Rośnie rynek reklamy zewnętrznej
Szacunkowa wartość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce w trzecim kwartale br. wyniosła 118, 5 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o 16,1 proc. - wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, opracowanych we współpracy z domem mediowym Starcom (Publicis Group). Od początku roku wartość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej wyniosła 296,1 mln zł, co oznacza wzrost o 19 proc. rok do roku.
Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej (Klasyczne OOH, środki transportu, reklama DOOH) zamknęła się kwotą 118,5 mln zł i była wyższa w porównaniu z trzecim kwartałem 2020 roku o 16,1 proc.
Rynek reklamy zewnętrznej: wszystkie segmenty w górę
Sprzedaż w trzecim kwartale 2021 w porównaniu do analogicznego okresu w 2020r., mimo dalszego obowiązywania pewnej części obostrzeń i ograniczeń wprowadzonych w związku z pandemią, zanotowała wzrosty we wszystkich segmentach. Najmocniej wzrósł segment transportu miejskiego (+28,8 proc.), następnie klasyczne OOH (+17,1 proc.) oraz DOOH (+4,2 proc.).
Jak podkreślono w komunikacie IGRZ, wynik sprzedaży w ostatnim kwartale "jest przede wszystkim odzwierciedleniem powracającej w życiu gospodarczym i społecznym normalności".
Na początku drugiej płowy tego roku Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej odnotowała takie zjawiska sprzyjające wzrostom w reklamie zewnętrznej jak: zwiększona mobilność widowni OOH (szczególnie w największych aglomeracjach); większy ruch samochodowy i pieszy na ulicach. Dodatkowymi czynnikami wewnątrzrynkowymi są: szybsze i elastyczne planowanie akcji na nośnikach OOH (co wpłynęło zwłaszcza na sprzedaż klasycznego OOH), Rosnącą liczbę akcji „postcovidowych” i dotyczących szczepień, a także coraz większą kreatywność w wykorzystaniu rozwijających się technologii ekspozycji treści oraz przekazu reklamowego.
Handel dominuje w reklamie zewnętrznej, ale są zmiany
Autorzy analizy, skupiając się na podziale sprzedaży na poszczególne sektory, podkreślają, że obok dominującego tradycyjnie „handlu”, odnotowują coraz bardziej zrównoważony udział innych sektorów.
"Odchodzimy od czasów, w których trzy czwarte przychodów reklamy OOH stanowiło pięć głównych sektorów (ponad 75 proc. przychodów OOH stanowiły sektory: „handel”, „telekomunikacja”, „żywność”, „media”, „czas wolny”)" - czytamy w komunikacie IGRZ. Zmiany te wynikają z warunków kontaktu treścią reklamy, jakością jej odbioru oraz poziomem jej ekspozycji.
"Coraz większa liczba klientów docenia demokratyczny charakter reklamy OOH i jej wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych, zwłaszcza w krótkim czasie" - podkreślono.
Rośnie sprzedaż reklam OOH
W trzecim kwartale br. roku wielkość sprzedaży klasycznego OOH wyniosła ponad 95,4 mln zł i była wyższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 17,1 proc. Była jednak niższa o 13,2 proc. aniżeli w trzecim kwartale 2019r.
W analizowanym okresie stopień zajętości powierzchni typu citylight wyniósł blisko 65 proc.. Dla powierzchni typu billboard 18 m² blisko 60 proc.. Nośniki te generują łącznie prawie 65 proc. sprzedaży na rynku klasycznego OOH.
"Wynik klasycznego OOH w Q3 2021 jest pozytywnym zaskoczeniem, biorąc pod uwagę skalę wykorzystania powierzchni w tym okresie w poprzednich latach. Bezpośredni wpływ miała tutaj różnorodność reklamodawców, która pozwoliła na lepszą i większą zajętość powierzchni ekspozycyjnych" - czytamy w komunikacie IGRZ.
W segmencie city transport wielkość sprzedaży osiągnęła ponad 8,5 mln zł i była wyższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 28,8 proc.. Jej poziom jest niższy aniżeli w trzecim kwartale 2019 roku o 38 proc..
"Pandemia najdotkliwiej dotknęła city transport, który dynamicznie odbudowuje przychody. W trzech kwartałach bieżącego roku sytuacja przewozowa sukcesywnie się poprawiała. Według analityków transportu miejskiego osiągnięcie stanu sprzed pandemii będzie możliwe do końca pierwszego kwartału 2022 roku. Biorąc pod uwagę doświadczenia ostatniego roku, branża zaproponuje zmiany w zakresie korzystania z potencjału taboru komunikacji miejskiej, których celem jest wzmocnienie roli city transportu na rynku reklamy OOH, a tym samym zwiększenie przychodów, przede wszystkim z korzyścią dla komunikacji miejskiej" - informuje IGRZ.
Od lipca do końca września br. sprzedaż DOOH wyniosła 14,6 mln zł i była wyższa aniżeli w tym samym okresie ubiegłego roku o 4,2 proc.. W porównaniu do Q3 2019 była niższa o 6,4 proc.
Udział reklamy cyfrowej w rynku OOH wyniósł w trzecim kwartale 2021r. 12,3 proc., co pokazuje stabilizację wykorzystania jej potencjału w bieżącym roku.
Niemal 300 mln zł z reklamy zewnętrznej
W trzech kwartałach 2021 roku estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej zamknęła się kwotą w wysokości 296,1 mln zł i była dla tej samej bazy firm wyższa aniżeli w tym samym okresie 2020 roku o 19 proc.
"47,3 mln zł to suma, którą po trzech kwartałach rynek „odrobił” stosunku do ubiegłego roku. Spadek sprzedaży w porównaniu do tego samego okresu 2019 roku wyniósł 26,7% proc." - podaje IGRZ.
"Wzrost sprzedaży na rynku OOH w okresie Q1 – Q3 2021 o 19 proc w stosunku do tego samego okresu 2020 roku jest dla branży optymistyczny. Wyraźnie wyższy, aniżeli przewidywało to wielu analityków. Utrzymanie tego poziomu do końca roku jest możliwe pod warunkiem dobrego wyniku sprzedaży w Q4. Obecna perspektywa jest pozytywna, choć czwarta fala pandemii najprawdopodobniej lekko skoryguje trend wzrostowy" - podaje Izba Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.
Dołącz do dyskusji: Rośnie rynek reklamy zewnętrznej