SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Widownia telewizji spada i starzeje się, coraz mniejszy dzienny czas oglądania

Średnia widownia telewizji linearnej w 2021 roku wyniosła 6,15 mln osób, o 350 tys. widzów mniej niż rok wcześniej. W strukturze widowni tego medium coraz większy udział mają osoby starsze, ale w każdej grupie wiekowej topnieje średni czas oglądania.

Jak wynika z raportu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji podsumowującego rynek telewizyjny w Polsce w 2021 roku, średnia sumaryczna widownia wszystkich kanałów linearnych wyniosła 6,15 mln osób. Jest to o 350 tys. widzów mniej niż w roku 2020.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Widownia telewizji linearnej zaczęła systematycznie maleć od 2016 roku. W 2015 roku wyniosła 6,54 mln widzów, a w latach kolejnych odpowiednio: 6,48 mln, 6,37 mln, 6,33 mln i 6,37 mln. Wyraźny wzrost nastąpił w 2020 roku (6,50 mln). Związany jest on z pandemią COVID-19 (ogólnie więcej osób zaczęło oglądać telewizję z powodu lockdownów - znaczna część osób pracujących w trybie nagłym przeszłą na pracę zdalną, zamknięte zostały szkoły i uczelnie itp.).

ATV spada w każdej grupie wiekowej. W 55+ w 2021 roku na poziomie 6 godzin, a w 16-24 - tylko 1 godziny

Z danych wynika, że czas poświęcony na oglądanie telewizji jest różny w poszczególnych grupach wiekowych, jednakże wyraźnie skrócił się dla każdej z nich w porównaniu z 2020 rokiem. - Jest to spowodowane nie tylko wzrostem aktywności społecznej i znoszeniem poszczególnych obostrzeń po pandemii, ale także zmianą sposobu konsumpcji treści i rozwojem usług VoD - czytamy w raporcie KRRiT.

W 2021 roku w godz. 6.00-23.00 najdłużej telewizję oglądały osoby w wieku 60 i więcej lat, wśród których średni ATV wyniósł 6 godzin, 2 minuty i 20 sekund. Na drugim miejscu znalazła się grupa 55-59 (5 godzin, 6 minut i 55 sekund), a na trzecim - 50-54 (4 godziny, 31 minut i 19 sekund).

Średni dzienny ATV w każdej kolejnej grupie był coraz niższy, a najniższy wśród osób w wieku od 20 do 24 lat (1 godzina, 1 minuta i 9 sekund) i nastolatków od 16 do 19 lat (1 godzina, 2 minuty i 13 sekund). Z kolei w grupie 10-15 lat była to godzina, 8 minut i 12 sekund. Raport KRRIT nie uwzględnił wyników dla dzieci od 4 do 9 lat.

Grupa 55+ stanowi 65 proc. całkowitej widowni telewizji, w 2006 roku było to 35 proc.

Z analizy struktury wiekowej widowni telewizyjnej w latach 2006-2021 wynika, że z roku na rok rośnie udział widzów w wieku 55+. W 2006 roku w godz. 6.00-23.00 tacy widzowie stanowili 35 proc. udziału w całej widowni, a w 2021 roku było to 65 proc.

Od 2006 do 2013 roku spadał udział w widowni osób od 40 do 54 lat z 27 proc. do 24 proc. Od 2014 roku wynik oscyluje wokół 22-23 proc.

Na tle lat na stabilnym poziomie pozostaje udział widzów w wieku od 30 do 39 lat (waha się między 12 a 14 proc.).

Duży spadek zaobserwować można wśród młodych widzów mających od 10 do 29 lat - z 21 proc. w 2006 roku do 8 proc. w 2021 roku. Spadek następuje także wśród widzów w wieku od 4 do 9 lat, którzy zawsze stanowili najmniejszy odsetek widowni. W latach 2006-2011 ich udział wynosił po 5 proc., od 2012 do 2020 roku wahał się między 4 a 5 proc., a w 2021 roku spadł do 3 proc.

KRRiT w raporcie informuje, że na coraz starszy profil widowni telewizyjnej wskazuje „nie tylko na postępujące zmiany demograficzne, ale także na zmieniające się nawyki konsumentów i sposób oglądania treści, co wynika z rozwoju technologii cyfrowych i powszechnego dostępu do Internetu”.

Najniższy czas oglądania telewizji od lat, TVP1 najchętniej oglądana w 2021 roku

W 2021 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 6 minut i 34 sekundy. W porównaniu do 2020 roku czas skrócił się o 14 minut i 24 sekundy, a 2018 - o 9 minut i 30 sekund. Analizując dane za ostatnie kilkanaście lat wynika, że w zeszłym roku ATV był najniższy od 2012 roku. Wówczas Polacy telewizję oglądali przez 4 godziny, 3 minuty i 17 sekund.

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w zeszłym roku zajęła TVP1. Średni dobowy udział kanału względem 2020 roku zwiększył się o 1,04 proc. i wyniósł 9,76 proc.

Drugi był Polsat, którego udział zmniejszył się o 2,03 proc. do 8,19 proc.

Z czwartej na trzecią lokatę awansowała TVP2. Udział stacji w badanym okresie wyniósł 7,86 proc. (do góry o 4,24 proc.).

Czwarty był TVN (stacja miała 7,33 proc. udziału; w dół o 2,14 proc.). Stacja spadła z trzeciej lokaty.

Dołącz do dyskusji: Widownia telewizji spada i starzeje się, coraz mniejszy dzienny czas oglądania

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Nicki
I dobrze, tak nadal za dużo ogląda
coraz mniej zjadliwa papka dla Januszy i Grażyn, dla młodych nie ma nic ciekawego do zaoferowania
0 0
odpowiedź
User
Pawel.
Preferuję tv,radio,Internet i w zależności od potrzeby korzystam.
0 0
odpowiedź
User
Trix
I czyja to wina? Szefów programowych tych stacji (Miszczaków, Mazurkiewiczów, Terentiewów itp). Ramówka stacji z roku na rok jest coraz gorsza. Coraz więcej prymitywnych paradokumentów i reality szołów. Do tego mnóstwo powtórek, wyświechtanych i zużytych formatów programowych okraszonych tłustym i niestrawnym sosem reklamowym.

Podobnie z kanałami tematycznymi. MTV ma dziś niewiele dziś wspólnego z muzyką. Podobnie jak Discovery z dobrym dokumentem czy programem naukowym. Nadawcy sami psują swoje kanały - patrz np. Polsat Games, gdzie ostatnio coraz mniej programów o grach, a coraz więcej zapychaczy (powtórki Gwiazd Lombardu, Tajnej historii X wieku i innych tego typu programów... CO TO MA WSPÓLNEGO Z TEMATYKĄ GIER KOMPUTEROWYCH ?!). Takimi zagrywkami zniechęca się widzów... a potem lament, że oglądalność spada.
1 0
odpowiedź