SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Virgin Mobile Polska z 94 mln zł wpływów i 14,6 mln zł straty, 123 mln zł pożyczek i obligacji do spłaty

W ub.r. operator telekomunikacyjny Virgin Mobile Polska, który niebawem zostanie przejęty przez Play, zanotował spadek przychodów o 4,2 proc. do 94,29 mln zł, a jego strata netto zmalała z 27,19 do 14,58 mln zł. Na koniec ub.r. miał do spłaty 122,69 mln zł pożyczek i obligacji dla powiązanych z nim firm.

Przychody Virgin Mobile Polska ze sprzedaży produktów (czyli głównie usług telekomunikacyjnych) w ub.r. wyniosły 94,24 mln zł, a ze sprzedaży telefonów - 45,53 mln zł. W 2018 roku było to odpowiednio 98,38 i 1,83 mln zł.

Wiosną ub.r. podano, że Virgin Mobile Polska ma ok. 420 tys. klientów. Firma oferuje usługi zarówno w modelu abonamentowym, jak i prepaidowym.

Koszty w górę, mniej pracowników

Wydatki operacyjne Virgin Mobile Polska wyniosły w ub.r. 104,78 mln zł, co wobec 103,69 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 1 proc. Zdecydowaną większość stanowią koszty usług obcych, które poszły w górę z 87,9 do 89,49 mln zł.

Te usługi obejmują m.in. korzystanie z infrastruktury technologicznej sieci Play (Virgin Mobile Polska nie ma własnych stacji bazowych) oraz usługi marketingowe (wiosną ub.r. rozpoczęto kampanię Virgin Mobile, której bohaterem był dżin, wcześniej sieć reklamowała pełna energii staruszka).

Nakłady firmy na wynagrodzenia zmalały z 6,18 do 5,92 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze wzrosły z 1,19 do 1,2 mln zł. W ub.r. w spółce pracowało średnio 60 osób, o 10 mniej niż rok wcześniej.

Koszty amortyzacji poszły w górę z 4,14 do 4,53 mln zł, wydatki na zużycie materiałów i energii zmalały z 203,2 do 158,4 tys. zł, pozostałe koszty rodzajowe - ze 101,6 do 91 tys. zł, a wartość sprzedanych towarów i materiałów - z 3,79 do 2,23 mln zł.

Czytaj także: wygraj nagrody po 10 tys. dolarów

Strata mniejsza dzięki niższym kosztom odsetkowym, 123 mln zł pożyczek i obligacji do spłaty

W ub.r. Virgin Mobile Polska zanotował 10,5 mln zł straty sprzedażowej, wobec 5,32 mln zł rok wcześniej, a strata operacyjna firmy wzrosła z 6,08 do 10,91 mln zł.

Za to strata brutto i netto zmalała z 27,19 do 14,58 mln zł. Wynika to przede wszystkim ze spadku kosztów finansowych z 21,19 do 5,1 mln zł (w tym kosztów odsetek z 18,14 do 5 mln zł), a także ze wzrostu przychodów finansowych z 82,2 tys. zł do 1,44 mln zł.

Na koniec ub.r. Virgin Mobile Polska miało do spłaty 122,69 mln zł zobowiązań wobec powiązanych z nim podmiotów, podczas gdy rok wcześniej było to 118,94 mln zł. Wartość pożyczek od Virgin Mobile CEE, większościowego udziałowca Virgin Mobile Polska, wzrosła przez rok z 90,6 do 94,67 mln zł, a wartość obligacji zmalała z 27,65 do 27,63 mln zł.

W 2018 roku Virgin Mobile Polska wyemitowało obligacje za 3,44 mln euro. Zainwestowali w nie przede wszystkim udziałowcy telekomu: Vegueros Coöperatief (2 mln euro), Farledico Investments Limited i Kai-Uwe Ricke (po 500 tys. euro), a 250 tys. wydała na nie prezes firmy Grażyna Piotrowska-Oliwa, a 145 tys. euro - członek rady nadzorczej Wojciech Uchman.

Pierwotnie obligacje miały zostać wykupione w styczniu 2033 roku. Przy czym ze względu na umowę w sprawie przejęcia Virgin Mobile Polska przez Play ma to nastąpić dużo wcześniej. - Zarząd oszacował, że najbardziej prawdopodobna data wykupu to 30 września 2020 r., dlatego dyskonto obligacji jest kalkulowane przez okres od dnia emisji do 30 września 2020 r. - zaznaczono w sprawozdaniu finansowym operatora.

205 mln zł strat przez 8 lat, cięcia marketingowe

Na koniec ub.r. dotychczasowe straty Virgin Mobile Polska wynosiły 204,84 mln zł, co przy 6,7 mln zł kapitału podstawowego i 64,03 mln zł kapitału rezerwowego dawało ujemny kapitał własny spółki wynoszący 134,11 mln zł. Ponadto zobowiązania krótkoterminowe były wyższe niż aktywa obrotowe o 130,71 mln zł.

W związku z tym zarząd Virgin Mobile Polska, jak opisano w sprawozdaniu, zdecydował o dalszej optymalizacji wydatków marketingowych „przy jednoczesnej rewizji strategii reklamowej (komunikacja on-line)”.

Drugim założeniem jest natomiast „utrzymanie oferty na obecnym poziomie cenowym w celu uniknięcia erozji wartości jednostkowej klienta, jak również obserwacja oferty konkurencji i ewentualnych zmian cenowych w przypadku trendu podwyższania cen, co ma służyć utrzymaniu średniego przychodu na użytkownika, jak również utrzymaniu bazy klientów lub jej wzrostu”.

Epidemia nie zaszkodziła, w marcu wzrost wpływów

W sprawozdaniu zarząd Virgin Mobile Polska zwrócił uwagę, że epidemia koronawirusa ma dwojaki wpływ na działalność operatorów telekomunikacyjnych. - Ograniczenia wprowadzone przez rząd polski w kolejnych tygodniach spowodowały częściowy wpływ na poziom nowych aktywacji. Ponieważ ograniczenia te dotknęły całego sektora telekomunikacyjnego spadek aktywacji jest skompensowany niższymi wskaźnikami odłączeń, co przekłada się na brak negatywnych zmian w bazie klientów - napisano.

Podano, że w marcu br. przychody firmy od klientów wyniosły 5,01 mln zł, o 1,1 proc. więcej niż rok wcześniej.

- Zważywszy również na to, że 80 proc. klientów jest w systemie przedpłaconym oraz średnia miesięczna wysokość rachunku per karta SIM w systemie abonamentowym wynosi ok. 24 zł, kierownictwo Spółki nie widzi zwiększonego ryzyka zatorów płatniczych u swoich klientów - zaznaczono.

Tak jak wiele innych firm Virgin Mobile Polska w związku z epidemią wprowadził zdalny tryb pracy, w telekomie obejmuje on wszystkie zatrudnione osoby.

Play kupuje Virgin Mobile Polska za 60,7 mln zł

W drugiej połowie kwietnia br. Play Communications zawarł przedwstępną umowę kupna 100 proc. udziałów Virgin Mobile Polska za 13,4 mln euro, czyli 60,7 mln zł. Zaznaczono, że transakcja zostanie sfinansowana „ze środków własnych oraz w oparciu o dostępne Play finansowanie zewnętrzne i będzie podlegało określonym korektom związanym z procedurą tzw. closing accounts”.

Możliwość przejęcia Virgin Mobile Polska w 2020 roku Play uzyskał w ramach umowy zawartej na początku 2018 roku. Ustalono wtedy, że Virgin Mobile Polska będzie dalej korzystał z infrastruktury sieciowej Play. Firmy założyły, że Virgin Mobile Polska będzie płacić Play o ok. 25 mln zł więcej niż wcześniej, osiągając łącznie ok. 84 mln zł płatności w latach 2018-2021.

W połowie czerwca br. zgodę na przejęcie Virgin Mobile Polska przez Play wydał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Play to jeden z czterech głównych operatorów telekomunikacyjnych. W pierwszym kwartale br. zanotował 1,74 mld zł przychodów i 207,8 mln zł zysku netto. Z powodu obostrzeń związanych z epidemią mocno zmalała sprzedaż urządzeń, a liczba klientów przez kwartał zmalała o 67,7 tys.

Dołącz do dyskusji: Virgin Mobile Polska z 94 mln zł wpływów i 14,6 mln zł straty, 123 mln zł pożyczek i obligacji do spłaty

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jarek
Nie lubię play-a, na początku był potrzebny żeby ruszyć zmowę cenową wielkiej trójki i obniżyć ceny , dla tego bułek przychylnie nastawiony donicy działalności , i korzystałem z ich usług ,obecnie play nie wykonuje już misji która się reklamował przez ostatnie 13 lat a jaką była konkurencja oferta , i bycie tanim operatorem . obecnie ta sieć jest tak rozpasana na rynku , ze przestała być nawet konkurencyjna , kompletnie nie zależy jej na utrzymaniu klienta tak jak kiedyś, obecnie nowy jest traktowany dużo lepiej i dla niego sieć ta kieruje większość ofert jakie posiada , zamiast inwestować w konkurencyjność , cenową ( usługi czy telefonu ) albo rozwój sieci ( bardzo kiepski internet i jakość połączeń ) to play inwestuje w idiotyczne reklamy z pseudo gwiazdeczkami , wydając astronomiczne kwoty ja reklamę w tv , gdzie tendencja do oglądania telewizji jest spadkowa , bo każdy ma dziś takie platformy jak netflix.
Virgin Mobile był ciekawą alternatywą dla abonamentu w wielkiej czwórce , chociaż zasięg play bardzo mnie męczył , uważam ze po przejęciu ta sieć skurczy się , a w konsekwencji zniknie jako osobna marka
odpowiedź
User
Radex
Niestety nie tylko play to sieci córki. W portfolio plusa też takowe znajdziemy
odpowiedź