Telewizja Polska: TVP1, TVP2 i TVP3 w TV Smart u Vectry z naruszeniem prawa
Zdaniem Telewizji Polskiej jej trzy kanały zostały włączone do usługi TV Smart przez Vectrę z naruszeniem obowiązującego prawa. Operator tłumaczy, że podstawą prawną jest zasada must carry - must offer.
Kanały TVP1, TVP2 i TVP3 pojawiły się w ofercie TV Smart pod koniec marca. Vectra nie zawarła w tek sprawie umowy z Telewizją Polską.
- Reemisja tych kanałów w usłudze TV Smart odbywa się na zasadzie must carry, must offer. Jednocześnie prowadzimy rozmowy z nadawcą i dążymy do podpisania porozumienia, które będzie szerzej regulować naszą współpracę - przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl Justyna Grzelak, koordynatorka ds. PR w Vectrze.
Zgodnie z zasadą must carry, must offer - zapisaną w ustawie o radiofonii i telewizji - każdy operator telewizyjne musi włączać do swojej oferty kanały: TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TV4, TV Puls i TVP3 (must carry), a nadawcy tych telewizji nie mogą odmówić zgody na udostępnienie sygnału ani uzależniać jej „od uiszczania jakiegokolwiek wynagrodzenia, w tym w szczególności z tytułu udzielenia licencji za korzystanie z nadania” (must offer).
Pod koniec ub.r. przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w piśmie do czołowych nadawców i operatorów zwrócił uwagę na naruszenia tych przepisów i przypomniała o grożących za to karach.
TVP: kanały w ofercie Vectry nie na zasadzie must carry
Telewizja Polska w oświadczeniu przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl podkreśliła, że po wezwaniu skierowanym przez przewodniczącego KRRiT przesłał Vectrze propozycję umowy.
Według TVP projekt umowy, przygotowany dla wszystkich operatorów oferujących usługi telewizyjne przez internet, obejmuje m.in. sposób dostarczania sygnałów TVP1, TVP2 i TVP3. - Dzięki takiemu rozwiązaniu nadawca gwarantuje poszanowanie praw autorskich i odpowiednie parametry sygnału wszystkim widzom, którzy będą korzystać z treści zawartych w programach telewizyjnych za pośrednictwem Internetu, niezależnie od tego jaki podmiot będzie świadczył im taką usługę. Jest to podejście analogiczne do innych nadawców, których programy są objęte zasadą must carry - zaznaczył publiczny nadawca.
Jego zdaniem udostępnienie trzech kanałów TVP w TV Smart „nie nastąpiło to z wykorzystaniem zasady must carry, czyli odbyło się niezgodnie z przepisami ustawy o radiofonii i telewizji, które wymagają uzyskania od nadawcy zgody na rozprowadzanie programu”.
Firma zaznaczyła, że „z zaskoczeniem przyjęła fakt”, że jej trzy kanały bez zawarcia umowy pojawiły się w tej usłudze. Uważa, że udostępnianie ich bez zgody TVP „stanowi naruszenie obowiązującego prawa”.
Usługa TV Smart pojawiła się w ofercie Vectry jesienią ub.r. wraz z dekoderem 4K obsługującym platformę Android TV.
Vectra podaje, że ma 1,7 mln klientów, a ze swoją siecią dociera do 4,5 mln gospodarstw domowych. W 2019 r. osiągnęła wzrost skonsolidowanych przychodów o 8,3 proc. do 833,64 mln zł i spadek zysku netto z 64,42 do 29,8 mln zł. Na początku ub.r. sfinalizowała przejęcie Multimedia Polska.
TVP z kolejną rekompensatą abonamentową
W 2019 r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej - na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł.
W drugiej połowie kwietnia ub.r. zgodnie z nowelizacją ustawy abonamentowej, która weszła w życie w marcu, minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowane z inną serią obligacji, tak żeby minister finansów mógł je wykupić. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że w ramach tegorocznej rekompensaty TVP dostała 1,71 mld zł, Polskie Radio - 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe - 119,3 mln zł.
Głównie dzięki tej rekompensacie w pierwszej połowie ub.r. Telewizja Polska zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.
Pod koniec stycznia prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę budżetową na 2021 rok. Zapisano w niej, że Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymają z budżetu państwa do 1,95 mld zł rekompensaty za utracone wpływy z abonamentu rtv.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z rekompensaty Telewizja Polska otrzyma skarbowe papiery wartościowe o wartości 1,71 mld zł, Polskie Radio - o wartości 125,91 mln zł, a spółki radiofonii regionalnej - o wartości 112,66 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Telewizja Polska: TVP1, TVP2 i TVP3 w TV Smart u Vectry z naruszeniem prawa