Polscy turyści na potęgę recenzują hotele w internecie. Nie podoba im się obecność niemieckich turystów
Hotelowe śniadania, baseny, obsługa, ale także obecność niemieckich turystów w hotelu: to są najczęstsze przyczyny skarg, jakie polscy turyści podnoszą w internetowych recenzjach obiektów turystycznych. Od początku roku napisali już 55 tys. takich recenzji – wynika z raportu SentiOne. Zdecydowanie więcej jest recenzji pozytywnych niż skarg.
Według danych CBOS w tym roku turystyczne plany wyjazdowe na co najmniej dwa dni zadeklarowała ponad połowa Polaków, z czego 84 proc. zaplanowało urlop na terenie kraju. A ponieważ udany wypoczynek zależy od warunków pobytu, firma SentiOne, zajmująca się m.in. monitoringiem internetu z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, sprawdziła, na co polscy internauci zwracają uwagę w hotelach, co chwalą, a co krytykują.
Analizie poddano 55 tys. recenzji obiektów hotelowych, które Polacy napisali w internecie w 2023 r. Aż 28 tys. było pozytywnych, a tylko siedem tys. negatywnych. Pozostałe miały wydźwięk neutralny. Recenzje są zamieszczane przede wszystkim na portalach typu Booking.com oraz na Google Maps. Blisko 80 proc. dotyczy obiektów położonych w Polsce, a pozostałe ok. 20 proc. zagranicznych - głównie w Grecji i Egipcie.
Najważniejsza dla Polaka - lokalizacja
Polscy turyści cenią sobie przede wszystkim dobrą lokalizację obiektów noclegowych, chociaż dla każdego oznacza ona co innego. Najlepiej, by hotel był położony jednocześnie w centrum, blisko plaży, dworca, restauracji i innych atrakcji. Goście cenią sobie też urokliwe uliczki i zadbaną, spokojną okolicę - za te walory chwalą np. nadmorskie Darłówko.
W drugiej kolejności najczęściej zwracają uwagę na standard pokoju, przede wszystkim czystość, ciszę, widok z okna oraz wyposażenie, takie jak np. lodówka czy czajnik. Na trzecim miejscu wśród zalet obiektów hotelowych najczęściej wymieniane są atrakcje dla dzieci - takie jak sale zabaw czy basen, chociaż czasem do wzbudzenia zachwytu najmłodszych - i co za tym idzie, zadowolenia rodziców - wystarczy nawet łóżko piętrowe czy akwarium przy recepcji.
Fot. Pixabay
Cena? Wcale nie najważniejsza
Wbrew temu, czego można by się spodziewać, polskim turystom nie przeszkadzają tak bardzo wysokie ceny pobytu - te znalazły się dopiero na czwartej pozycji wśród najczęściej krytykowanych elementów. - Pierwsze miejsce zajęły hotelowe śniadania, i tu z krytyką Polaka spotyka się w zasadzie wszystko: począwszy od pory podawania, poprzez menu, jego jakość czy obecność mrówek na talerzach. Bardzo często dostaje się taniej wędlinie i parówkom – komentuje Martyna Knitter, senior product manager w SentiOne.
Drugim aspektem najczęściej krytykowanym przez polskich turystów jest obsługa - niemiła, ale też niekompetentna, powolna i nieodpowiadająca na maile i telefony. Na trzecim miejscu znalazły się hotelowe baseny. Goście narzekają przede wszystkim na zimną wodę, brud i brak remontów, godziny dostępności czy dodawanie do wody zbyt wielu chemikaliów. Bardzo często krytykowanym elementem pobytu w danym miejscu są również inni ludzie. Niechętnie patrzy się na obecność niemieckich turystów oraz bawiących się i biegających dzieci, a także na odbywające się w hotelach imprezy.
Negatywne recenzje są wystawiane nie tylko przez niezadowolonych gości, ale również przez pracowników poszczególnych obiektów. Krytykują oni nadmiar obowiązków niepokrywających się z ustaleniami z umowy, niskie i wypłacane z opóźnieniem pensje oraz innych pracowników.
Jak podaje firma SentiOne - analiza została wykonana przy pomocy narzędzia SentiOne Listen, platformy analizującej wypowiedzi konsumentów na platformach społecznościowych, stronach internetowych, forach i blogach. Dziennie platforma zbiera i analizuje 150 milionów wzmianek i wypowiedzi. Od 2019 możliwe jest też monitorowanie i analizowanie recenzji konsumentów: na Google Maps, Booking.com, Trustpilot i innych. Jest to funkcja szczególnie przydatna firmom z branży retail, turystycznej i hotelarskiej.
Wracamy na plaże i do hoteli
W czerwcu br. eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego ogłosili, że polska turystyka wraca do siebie po okresie pandemii. Według analityków roczna liczba turystycznych noclegów Polaków do I kwartału 2023 r. była o dwa proc. większa niż w całym 2019 r. To pierwszy taki wzrost ponad poziom sprzed pandemii.
Według PIE Polacy coraz część decydują się na nocleg w hotelach podczas krajowych podróży turystycznych. "W ostatnim roku Polacy wybierali hotele w 48 proc. wszystkich noclegów. Jeszcze 10 lat temu na taki wybór decydowało się 33 proc. obywateli" - podkreślili analitycy. Jak dodali, hotele wybierane są częściej kosztem pozostałych miejsc noclegowych, takich jak ośrodki wczasowe czy kwatery agroturystyczne. "Ich udział w ostatniej dekadzie zmniejszył się z 54 proc. do 41 proc." - podali.
Dołącz do dyskusji: Polscy turyści na potęgę recenzują hotele w internecie. Nie podoba im się obecność niemieckich turystów