Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kontra Amadeus Polska
Narzucanie nieuczciwych cen, dyskryminowanie innych przedsiębiorców czy niejednolite warunki umów są zabronione rynkowym dominantom. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął kolejne postępowanie podczas którego sprawdzi, czy nie doszło do ograniczenia konkurencji.
Najnowsze postępowanie prowadzone przez UOKiK jest przeciwko Amadeus Polska - spółce, która jest największym w Polsce przedsiębiorcą z branży elektronicznej dystrybucji produktów i usług turystycznych za pośrednictwem globalnego komputerowego systemu dystrybucyjnego - GDS. System ten zapewnia biurom podróży dostęp do informacji o świadczeniach dostawców usług turystycznych, dzięki czemu mogą one dokonywać natychmiastowych rezerwacji np. biletów lotniczych w imieniu klienta. Amadeus jest równocześnie jednym z producentów programu mid-office, który umożliwia biurom podróży korzystanie z danych zawartych w systemie GDS.
Decydując się na korzystanie z programu mid-office mogą nabyć go od Amadeus Polska bądź jego konkurentów. UOKiK sprawdza czy przedsiębiorca nie wykorzystał swojej siły rynkowej do ograniczenia konkurencji.
Z informacji zebranych do tej pory przez Urząd wynika, że Amadeus pobiera nieproporcjonalnie wyższe opłaty za dostęp do bazy danych generowanej przez system GDS od biur podróży korzystających z programów mid-office innych producentów. Taka praktyka może uniemożliwiać lub utrudniać rozwój konkurencji istniejącej na rynku sprzedaży oprogramowania mid-office.
Powoduje bowiem, że biurom podróży nie opłaca się korzystać z oferty producentów innych niż Amadeus. Może to doprowadzić do wyeliminowania z rynku pozostałych przedsiębiorców.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, Amadeus Polska może zostać ukarany sankcją finansową w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.
Dołącz do dyskusji: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kontra Amadeus Polska