i Astro SA. Z naszego punktu widzenia, posiadanie w portfelu dwóch różnych i niezależnych Spółek pozwala na dywersyfikację portfela funduszu. Niemniej jednak istnieją pewne punkty styku i potencjalne płaszczyzny współpracy między dwoma niezależnymi podmiotami. Rozważamy wykorzystanie ich potencjału w celu np. obniżenia kosztów stałych i operacyjnych które pozwolą na wykorzystanie efektu synergii, a co za tym idzie szybszego indywidualnego rozwoju Spółek. Dotychczasowe doświadczenie i dorobek Zarządów i zespołów, były kolejnym elementem przyciągającym nas do tych inwestycji. Dlatego zależy nam, aby z naszym wsparciem finansowym, Spółki mogły samodzielnie realizować ustalone strategie i pomysły na budowanie pozycji na rynku. Zespół Tier Investment to centrum kompetencji z wielu obszarów, który regularnie wspiera spółki portfelowe funduszy w celu budowania ich wartości, a co za tym idzie zysków dla właścicieli i inwestorów - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Kamil Bilecki, prezes Tier Investment.
Kilkukrotnie przesuwany start News 24
News 24 miał rozpocząć nadawanie na początku września jako stacja informacyjna bez wielkiej polityki. Nie doszło do startu, choć w Sejmie od wielu miesięcy pracują ekipy nowej stacji przygotowujące m.in. materiały do archiwum. Kolejnym terminem rozpoczęcia nadawania miał być październik. Wtedy kanał również nie rozpoczął nadawania.
Spółka Astro wydała natomiast komunikat o przedłużających się procedurach w związku ze zmianami w strukturze własnościowej w Krajowym Rejestrze Sądowym. Także w listopadzie nie doszło do debiutu. Powodem miały być przeciągające się negocjacje z samorządami, które miały częściowo finansować nową telewizję. Astro wydała też kolejny komunikat, w którym poinformowała o poszukiwaniu inwestora dla News 24.
Drugi kanał informacyjny Astro
Producent „Familiady” zapewnia nowej stacji zaplecze technologiczne. Emisja News 24 ma być bowiem prowadzona z pierwszej siedziby Superstacji przy ulicy Inżynierskiej w Warszawie. Informacyjno-rozrywkowa Superstacja rozpoczęła nadawanie 2 października 2006 roku. Początkowo kanał miał doinwestować fundusz inwestycyjny Capital Partners. Posiadał on też udziały w kanale Podróże TV, sprzedającym wycieczki turystyczne. Operatorzy kablowi nie chcieli wprowadzić Superstacji do oferty, bo Podróże TV zalegały z opłatami za miejsce w kablówkach. Ostatecznie Capital Partners wycofał się z inwestycji w Superstację. W maju 2007 roku 50 proc. udziałów w kanale kupiła spółka Ster, związana z Hieronimem Rutą, bliskim współpracownikiem Zygmunta Solorza. W marcu 2009 roku kupiła pozostałe udziały. W czerwcu 2018 roku 100 proc. udziałów w stacji nabyła Telewizja Polsat. Rok później wycofała z niej politykę, a kilka miesięcy temu Superstację zastąpił kanał Wydarzenia 24.
Nie tylko Superstacja
Astro inwestowała nie tylko w Superstację. W latach 2011-2015 uruchomiła kanały Next TV 3D, Next Lejdis 3D, Next Young 3D, Next Man 3D i Next Music. Nadawca posiadał też koncesje na Next Dokument HD, Next Sacrum HD, Next 24/7 HD, Next Sport 3D, Next Sklep HD, ale nie rozpoczęły nadawania. Te, które ruszyły, nie uzyskały dużego zasięgu technicznego, a telewizja trójwymiarowa (3D), z którą wielu nadawców wiązało nadzieje nie przyjęła się na całym świecie.
Obecnie nadają dwa kanały Astro, uruchomione kilka lat temu. To 13.TV, który pokazuje treści rozrywkowe, znane m.in. ze stacji Next TV oraz E-Sport TV, poświęcony e-sportowi. Pierwsza ze stacji wchodzi w skład oferty sieci kablowych Toya, Jambox oraz mniejszych operatorów. Druga jest dostępna dodatkowo m.in. w pakietach Vectry, Multimedia Polska, Orange, Inea oraz Netia.
Trzeci kanał biznesowy w historii Polski
Biznes 24 rozpoczął nadawanie 20 marca 2020 roku jako wspólny projekt Michała Winnickiego i Romana Młodkowskiego. Szybko trafił do platform cyfrowych Canal+, Orange oraz sieci kablowych, m.in. UPC Polska, Vectra. Mimo dużego zasięgu technicznego w 2020 roku stacja emitująca programy informacyjne, publicystyczne i dokumenty poświęcone gospodarce miała 0,004 proc. udziału w rynku telewizyjnym (dane Nielsen Audience Measurement, udostępnione portalowi Wirtualnemedia.pl przez Havas Media Group).
Pierwszym polskim kanałem biznesowym była TV Biznes, założona w 2004 roku przez prof. Piotra Chomczyńskiego oraz Piotra Barełkowskiego. Stacja na początku działalności celowała nawet w 1 proc. udziału w rynku telewizyjnym (osiągała zaledwie około 0,03 proc.). Na początku 2007 roku kanał kupił Polsat. W 2013 roku przekształcił go w Polsat Biznes, który rok później zmienił nazwę na Polsat News+. W wyniku sporu prawnego z Canal+ stacja szybko zmieniła nazwę na Polsat News 2 i nadaje do dzisiaj jako powtórkowa. W ub.r. miała 0,103 proc. udziału w rynku.
3 września 2007 roku wystartował TVN CNBC Biznes. Wzmocnieniem dla tego kanału miała być współpraca z CNBC Europe. Stacja kierowana wówczas przez Romana Młodkowskiego kilka razy zmieniała wizerunek. Od 2010 roku nosiła łatwiejszą nazwę, TVN CNBC. Mimo tych zabiegów w 2012 roku miała 0,04 proc. udziału w rynku. W 2013 roku nadzór nad kanałem przejął ówczesny redaktor naczelny TVN24 Adam Pieczyński. Zakończono współpracę z CNBC i zmieniono nazwę na TVN24 Biznes i Świat, ograniczając programy o gospodarce na rzecz poświęconych wydarzeniom ze świata. Decyzja ta okazała się strzałem w dziesiątkę. W 2020 roku TVN24 BiS miał 0,494 proc. udziału w rynku.
„Naszą misją jest edukowanie rynku”
Adrian Gąbka, Wirtualnemedia.pl: Jak zmieni się kanał Biznes 24? Czy takie stacje mogą przyjąć się w Polsce? TVN nie pomogła nawet współpraca z CNBC (TVN CNBC Biznes). Dopiero rozszerzenie tematyki o wiadomości ze świata (TVN 24 Bis - TVN24 Biznes i Świat) przyniosło wzrost oglądalności.
Kamil Bilecki, Prezes Zarządu Tier Investment: Na co dzień współpracujemy z wieloma inwestorami i widzimy jak zwiększyła się ekonomiczna wiedza i świadomość Polaków. Niemniej jednak nadal istnieje duża potrzeba poszerzania wiedzy o zagadnieniach biznesowych i inwestycyjnych, zarówno wśród inwestorów jak i małych przedsiębiorców. Być może czas, w którym wystartowała stacja TVN CNBC to nie był moment, kiedy nasze społeczeństwo było gotowe na tego typu kanał telewizyjny. Odsetek osób z nadwyżkami finansowymi czy osób prowadzących własne działalności był wtedy naszym zdaniem dużo mniejszy. Naszą misją jest edukowanie rynku. Dostrzegamy tą silną potrzebę ze strony odbiorców. Dlatego widzimy duży potencjał w rozwoju samego kanału. przy zwiększaniu jego dostępności i poszerzaniu publikowanych treści.
Samorządowa luka na rynku?
Kanał News 24 ma skupiać się na informacjach z Polski lokalnej i samorządów i pozyskiwać fundusze od tych ostatnich. Czy taki model się przyjmie? Współpraca biznesowa z samorządami może ograniczyć obiektywizm stacji. Czy widza na przykład w Koszalinie będą interesować wydarzenia w Kraśniku koło Lublina?
Kanał News24 ma być platformą dającą możliwość wypowiadania się samorządom lokalnym na ogólnopolskim kanale informacyjnym. Taka współpraca na innych kanałach jest rzadkością, zatem kanał ma wypełnić pewną lukę na rynku. Nie należy mylić kanału News24 z mediami lokalnymi, które w większości regionów prowadzą działalność i zajmują się tematyką ważną dla lokalnych społeczności. Niemniej jednak na terenie Polski odbywa się wiele ciekawych wydarzeń i inicjatyw, które warto komunikować do szerokiego grona odbiorców. Szczegółowych informacji na temat współpracy z samorządami może udzielić Dyrektor kanału - Pani Karolina Szymańska.
News 24 i Biznes 24 będą współpracować
Jakie są możliwości współpracy między News 24 i Biznes 24?
Mamy wiele scenariuszy na możliwości współpracy między Spółkami, natomiast będą one omawiane z Zarządami Spółek. Podkreślamy, że cel jest jeden - szybszy rozwój Astro SA i Biznes24.
Dlaczego zamierzacie Państwo postawić na portale tych stacji?
Nie wyobrażamy sobie istnienia tego typu kanałów telewizyjnych bez istnienia kanałów uzupełniających, które służą do dystrybucji informacji. W dzisiejszych czasach dla wielu z nas źródłem informacji jest nie tylko telewizja, ale przede wszystkim portale informacyjne i media społecznościowe dostępne z poziomu aplikacji mobilnych. Z kolei z punktu widzenia inwestycyjnego są to dodatkowe źródła przychodu dla obu Spółek.
Zmiany w „trzynastce”
Jak zmienią się kanały E-sport i 13.tv? Marki są prawie zupełnie nierozpoznawalne i niedostępne w ofercie większości sieci kablowych, ani platform cyfrowych.
Dzisiaj skupiamy się na uruchomieniu kanału News24 i rozwoju kanału Biznes24. Kanał E-sport jest dostępny prawie we wszystkich sieciach kablowych w Polsce. Ma bardzo przyzwoitą oglądalność w grupie docelowej. Natomiast kanał „13" będzie rozwijany w przyszłości, po uruchomieniu News24. Aktualnie celowo kierowany jest do niewielkiej ilości operatorów kabli, a w przyszłości zostanie przekształcony w regularny kanał ogólny. Z perspektywy inwestora, zależy nam na dywersyfikowaniu źródła przychodów Spółki Astro SA i zwiększeniu wykorzystania potencjału tych kanałów.
Czy stworzenie własnego biura reklamy ma sens? Nawet międzynarodowe firmy podpisują umowy z brokerami TVN i Polsatu. Ułatwia im to rozmowy o dystrybucji stacji np. w platformie cyfrowej Polsat Box (wcześniej Cyfrowy Polsat).
Stworzenie własnego biura reklamy ma według nas ogromny sens, szczególnie w ujęciu sprzedaży specjalnej i ścisłej współpracy z klientami nad dedykowanymi ofertami. Ze względu na specyfikę kanałów, ważne jest posiadanie zespołu sprzedażowego, który dobrze rozumie ich tematykę, a co za tym idzie z większą łatwością i kreatywnością dopasuje produkty szyte na miarę dla reklamodawców. Mając długoterminowe założenia co do rozwoju stacji, kluczowe będzie utworzenie zespołu specjalistów, niemniej jednak nie wyklucza to współpracy z dotychczasowymi brokerami.
Dołącz do dyskusji: Inwestor Biznes 24 i News 24: Społeczeństwo nie było gotowe na TVN CNBC
Swoją drogą wygląda na to, że pan Młodkowski po prostu nie umie w telewizję, skoro pan Pieczyński przejął stery i natychmiast zrobił dobry wynik?
Może Biznes 24 też robi źle?