Użytkownik TikToka w Polsce
Aż 33 proc. badanych respondentów dokonało zakupu za sprawą reklamy na TikToku, a dominującą grupę użytkowników aplikacji stanowią młodzi dorośli w wieku od 18 do 34 lat - wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez agencję OpenMobi.
Co wiemy o użytkownikach TikToka?
Przez wiele lat TikTok nie był postrzegany przez reklamodawców jako atrakcyjną platformę marketingową. Jeszcze kilka lat temu popularna platforma wideo była uznawana za chwilowy fenomen, który przeminie i zostanie zastąpiony inną aplikacją. Co ciekawe, wówczas z aplikacji faktycznie korzystały przede wszystkim osoby bardzo młode, które nie stanowią dobrego celu dla reklamodawców, ze względu na niską siłę nabywczą. Okazuje się jednak, że profil użytkownika aplikacji się zmienił, natomiast TikTok został z nami na dłużej i nic nie wskazuje na to, aby to się miało zmienić.
Jak wynika z najnowszego raportu agencji OpenMobi, profil polskiego użytkownika TikToka uległ zmianie na przestrzeni ostatnich lat. Dominującą grupę na platformie stanowią obecnie młodzi dorośli, a więc osoby w przedziale 18-34 lat co stanowi 60 proc. łącznej bazy użytkowników. Tuż za nimi z wynikiem 34 proc. plasuje się młodzież w wieku 13-17 lat. Zaledwie 5 proc. użytkowników platformy stanowią osoby w przedziale wiekowym między 35 a 44 lat. Natomiast osoby w wieku między 45 a 54 stanowią 0,5 proc. ogólnej populacji platformy. Warto dodać, że z TikToka w chwili obecnej korzystają głównie kobiety (63 proc.), z raportu wynika jednak, że odsetek mężczyzn stale rośnie, a w pierwszej połowie br. ich liczba zwiększyła się o 6 proc. Wśród polskich uczestników badania różnica ta była jeszcze większa, wszak aż 80 proc. ankietowanych stanowiły kobiety.
Już blisko 8 milionów osób w Polsce aktywnie korzysta z TikToka. Nadal są to przede wszystkim reprezentanci pokolenia Z. Widać jednak, że użytkownicy dorośli są bardziej świadomi i skorzy do zakupów. Warto podkreślić, że większość z nich jest związana z TikTokiem od dawna, co obala mit chwilowej fascynacji tym medium - mówi Marek Naruszewicz, CEO OpenMobi.
Aż 78 proc. ankietowanych deklaruje, że aplikację TikTok posiada od ponad roku, a 66 proc. spędza w niej więcej niż godzinę dziennie. Najchętniej przeglądanymi treściami na platformie są taniec i śpiew (35 proc), poradniki (22 proc.) oraz wyzwania (19 proc.).
Raport uwzględnia również dane dotyczące miejsc zamieszkania polskich użytkowników aplikacji. Największą grupę użytkowników TikToka stanowią osoby zamieszkałe w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców (29 proc). Co ciekawe najniższy wynik (12 proc.) uzyskały zarówno miasta powyżej 500 tys. mieszkańców jak i te poniżej 10 tys. mieszkańców.
TikTok skłania do zakupów online
Według badań aż 94 proc. osób korzystających z TikToka robi zakupy przez internet. Użytkownicy w ten sposób najczęściej kupują ubrania (40 proc.), kosmetyki (24 proc.) i sprzęt elektroniczny (16 proc.). Dodatkowo z raportu wynika, że aż 33 proc. respondentów dokonało zakupów za sprawą reklamy na platformie TikTok, a 58 proc. uważa tego typu treści sponsorowane za ciekawe.
Użytkownicy TikToka wybierają produkty znane i w przystępnych cenach. Dostępność marki i wygoda zakupu to dla nich ważny atut. Nie mają też trudności z poruszaniem się w świecie płatności online - podsumowuje Marek Naruszewicz.
Najczęściej odwiedzanymi witrynami sklepów przez użytkowników aplikacji są H&M i Sinsay w przypadku marek odzieżowych czy Rossman w przypadku kosmetyków. Niekwestionowanym liderem kategorii „Meble” jest natomiast ikea. Z badań wynika również, że użytkownicy aplikacji za zakupy najchętniej płacą Blikiem (39 proc.) oraz kartą (33 proc.), natomiast w sklepach fizycznych najczęściej kupują artykuły spożywcze, kierując się do popularnych dyskontów, jak Biedronka, Lidl i Żabka
TikTok ma ogromny potencjał reklamowy. Na przykład, w kategorii jedzenie szacowany jest on na 6,6 mln użytkowników, beauty i technologie to dotarcie rzędu 6,5 mln, dla mody i akcesoriów oraz gier można liczyć na 6-milionowe zasięgi. To także doskonałe miejsce do budowania świadomości marki, która zaprocentuje w przyszłości. Nic dziwnego, że firmy na całym świecie coraz liczniej zakładają swoje profile na platformie i wchodzą we współprace z influencerami z TikToka. Sztuką jest jednak robić to dobrze - dodaje Marek Naruszewicz.
Badanie zostało przeprowadzone na próbie 2 537 użytkowników aplikacji TikTok w Polsce metodą CAWI (wywiady internetowe) w I kwartale 2021 r.
TikTok chce łączyć marki z najlepszymi twórcami
Dołącz do dyskusji: Użytkownik TikToka w Polsce