Według 4/5 Polaków Walentynki to święto dla handlowców (infografika)
81 proc. Polaków uważa, że w obecnych czasach Walentynki są świętem bardziej dla producentów i handlowców, prowadzącym do zwiększenia ich sprzedaży, niż świętem łączącym ludzi - wynika z badania GfK Polonia.
Wśród badanych panuje przekonanie, że w dzisiejszych czasach ludzie okazują sobie uczucia raczej już tylko od święta, zamiast myśleć o tym, aby robić to przez cały rok. Twierdzi tak 66 proc. Polaków i nie ma istotnych różnic w tych opiniach w zależności od płci czy wieku.
Pomimo dostrzegania marketingowego wymiaru Walentynek, większość Polaków będzie obchodzić dzień zakochanych, a chęć do obdarowania ukochanej osoby jest tym większa, im krótszy jest staż związku. Zamiar podarowania bliskiej osobie tzw. walentynki (kwiatka, listu, upominku, itp.) mają przede wszystkim osoby będące w związkach wolnych lub mające partnera (74 proc.). W związkach małżeńskich odsetek ten spada do 53 proc.
Ponadto 75 proc. respondentów uważa, że Walentynki nie mają korzeni religijnych.
Równolegle zmienia się stosunek Polaków do samej instytucji małżeństwa. Z analizy porównawczej i zestawienia obecnych danych z wynikami badania z roku 2011 wynika, że zmniejsza się odsetek Polaków uważających, iż małżeństwo ma i będzie mieć duże znaczenie (76 proc. wskazań obecnie w porównaniu do 79 proc. w 2011 roku). 20 proc. respondentów twierdzi wręcz, że małżeństwo jest przestarzałą instytucją (17 proc. w 2011 roku). Istotna jest przy tym zależność udzielanych odpowiedzi od wieku respondentów. Wraz z wiekiem rośnie odsetek badanych doceniających znaczenie małżeństwa.
W opinii respondentów głównymi powodami zawierania związku małżeńskiego są miłość (29 proc.), ciąża lub/i dzieci (26 proc.) oraz przekonania religijne (12 proc.). W badaniu z 2011 roku trzecią najczęściej wskazywaną przyczyną ślubu była presja rodziny (13 proc.).
Badanie omnibusowe zostało przeprowadzone przez GfK Polonia w dniach 6-10 luty 2014 r. metodą CAPI (wywiadów bezpośrednich ze wspomaganiem komputerowym) na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1000 osób w wieku powyżej 15 lat.
Dołącz do dyskusji: Według 4/5 Polaków Walentynki to święto dla handlowców (infografika)