W tym roku wydatki na reklamę globalnie wzrosną o 4,3 proc. do 616 mld dolarów
Globalne wydatki na reklamę wzrosną w tym roku o 4,3 proc., do 616 mld dolarów - prognozuje firma WARC na podstawie danych z 96 krajów. To efekt zanotowanego w 2018 roku 5,4 proc. wzrostu, największego od 2011 roku.
Z prognoz WARC wynika, że wydatki na internet (obejmujące komputery stacjonarne, urządzenia przenośne i tablety) spadną w porównaniu do 2018 roku o 7,2 proc. - pomijając duopol Google i Facebooka. Dochody z reklam tych dwóch firm wzrosną natomiast o 22 proc., do 176,4 mld dolarów, co stanowi łączny udział 61,4 proc. w rynku reklam internetowych (z 56,4 proc. w 2018 r.).
- Podczas gdy inwestycje w reklamę są stabilne utrzymując 0,7 proc. udział w globalnym PKB od 2011 roku, to w ciągu ostatnich lat nastąpiły radykalne zmiany podaży na rynku. Ilość pieniędzy na reklamę dostępna dla wydawców online poza Google i Facebooka maleje, a ich reperkusje są potencjalnie dalekosiężne. Wydawcy prasowi zostali poważnie dotknięci migracją reklam internetowych online - komentuje James McDonald, autor badań w WARC.
Siłą napędową globalnego wzrostu reklamy jest internet. Wydatki na reklamę online w tym roku wzrosną o 12,1 proc. do 287,4 mld dolarów. Dałoby to internetowi 46,7 proc. udziału w wydatkach na media na całym świecie, ale w Stanach Zjednoczonych - największym na świecie rynku reklamowym - po raz pierwszy w tym roku internet będzie stanowił ponad połowę (54 proc.) wszystkich wydatków na media.
Przewiduje się, że wydatki na reklamy na telefonach komórkowych wzrosną o 21,9 proc. do 165,7 mld dolarów.
Na 12 kluczowych rynkach WARC – w Australii, Brazylii, Kanadzie, Chinach, Francji, Niemczech, Indiach, Włoszech, Japonii, Rosji, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych – największym kanałem reklamowym będzie w tym roku telewizja mobilna.
Globalnie, w 2019 roku telewizja pozostanie pod względem wydatków największym medium z wpływami w kwocie ok. 195,5 mld dolarów. To 1,3 proc. mniej w porównaniu do 2018 roku.
W bieżącym roku utrzyma się spadek wydatków na reklamę prasową - przewidywany spadek wynosi 9,5 proc. Na reklamę outdoorową marketerzy mają w tym roku wydać o ok. 2,3 proc. więcej niż w ub.r. , zaś na radio wydatki wzrosną 1 proc., do 32,5 mld dolarów.
Trendy według regionów
W Ameryce Północnej rynek reklamowy może urosnąć w tym roku o ok. 3,7 proc., po szacunkowym wzroście w ub.r. na poziomie 6 proc.
Wydatki w regionie Azji i Pacyfiku wzrosną o 5,8 proc., głównie dzięki Chinom, które odpowiadają za prawie połowę wszystkich wydatków.
Prognozowany wzrost dla Europy Zachodniej wynosi zaledwie 3,5 proc., po rekordowym wzroście na poziomie 9,2 proc. w roku ub.
Według prognoz WARC Europa Środkowo-Wschodnia będzie regionem z największym wzrostem wydatków reklamowych w tym roku – ma on wynieść ok. 10,6 proc., głównie dzięki rynkowi rosyjskiemu.
Po tym, jak Ameryka Łacińska zamyka 2018 rok spadkiem wydatków na reklamę o 8,3 proc., prognozuje się, że w tym roku prognozowany wzrost może wynieść 3,8 proc.
Region Bliskiego Wschodu został poważnie dotknięty dużymi spadkami cen ropy naftowej, szczególnie w Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W związku z tym od 2015 roku notuje regularne spadki wydatków reklamowych i ten trend ma utrzymać się także w tym roku.
W Afryce wzrost w dużej mierze zależy od Republiki Południowej Afryki (44,2 proc. całości) – prognozowany wzrost reklamowy dla tego regionu wynosi 4,3 proc.
Dołącz do dyskusji: W tym roku wydatki na reklamę globalnie wzrosną o 4,3 proc. do 616 mld dolarów