Umiarkowany optymizm i obawy o rosnące koszty w branży PR
Z pierwszej edycji badania „Barometr nastrojów w branży usług PR” autorstwa Stowarzyszenia Agencji Public Relations wynika, że w branży public relations w Polsce można mówić o umiarkowanym optymizmie w ocenie przyszłości. Wskazanie Barometru na poziomie 59,6 pkt. oznacza, że zarządzający polskimi firmami PR spodziewają się poprawy wyników w 2023, mimo obaw dotyczących rosnących kosztów działalności.
Agencje PR w Polsce patrzą w przyszłość z umiarkowanym optymizmem. Wartość Barometru, określana analogicznie do wskaźnika PMI, to 59,6 pkt. – przy czym odczyt powyżej 50 pkt. sugeruje korzystną koniunkturę w najbliższej przyszłości.
W kluczowej kwestii wielkości sprzedaży, blisko 38 proc. badanych spodziewa się, że będzie ona podobna jak w 2022, a 44 proc. - że będzie „raczej lepiej” lub „zdecydowanie lepiej”. Pogorszenia wyników sprzedaży (odpowiedzi „raczej gorzej” lub „zdecydowanie gorzej” spodziewa się nieco ponad 17 proc. respondentów.
- Wyniki pierwszego w historii badania nastrojów wśród branży agencji PR pokazują, że najtrudniejsza faza spowolnienia gospodarczego powoli jest już za nami. To ważne, ponieważ marketing i usługi doradztwa w zakresie marketingu - w tym PR - są najczęściej pierwszą „ofiarą cięć” w obliczu spowolnienia gospodarczego – mówi Paweł Soproniuk, wiceprezes SAPR odpowiedzialny za projekt Barometru.
Czego obawiają się szefowe i szefowie agencji PR w Polsce?
Mimo ogólnie pozytywnej perspektywy, nie wszystkie obszary badane były oceniane jednoznacznie pozytywnie. - Szefowie agencji obawiają się głównie problemów wynikających z rosnących kosztów działalności oraz ograniczonej dostępności finansowania zewnętrznego. Były to główne wąskie gardła w badaniu – dodaje dr Przemysław Szuba, lider zespołu badawczego w Exacto, agencji członkowskiej SAPR, będącej partnerem merytorycznym projektu.
W badaniu wzięło udział 52 szefów lub właścicieli agencji PR z całej Polski. Byli to doświadczeni konsultanci PR, średni staż pracy kształtował się na poziomie 19 lat. Badanie zrealizowano metodą CAWI, w okresie od lutego do lipca 2023 roku. Ankietowani reprezentowali różne typy agencji PR: 60% zorganizowanych jest w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a podmioty zatrudniające do 5 osób stanowiły 40% respondentów. Większość badanych zadeklarowała przynależność do organizacji branżowej.
„Barometr nastrojów branży usług PR” to inicjatywa badawcza SAPR, mająca na celu regularną ocenę kondycji i perspektyw branży PR w Polsce. Respondenci oceniali kondycję swoich firm w kilku kluczowych wymiarach. W każdym obszarze mogli określić, jakie zmiany przewidują w porównaniu z poprzednim rokiem, korzystając z pięciostopniowej skali od „zdecydowanie gorzej” do „zdecydowanie lepiej”.
W badaniu oceniano: wielkość sprzedaży, liczbę zapytań ofertowych, liczbę klientów i projektów , dostępność specjalistów PR na rynku, płynność finansową, zaległości płatnicze, dostęp do finansowania, morale zespołu, dostępność podwykonawców, koszty działalności oraz liczbę pracowników.
Dołącz do dyskusji: Umiarkowany optymizm i obawy o rosnące koszty w branży PR