TikTok uruchamia platformę SoundOn. Pomaga muzykom w zarabianiu na utworach
TikTok wystartował z platformą o nazwie SoundOn kierowaną do piosenkarzy, zespołów i muzyków. Dzięki niej twórcy mogą zamieszczać swoje utwory na TikToku i w zewnętrznych serwisach muzycznych, a za korzystanie z nich przez słuchaczy otrzymują tantiemy bez prowizji.
TikTok należy do najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie, według dostępnych danych obecnie korzysta z niej globalnie ponad 2 mld użytkowników.
Charakterystyczną cechą TikToka jest fakt, że użytkownicy mogą publikować w aplikacji autorskie treści i klipy wykorzystując do tego utwory muzyczne zgromadzone w bibliotece TikToka. Aby umożliwić użytkownikom korzystanie z gotowych kompozycji firma ByteDance, właściciel TikToka, musiała podpisać umowy z największymi wytwórniami muzycznymi, które posiadają prawa do utworów najbardziej znanych wykonawców i zespołów na świecie. W zamian za dostęp do muzyki ByteDance musi płacić wytwórniom odpowiednie tantiemy. Obecnie ByteDance ma kontrakty z Sony Music, Warner Music oraz Universal Music.
Czytaj także: TikTok zawiesza w Rosji dodawanie nowych treści, tłumaczy to ustawą o „fake newsach”
Pieniądze dla muzyków
Teraz TikTok uruchamia własną platformę marketingu i dystrybucji muzyki, SoundOn, która ma pomóc większej niż dotąd liczbie muzyków w dotarciu do słuchaczy. Nowa platforma umożliwia artystom przesyłanie muzyki bezpośrednio do serwisu TikTok oraz do należącego do firmy macierzystej ByteDance serwisu streamingowego Resso, a także do globalnych platform streamingowych, takich jak Apple Music, Spotify, Pandora, czy Deezer.
Według informacji TikToka dystrybucja utworów jest bezpłatna, a platforma zrzeka się wszelkich opłat transakcyjnych. TikTok twierdzi, że SoundOn będzie wypłacać twórcom muzyki 100 proc. tantiem przez nieograniczony czas na platformach należących do ByteDance. Obejmuje to dystrybucję na platformie TikTok, a także na platformie Resso w Brazylii, Indonezji i Indiach oraz w aplikacji CapCut, służącej do edycji wideo.
W przypadku zewnętrznych serwisów streamingowych wypłata dla twórców wynosi 100 proc. w pierwszym roku działalności artysty, ale spada do 90 proc. w drugim roku i później.
Zgodnie z regulaminem SoundOn artyści zachowają wszystkie prawa, co oznacza, że oprócz otrzymywania tantiem twórcy będą także właścicielami swoich nagrań.
SoundOn ma oferować nie tylko mechanizmy dystrybucji muzyki, ale także inne narzędzia promocyjne i wsparcie, takie jak: kontrola liczby i reakcji publiczności, doradztwo ze strony zespołu marketingowego SoundOn, dostęp do zakładki z utworami w serwisie TikTok (gdzie muzyka jest umieszczana na stronach profilowych), weryfikacja w serwisie TikTok, publikacje w serwisach Resso i CapCut oraz wsparcie promocyjne poprzez marketing twórców na platformie TikTok.
- Twórcy TikToka są siłą napędową naszej platformy i sprawiają, utwory stają się hitami - wyjaśnia serwis. - Kiedy udostępniasz utwór za pośrednictwem naszej platformy, nasz zespół aktywuje różnych twórców do tworzenia klipów wideo z Twoim utworem. Dzięki temu poszerzasz swoją bazę fanów i docierasz do nowych społeczności, których częścią są ci twórcy.
Czytaj także: Wojna na TikToku: Rosyjska propaganda i codzienność Ukraińców
Marketingowy aspekt TikToka w ofercie SoundOn może sprawić, że serwis będzie szczególnie atrakcyjny dla nowych i wschodzących artystów, ponieważ dodatkowy impuls na TikToku może pomóc im się wybić i dotrzeć do szerszej publiczności dzięki wirusowym trendom platformy. Fani następnie śledzą artystów w serwisach streamingowych, gdzie lojalność jest przeliczana na konkretne dolary i centy.
Dołącz do dyskusji: TikTok uruchamia platformę SoundOn. Pomaga muzykom w zarabianiu na utworach