SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Spot Warki z Błaszczykowskim i Kubiakiem uznany za nieetyczny. Kojarzy się ze szczęściem i sukcesem

Spot z Jakubem Błaszczykowskim i Michałem Kubiakiem promujący piwo Warka (Grupa Żywiec) godzi w obowiązujące normy etyki poprzez wywołanie skojarzenia z poczuciem szczęścia i sukcesem oraz łączenie alkoholu ze sportem. “Piwo jest produktem sensorycznym, co sprawia, że jego reklamowanie w sposób jakkolwiek budujący ww. skojarzenia i konotacje nie powinno mieć miejsca” - orzekła Komisja Etyki Reklamy. 

Michał Kubiak i Jakub Błaszczykowski w reklamie piwa Warka Michał Kubiak i Jakub Błaszczykowski w reklamie piwa Warka

Skarga do Komisji Etyki Reklamy dotyczyła reklamy piwa Warka, która była emitowana wiosną tego roku i przy Euro 2024, m.in. w telewizji oraz internecie. Wystąpili w niej siatkarz Michał Kubiak i były piłkarz Jakub Błaszczykowski. Obaj wręczają medale przy wiwacie całego stadionu, kibicom wchodzącym z piwem w ręku na murawę stadionu. W tle widoczni są młodzi ludzi trzymający piwo uszczęśliwieni faktem ze znaleźli się tak zacnym gronie.

Reklama łamie wszelkie zasady, gdyż ukazuje sport którego niewątpliwie symbolem jest były kapitan polskiej reprezentacji piłkarskiej, jako kolejną zapijaną imprezę. Na filmie w tle widać młodych ludzi którzy jak widać są wręcz szczęśliwi, z faktu że piją piwo na murawie w tak zacnym gronie. To totalne przekłamanie zasad sportowej rywalizacji. To sygnał, że można pić alkohol bez konsekwencji” - zwraca uwagę autor skargi.

Grupa Żywiec: nic nie sugeruje łączenia picia piwa ze sportem

Do postawionych zarzutów odniosła się Grupa Żywiec. Podkreśliła, że zaprezentowana w reklamie historia ma stanowić uhonorowanie i podziękowanie dla kibiców za ich wsparcie i zaangażowanie podczas dopingowania reprezentacji. Z tego względu w reklamie wystąpili piłkarz Jakub Błaszczykowski oraz siatkarz Michał Kubiak. 

“Historia jest formą odwrócenia ról. Na Planecie Warka kibice pełnią role gwiazdorów – dla nich stawiane są pomniki i tworzone murale. Szczęście kibiców wynika z faktu, że na Planecie Warka są oni doceniani za swoją obecność, oddanie i gorliwość, z jaką kibicują. Sytuacje przedstawione w reklamie nie budują związku między zadowoleniem i radością kibiców a konsumpcją piwa. Zgodnie ze stanowiskiem przyjętym w doktrynie to budowanie związku przyczynowo skutkowego między wypiciem piwa a np. osiągnięciem stanu szczęścia (poprzez twierdzenie, że tylko wypicie piwa spowoduje radość) jest niedozwolone, nie zaś pokazywanie produktu i osób wyglądających przy tym na zadowolonych” - wyjaśniła Grupa Żywiec.

Zwróciła uwagę, że podczas całej przedstawionej w przekazie historii, nigdzie nie zostaje pokazana konsumpcja piwa ani scena sportowej rywalizacji, co sugerowałoby łączenie spożywania alkoholu z aktywnością fizyczną.

Nobilitacja i przyzwolenie na picie alkoholu

W ocenie KER zaskarżona reklama Warki godzi w obowiązujące normy etyki poprzez wywołanie skojarzenia z poczuciem szczęścia i sukcesem oraz łączenie alkoholu ze sportem. “Piwo jest produktem sensorycznym, co sprawia, że jego reklamowanie w sposób jakkolwiek budujący ww. skojarzenia i konotacje nie powinno mieć miejsca” - zaznacza KER. Jej zdaniem reklama ta nawiązuje do motywu poczucia szczęścia, osiągnięcia sukcesu oraz sprawności fizycznej w połączeniu ze spożywaniem alkoholu.

Komisja zwraca też uwagę, że w reklamie występują znani polscy sportowcy, jakimi są piłkarz Jakub Błaszczykowski i siatkarz Michał Kubiak: “fakt wspólnego świętowania przy piwie dla młodych kibiców kojarzy się z pewną nobilitacją i swojego rodzaju przyzwoleniem na normalizowanie świętowania przy alkoholu właśnie z uwagi na autorytet występujących w spocie gwiazd” - podkreśla KER. Komisja uważa za nieetyczne przedstawianie piwa jako środka towarzyszącego owym sukcesom i wynikającej z nich radości, do czego wprost nawiązuje reklama (nawet bez pokazania fizycznego spożycia piwa).

“Stosowanie skarżonej reklamy może przyczynić się do wzmacniania imperatywu spożywania alkoholu podczas jakiegokolwiek powodu do świętowania, a co najmniej ośmielenia (poczucia pewnego przyzwolenia) do bezwarunkowego sięgania po takie trunki w podobnych okolicznościach. Reklama ma szczególny wpływ na osoby młode oraz osoby z grupy wrażliwej (np. podatne na uzależnienia). Negatywne konsekwencje nadmiernego spożywania używek dotykają sfery zdrowotnej, jak i społecznej (bliskich osób spożywających alkohol), docelowo zaś wpływają na szeroko pojęty dobrostan społeczeństwa” - wskazuje KER. 

Dołącz do dyskusji: Spot Warki z Błaszczykowskim i Kubiakiem uznany za nieetyczny. Kojarzy się ze szczęściem i sukcesem

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
m.
Z Hołowczycem i Małyszem jest dopiero etyczny.
0 0
odpowiedź
User
qba
Wszystkie reklamy piw kojarzą się z miłymi chwilami, szczęściem, relaksem itd. Wszystkie zatem powinny być zakazane.
Natomiast łączenie alkoholu ze sportem czy jak w przypadku reklamy z Dowborami ze Świętami Bożego Narodzenia to dla mnie kryminał.
1 0
odpowiedź