Emeryci dominują wśród widowni TVP Info, rośnie udział osób z wyższym wykształceniem
TVP Info chętniej oglądają mężczyźni niż kobiety. Wśród widowni stacji dominują osoby starsze, emeryci i mieszkańcy wsi. Zauważalny jest wzrost udziału osób o wysokich dochodach i z wykształceniem wyższym - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Od stycznia do października br. TVP Info oglądało średnio 46,01 proc. kobiet i 53,99 proc. mężczyzn. Struktura widowni stacji w podziale na płeć różni się od tej, którą charakteryzuje się cały rynek telewizyjny w naszym kraju. Charakteryzuje się przewagą widowni kobiecej - w analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 54,14 proc. kobiet i 45,86 proc. mężczyzn - wynika z udostępnionej portalowi Wirtualnemedia.pl analizy One House, opracowanej na podstawie danych Nielsen Audience Measurement.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
TVP Info wyższy udział widowni męskiej nad kobiecą miało również w latach poprzednich. W okresie od 1 stycznia do 31 października 2020 roku mężczyźni stanowili 51,21 proc. (kobiety - 48,79 proc.), a w okresie od 1 stycznia do 31 października 2019 roku - 54,02 proc. (kobiety - 45,98 proc.)
60 proc. widzów stacji stanowi grupa wiekowa 65+
TVP Info na tle całego rynku charakteryzuje się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych stacji w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17, 18-19 i 20-24 w tym roku wynoszą wyraźnie poniżej 1 proc. Niskie zainteresowanie w najmłodszych grupach wiekowych stacja miała również w poprzednich latach.
W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie newsową stacją Telewizji Polskiej stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono bardzo wysokie w starszych grupach wiekowych.
Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności TVP Info notuje w grupie 65+, w której widownia stanowi aż 59,56 proc. wszystkich widzów. Dla porównania w całym rynku jest to 32,20 proc.
Wysoki udział widowni wiejskiej
Mniejsze dysproporcje oglądalności TVP Info względem całego rynku notowane są ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Stacja ma jednak zauważalną przewagę w strukturze widowni mieszkańców wsi, którzy stanowią 44,98 proc. udziału wszystkich widzów stacji. Wartość ta w całym rynku wynosi 37,31 proc.
Rosną dochody widzów TVP Info
Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że TVP Info w tym roku ma względnie podobną strukturę widowni do całego rynku telewizyjnego w Polsce.
Dla porównania, w poprzednich dwóch latach TVP Info śledziło mniej osób z wysokimi dochodami, a więcej - z niskimi. Średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca powyżej 5 tys. zł netto w okresie od 1 stycznia do 31 października wynosił 28,37 proc., rok wcześniej było to 20,72 proc., a dwa lata wcześniej - 18,52 proc. Z kolei w przypadku dochodów od 0 do 1400 zł w tym roku wynik wynosi 8,47 proc., a w poprzednich latach - odpowiednio 11,83 proc. i 17,21 proc.
Rośnie udział widzów z wykształceniem wyższym
TVP Info nadal najchętniej oglądają osoby z wykształceniem podstawowym, ale udział takich widzów spada - z 51,59 proc. widowni w 2019 roku do 49,72 proc. w 2020 roku i 45,77 proc. w 2021 roku (w całym rynku jest to 43,76 proc.).
Wyraźnie rośnie udział widzów z wykształceniem wyższym, którzy w tym roku stanowią 17,27 proc. widowni stacji (18,68 proc. w całym rynku). Rok wcześniej było to 12,79 proc., a dwa lata wcześniej - 11,01 proc.
68 proc. widowni stacji stanowią emeryci
Ze względu na wykonywany zawód TVP Info najchętniej oglądane jest przez emerytów, którzy stanowią 67,55 proc. widowni stacji. Dla porównania, wszystkie stacje telewizyjne w Polsce w strukturze widowi średnio mają 44 proc. emerytów.
ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.
AFF (Affinity) - wskaźnik porównujący oglądalność w wybranej grupie docelowej w porównaniu do grupy odniesienia. Forma indeksu powoduje, że gdy np. oglądalność w obu grupach jest na tym samym poziomie wskaźnik wynosi 100. Wyższy AMR w grupie docelowej to Affinity powyżej 100. Oglądalność na poziomie dwukrotnie wyższym w badanej grupie to 200, ale gdy oglądalność jest dwukrotnie gorsza - wskaźnik wynosi 50.
Średni dobowy udział TVP Info w pierwszym półroczu br. wyniósł 3,70 proc.
Dołącz do dyskusji: Emeryci dominują wśród widowni TVP Info, rośnie udział osób z wyższym wykształceniem