W 2018 r. reklama internetowa wyprzedzi w Polsce telewizyjną. Dominacja Facebooka i Google
Wartość polskiego rynku reklamy internetowej w 2018 r. przekroczy 4 mld zł i po raz pierwszy będzie wyższa od nakładów na reklamę w telewizji. Wszystkie usługi w internecie będą stanowić 30 proc. wartego 12,6 mld dolarów rynku mediów i rozrywki - prognozuje PwC.
Według PwC polski rynek reklamowy w latach 2014–2018 będzie zyskiwał na wartości średnio 5,8 proc. W przypadku reklamy internetowej średniorocznie tempo wzrostu wyniesie aż 15,2 proc., a jej udział w całym rynku zwiększy się z 26 do 36 proc.
- Najważniejszymi pod względem wartości segmentami reklamy internetowej będą tradycyjne reklamy prezentowane na portalach (display ads) oraz reklama w wyszukiwarkach internetowych - każdy z nich odpowiedzialny za blisko jedną trzecią wartości tego sektora, liderami będą w ich przypadku odpowiednio Facebook i Google - prognozuje Adam Głąb, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC. - Jednak pod względem tempa wzrostu zdecydowanie wyróżnia się reklama powiązana z udostępnianymi w internecie treściami wideo. Wartość tego segmentu będzie rosła w tempie 45 proc. rocznie, aby osiągnąć ponad 600 mln zł w 2018 roku - dodaje.
Nieco wolniej - średnio o prawie 25 proc. rocznie - będą zwiększać się nakłady na reklamę mobilną, które w ub.r. wyniosły ok. 10 mln zł. Sprzyjać temu będzie upowszechnianie się smartfonów i tabletów. Według PwC za cztery lata ze smartfonów będzie korzystać trzy czwarte Polaków, a z tabletów - ponad 10 proc.
W efekcie tych wzrostów w 2018 roku reklama internetowa wyprzedzi pod względem wartości reklamę telewizyjną, której udział w całym rynku zmaleje z 35 do 33 proc.
Spadki udziału na rynku reklamowym zanotują też gazety (na grafice oznaczone jako prasa), magazyny, radio, outdoor, muzyka i komunikacja B2B. Wydatki na reklamę prasową będą maleć średnio o 7,8 proc. rocznie i w 2018 roku wyniosą 64 mln dolarów, o 31 mln dolarów mniej niż w 2013 roku. Wzrośnie za to wartość reklamy w wydaniach elektronicznych gazet i czasopism - z 2,8 mln dolarów w ub.r. do 3,4 mln dolarów w 2018 roku (przeciętnie o 4 proc. rok do roku).
Z kolei przychody ze sprzedaży prasy drukowanej będą zmniejszać się średnio o 0,5 proc. rocznie i w 2018 roku wyniosą 426 mln dolarów, o 9 mln dolarów mniej niż w ub.r.
- Wydawcy prasy są coraz częściej zmuszani do poszukiwania nowych przychodów w wydaniach internetowych, gdzie treści uniwersalne finansowane są głównie dzięki reklamie, podczas gdy sekcje specjalistyczne utrzymują się dzięki płatnemu dostępowi. Jako że liczba Polaków deklarująca regularne czytanie internetowych wydań tytułów prasowych z roku na rok się powiększa, wydawcy w coraz większym stopniu muszą skupiać swoją strategię na rozwoju wielotematycznych platform w sieci, a nie tylko tradycyjnej prasy. W celu dotarcia do nowych czytelników i grup docelowych coraz bardziej rozpowszechnione jest również zaangażowanie mediów społecznościowych - komentuje Tomasz Kociołek, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC. - Zgodnie z wcześniejszymi prognozami stale rośnie liczba użytkowników płatnych serwisów w naszym kraju, szczególnie osób czytających dzienniki z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Choć nie są to jeszcze liczby porównywalne z cyfrową rewolucją w Europie Zachodniej, to jednak można się spodziewać dalszych wzrostów w tym kanale dystrybucji - dodaje.
PwC prognozuje, że cały rynek mediów i rozrywki w Polsce będzie rósł średnio o 3,7 proc. rocznie i w 2018 roku osiągnie wartość 12,6 mld dolarów, z czego 30 proc. stanowić będą usługi stricte internetowe.
Wartość reklamy internetowej zwiększy się w ciągu czterech lat o 15,2 proc., dostępu do internetu - o 7,5 proc., a sektora gier wideo - o 7,8 proc. Za to segment prasy skurczy się o 1,6 proc., płatnej telewizji - o 1,2 proc., a radia - o 1 proc.
Dołącz do dyskusji: W 2018 r. reklama internetowa wyprzedzi w Polsce telewizyjną. Dominacja Facebooka i Google
Już teraz z tabletów korzysta więcej niż 10% Polaków. Za 4 lata będzie ich powyżej 40%.