W Polsce jest 91,6 tys. nośników outdoorowych. Które formaty i firmy dominują? (raport)
Na koniec czerwca br. działało w Polsce dokładnie 91 646 nośników reklamy outdoorowej. Połowa z nich należy do firmy AMS, 33,3 tys. to nośniki małoformatowe, a prawie 23 tys. znajduje się w Warszawie.
W raporcie Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej liczba nośników outdoorowych na koniec czerwca br. była o nieco ponad tysiąc większa niż pół roku wcześniej. Przy czym ten wzrost wynika z faktu, że w nowym zestawieniu po raz pierwszy uwzględniono firmę CAM Media, do której należy 3,1 tys. nośników (głównie małych powierzchni na rowerach miejskich). - Obecna sytuacja na rynku out of home nie pozwala na nowe inwestycje - przyznaje Lech Kaczoń, prezes IRGZ.
W dalszym ciągu maleje liczba nośników o powierzchni 12 metrów kwadratowych - przez ostatnie pół roku ubyło ich 1,5 tys. - Spodziewanym rezultatem z dzisiejszego punktu widzenia będzie dominacja frontlightów 6 x 3 m i citylightów (120 x 180 cm) uzupełnianych przez powierzchnie większe (spektakularne - 12 x 3 oraz 12 x 4 m) oraz backlightów różnych formatów - ocenia Lech Kaczoń. - Ze względu na rozwój technologiczny powierzchni ekspozycyjnych można się spodziewać za trzy lata kolejnych zmian w strukturze nośników reklamy. Zakładając, że w tym czasie pokonamy obecne spowolnienie gospodarcze oraz dokonamy zmian w obowiązującym prawie i poprawimy stan świadomości pracowników samorządowych. Ci ostatni zrujnowali bowiem w ostatnich latach inwestycje w zakresie reklamy tranzytowej i nośników typu backlight scroll - dodaje Kaczoń.
W I połowie br. prawie 70 proc. przychodów reklamy zewnętrznej generowały frontlighty w rozmiarze 6 x 3 m oraz citylighty.
>>> W I półroczu 2013 wydatki na reklamę zewnętrzną zmalały o 18 proc.
Nośnik reklamy |
Ogólna liczba nośników 30.06.2013 r. |
Ogólna liczba nośników 31.12.2012 r. |
Standardowe 12 m² |
16.258 |
17.746 |
Frontlight 6 x 3 m |
14.041 |
14.435 |
Frontlight 12 x 3 m |
785 |
787 |
Frontlight 12 x 4 m |
1.028 |
1.039 |
Nośniki małego formatu |
36.105 |
33.329 |
Pozostałe nośniki |
420 |
576 |
CLP |
20.533 |
20.158 |
Backlight 6 x 3 m |
903 |
915 |
Backlight 8 x 4 m |
520 |
514 |
Backlight scroll 9 m² |
875 |
962 |
Pozostałe nośniki podświetlane |
178 |
142 |
Łączna liczba nośników |
91.646 |
90.603 |
Zdecydowanie najwięcej nośników - 45,9 tys. - należy do firmy AMS, dając jej 50,1 proc. udziału w rynku, przy czym mniej więcej połowa to powierzchnie małego formatu. Ströer ma 17,5 tys. nośników (to 17,2 proc. udziału w rynku), Clear Channel Poland - 8,5 tys. (9,3 proc. udziału), a Cityboard Media - 5,2 tys. (5,7 proc. udziału).
firma |
nośniki tradycyjne |
|||||
12 m² |
duży format |
mały format |
||||
6x3 |
12x3 |
12x4 |
pozostałe |
|||
AMS |
7 058 |
1 762 |
0 |
3 |
154 |
22 651 |
BC |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BPMEDIA |
256 |
41 |
0 |
30 |
0 |
232 |
CAM MEDIA |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 885 |
CCP |
0 |
1 881 |
0 |
0 |
1 |
956 |
CITYBOARD |
0 |
4 573 |
0 |
612 |
10 |
0 |
DEFI |
0 |
0 |
0 |
0 |
7 |
0 |
LIFTBOARDS |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 706 |
GIGABOARD |
0 |
0 |
0 |
0 |
138 |
0 |
GLOBART |
197 |
7 |
0 |
0 |
34 |
0 |
HEADZ |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
JETLINE |
0 |
0 |
0 |
332 |
0 |
0 |
KONESER |
37 |
0 |
0 |
0 |
0 |
216 |
MM |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 426 |
OUTDOOR 3 |
559 |
72 |
0 |
0 |
58 |
179 |
RUCH |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SCHULZ |
0 |
232 |
1 |
0 |
4 |
0 |
STROEER |
8 151 |
5 473 |
660 |
51 |
14 |
324 |
SUPERSIGNS |
0 |
0 |
124 |
0 |
0 |
0 |
WAREXPO |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
530 |
SUMA |
16 258 |
14 041 |
785 |
1 028 |
420 |
36 105 |
|
||||||
firma |
nośniki podświetlane |
wszystkie nośniki |
||||
citylight 1,2x1,8m |
scroll 9m² |
duży format |
||||
6x3 |
8x4 |
pozostałe |
||||
AMS |
12 586 |
490 |
897 |
297 |
16 |
45 914 |
BC |
833 |
0 |
0 |
0 |
0 |
833 |
BPMEDIA |
50 |
0 |
0 |
0 |
0 |
609 |
CAM MEDIA |
215 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 100 |
CCP |
5 591 |
0 |
4 |
82 |
3 |
8 518 |
CITYBOARD |
0 |
0 |
0 |
0 |
38 |
5 233 |
DEFI |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 |
22 |
LIFTBOARDS |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 706 |
GIGABOARD |
0 |
0 |
0 |
48 |
0 |
186 |
GLOBART |
12 |
0 |
0 |
0 |
0 |
250 |
HEADZ |
0 |
0 |
2 |
86 |
2 |
90 |
JETLINE |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
332 |
KONESER |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
253 |
MM |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 426 |
OUTDOOR 3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
868 |
RUCH |
668 |
0 |
0 |
0 |
0 |
668 |
SCHULZ |
0 |
0 |
0 |
0 |
5 |
242 |
STROEER |
578 |
385 |
0 |
7 |
99 |
15 742 |
SUPERSIGNS |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
124 |
WAREXPO |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
530 |
SUMA |
20 533 |
875 |
903 |
520 |
178 |
91 646 |
W 16 największych miastach i aglomeracjach znajduje się 75 proc. wszystkich nośników reklamy zewnętrznej (licząc z nośnikami małego formatu, których wpływ na otwartą przestrzeń miejską jest znikomy). Zdecydowanie najwięcej nośników - niecałe 23 tys. - jest w Warszawie, podczas gdy w żadnym innym mieście ich liczba nie przekracza 7,2 tys.
miasto aglomeracja |
nośniki tradycyjne |
|||||
12 m² |
duży format |
mały format |
||||
6x3 |
12x3 |
12x4 |
pozostałe |
|||
BIAŁYSTOK |
246 |
117 |
0 |
3 |
8 |
163 |
BYDGOSZCZ |
377 |
238 |
9 |
12 |
1 |
406 |
GOP |
1 852 |
2 081 |
111 |
112 |
19 |
1 418 |
KIELCE |
136 |
101 |
2 |
2 |
0 |
198 |
KRAKÓW |
1 209 |
1 311 |
65 |
57 |
63 |
974 |
LUBLIN |
284 |
210 |
7 |
11 |
0 |
393 |
ŁÓDŹ |
875 |
1 046 |
55 |
62 |
22 |
1 087 |
OLSZTYN |
142 |
101 |
2 |
4 |
2 |
363 |
OPOLE |
112 |
89 |
1 |
2 |
0 |
251 |
POZNAŃ |
990 |
1 161 |
43 |
75 |
17 |
861 |
RZESZÓW |
105 |
89 |
37 |
1 |
0 |
81 |
SZCZECIN |
736 |
749 |
37 |
45 |
11 |
365 |
TRÓJMIASTO |
1 209 |
1 370 |
66 |
84 |
62 |
983 |
WARSZAWA |
2 959 |
3 055 |
232 |
249 |
154 |
10 434 |
WROCŁAW |
702 |
1018 |
51 |
44 |
25 |
1492 |
ZIELONA GÓRA |
132 |
69 |
1 |
0 |
0 |
333 |
suma |
12066 |
12805 |
719 |
763 |
384 |
19802 |
|
||||||
miasto aglomeracja |
nośniki podświetlane |
wszystkie nośniki |
||||
citylight 1,2x1,8m |
scroll 9m² |
duży format |
||||
6x3 |
8x4 |
pozostałe |
||||
BIAŁYSTOK |
84 |
0 |
6 |
0 |
0 |
627 |
BYDGOSZCZ |
331 |
0 |
9 |
0 |
0 |
1 383 |
GOP |
2 634 |
68 |
121 |
35 |
2 |
8 453 |
KIELCE |
51 |
0 |
2 |
0 |
0 |
492 |
KRAKÓW |
3 160 |
139 |
114 |
37 |
3 |
7 132 |
LUBLIN |
214 |
0 |
6 |
0 |
0 |
1 125 |
ŁÓDŹ |
1702 |
12 |
54 |
17 |
0 |
4 932 |
OLSZTYN |
21 |
0 |
3 |
0 |
0 |
638 |
OPOLE |
64 |
0 |
2 |
0 |
0 |
521 |
POZNAŃ |
1 828 |
131 |
111 |
40 |
6 |
5 263 |
RZESZÓW |
15 |
0 |
6 |
0 |
0 |
334 |
SZCZECIN |
875 |
76 |
30 |
4 |
21 |
2 949 |
TRÓJMIASTO |
2 194 |
130 |
97 |
23 |
3 |
6 221 |
WARSZAWA |
4 982 |
233 |
216 |
327 |
142 |
22 983 |
WROCŁAW |
1 574 |
86 |
82 |
19 |
0 |
5 093 |
ZIELONA GÓRA |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
535 |
suma |
19 729 |
875 |
859 |
502 |
177 |
68 681 |
Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media. Raport zawiera także dane firm: BP Media (wraz z podmiotami z grupy), Business Consulting, CAM Media, Defi Poland, Gigaboard Polska, Globart, Headz Marketing Partner, JETLine, Koneser, LiftBoards, Mini Media, Outdoor3Miasto, Ruch S.A., Schulz Media, Supersigns, Warexpo. Uwzględnione zostały nośniki wszystkich formatów - od standardowych, przez poszczególne formaty oraz konstrukcje nietypowe, a także wykorzystywane wyłącznie czasowo konstrukcje na ścianach budynków.
Dołącz do dyskusji: W Polsce jest 91,6 tys. nośników outdoorowych. Które formaty i firmy dominują? (raport)