W I połowie br. 1,45 mld zł na reklamy w polskim internecie. Display i SEM dalej dominują, potroiły się wydatki w mobile’u
W pierwszej połowie br. wydatki reklamowe w polskim internecie wzrosły w skali roku o 15,7 proc. do kwoty 1,45 mld zł. Procentowo najbardziej urosły inwestycje marketingowe w mobile’u i social media, ale nadal dominującymi segmentami są reklamy graficzne i w wyszukiwarkach.
Według badania AdEx w minionym półroczu na reklamy internetowe w Polsce przeznaczono o 196 mln zł więcej niż rok wcześniej. - Jeśli trend ten utrzyma się w kolejnych miesiącach, rok 2015 może zakończyć się rekordową wartością 3 mld zł - prognozuje IAB Polska.
Głównym motorem wzrostu jest reklama graficzna (klasyfikowana bez wideo), na którą nakłady zwiększyły się o 24 proc., dzięki czemu jej udział w rynku urósł z 24 proc. do 26 proc. , natomiast licząc razem z wideo stanowiła aż 46,6 proc. rynku, o 4 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. - W dużym stopniu na tempo rozwojowe tego formatu ma wpływ wideo online z dynamiką na poziomie 33 proc. oraz reklama w social mediach, której wartość wzrosła o 104 proc. - analizuje IAB.
Inwestycje na reklamy SEM zwiększyły się w skali roku o 11 proc., a na ogłoszenia - o 8 proc., przy czym oba formaty zanotowały spadku udziałów rynkowych o 1 pkt proc. Natomiast nakłady na e-mail marketing zmalały o 8 proc.
Wydatki na reklamy mobilne zwiększyły się aż o 282 proc., a ich udział wyniósł już 14,2 proc.
Zdecydowanie największym sektorem reklamodawców w internecie jest motoryzacja, która w pierwszym półroczu zapewniła 19 proc. wszystkich wydatków. Udział branży finansowej wyniósł 11 proc., a handlowej - 9 proc. W skali roku najbardziej wydatki reklamowe zwiększyły producenci napojów i alkoholi oraz sektor mediów, książek, CD i DVD.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. W badaniu uwzględniono przychody: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Goldbach, Cormedia, Eniro, Evolutionmedia, Facebook (szac.), Freshmail, GG-Network, Google - wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YouTube, Google Display Network i mobile (szac.), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (szac.), Interia.pl, Iplex (szac.), Media Impact, Media Regionalne, Money.pl, NetSprint, Novem, Pkt.pl, Lowe, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, TradeDoubler (szac.), TVN, TVP, Vivaki. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS.
Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 28 września 2015 r.
Dołącz do dyskusji: W I połowie br. 1,45 mld zł na reklamy w polskim internecie. Display i SEM dalej dominują, potroiły się wydatki w mobile’u