Wirtualna Polska: przy wzroście wpływów o jedną trzecią zmalał zysk netto, Telewizja WP ogranicza stratę
W minionym półroczu Wirtualna Polska Holding osiągnęła wzrost wpływów sprzedażowych o 34,2 proc. do 335,51 mln zł oraz zysku EBITDA o 22,6 proc. do 89,59 mln zł. Natomiast jej zysk netto zmalał z 27,73 do 22,84 mln zł, bo firma musi dopłacić 11,6 mln zł za Nocowanie.pl. Telewizja WP przy 9,63 mln zł przychodów miała 3,08 mln zł straty EBITDA.
W segmencie internetowym wpływy sprzedażowe Wirtualnej Polski wyniosły w zeszłym półroczu 325,88 mln zł, po wzroście o 34 proc. w skali roku. Ich zdecydowaną większość stanowią przychody gotówkowe, które poszły w górę o 35,4 proc. do 315,55 mln zł.
Przełożyło się to na wzrost - licząc według starego standardu rachunkowości MSR 17 - zysku EBITDA o 19,6 proc. do 92,67 mln zł oraz skorygowanego zysku EBITDA o 17 proc. do 94,05 mln zł. W sprawozdaniu firma zaznaczyła, że wynik EBITDA jej pionu internetowego został skorygowany m.in. o 2,1 mln zł kosztów nowych akwizycji, ich restrukturyzacji i integracji oraz 1,2 mln zł niegotówkowych kosztów programu opcji pracowniczych.
W samym drugim kwartale dynamika przychodów internetowych Wirtualnej Polski było nieco wyższa: ogółem wzrosły o 35,3 proc. do 173,49 mln zł, a wpływy gotówkowe - o 37,3 proc. do 167,7 mln zł. Słabiej zwiększyły się natomiast wyniki rentowności: zysk EBITDA o 17,5 proc. do 50,42 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA o 16,7 proc. do 50,06 mln zł.
- Opublikowane w ostatnich dniach wyniki rynku reklamy w Polsce - badania AdEX - cieszą nas z dwóch powodów. Po pierwsze Internet wreszcie przegonił telewizję, po drugie Wirtualna Polska kolejny kwartał rośnie szybciej niż globalni konkurenci - komentuje Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding.
Według badania Gemius/PBI w lipcu br. strony i aplikacje internetowe Grupy Wirtualna Polska zanotowały 20,86 mln realnych użytkowników, a sam portal WP.pl miał 15,98 mln użytkowników i 1,87 mld odsłon.
Seria przejęć w e-commerce
Wzrost przychodów Wirtualnej Polski częściowo wynika z realizowanych przez nią od kilku lat przejęć, głównie w segmencie e-commerce. W ciągu minionego roku firma kontynuowała tę serię: w październiku ub.r. za 75 mln zł kupiła firmę Extradom.pl zajmującą się sprzedażą internetową projektów architektonicznych, a w grudniu za 21,1 mln zł przejęła 50,8 proc. udziałów serwisu Superauto24.com agregującego oferty sprzedaży nowych samochodów.
Z kolei należąca do Wirtualnej Polski firma Wakacje.pl w ub.r. kupiła spółkę My Travel, właściciela 116 salonów sprzedaży wycieczek (wartość transakcji wyniesie od 10 do 19 mln zł) oraz serwis Parklot.pl umożliwiający rezerwację miejsc parkingowych przy lotniskach. W lutym br. Wakacje.pl za 6,4 mln zł przejęły 100 proc. udziałów spółki Travel Network Solutions, właściciela franczyzowej sieci sprzedaży ofert turystycznych Wakacyjny Świat. Ponadto w marcu br. Wirtualna Polska za 7,7 mln zł kupiła 13 proc. akcji spółki Teroplan, właściciela serwisu e-podróżnik.pl do planowania podróży autobusowych i kolejowych.
My Travel, Extradom.pl, Parklot i Superauto24.com w ub.r. łącznie zanotowały 49,61 mln zł przychodów sprzedażowych, 9,93 mln zł zysku EBITDA i 11,24 mln zł skorygowanego zysku EBITDA. Zdecydowanie największym podmiotem z nich jest Extradom.pl - miał w ub.r. 32,97 mln zł wpływów i 5,73 mln zł skorygowanego zysku EBITDA.
Łączne wpływy firmy ze sprzedaży krajowej wyniosły w zeszłym półroczu 266,81 mln zł, po wzroście o 35,6 proc. w skali roku. Natomiast przychody ze sprzedaży zagranicznej zwiększyły się o 28,7 proc. do 68,69 proc.
Telewizja WP: wpływy w górę, mniejsza strata
W segmencie telewizyjnym, który stanowi Telewizja WP, przychody sprzedażowe zwiększyły się w minionym półroczu o 39,2 proc. do 9,63 mln zł. Jednocześnie zmalała strata: ujemny wynik EBITDA z 4,46 do 3,08 mln zł, a skorygowana strata EBITDA z 4,4 do 3,06 mln zł.
W drugim kwartale br. Telewizja WP miała 5,03 mln zł przychodów sprzedażowych (24,8 proc. więcej niż rok wcześniej) i 1,3 mln zł straty EBITDA (po spadku o 30,8 proc. w skali roku).
Dodatkowe koszty za udziały Nocowanie.pl obciążyły zysk
Po stronie kosztów Wirtualnej Polski zdecydowanie największe są dwie kategorie. Na usługi obce (bez tych związanych z przejęciami) firma przeznaczyła w minionym półroczu 112,95 mln zł, o 28,7 proc. więcej niż rok wcześniej, a na wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze - 98,05 mln zł, po wzroście o 28 proc. w skali roku.
Natomiast nakłady na amortyzację zwiększyły się z 26,57 do 37,85 mln zł (czyli o 42,5 proc.).
Półroczny zysk operacyjny firmy poszedł w górę z 46,48 do 55,67 mln zł, a w samym drugim kwartale br. - z 27,93 do 31,96 mln zł.
Na pozostałych wynikach rentowności Wirtualnej Polski zaciążyło natomiast kolejne podwyższenie - o 11,6 mln zł - wyceny pozostałych udziałów Nocowanie.pl, które firma może przejąć po zakończeniu br.
WP zapłaciła też więcej podatku dochodowego - 12,36 mln zł w zeszłym półroczu, wobec 9,78 mln zł rok wcześniej.
W konsekwencji zysk netto firmy zmalał w skali roku z 27,73 do 22,84 mln zł w minionym półroczu, a z 19,4 do 8,47 mln zł w zeszłym kwartale.
WP spłaciła 10 mln zł kredytów
W minionym półroczu Wirtualna Polska poniosła 10,19 mln zł kosztów finansowych, a w samym drugim kwartale - 5,08 mln zł (wobec odpowiednio 9,26 i 4,28 mln zł rok wcześniej). W br. firma spłaciła dwie transze kredytu inwestycyjnego wynoszące 8,68 mln zł oraz 1 mln zł pożyczki udzielonej przez mniejszościowego udziałowca (do spłaty pozostaje 660 tys. zł tej pożyczki).
W efekcie zadłużenie długoterminowe WP z tytułu kredytów i pożyczek zmalało w ciągu półrocza z 335,1 do 325,63 mln zł. łączne zobowiązania długoterminowe zmniejszyły się minimalnie - z 404,56 do 404,12 mln zł.
Z kolei zobowiązania krótkoterminowe (które należy spłacić w ciągu 12 miesięcy) zwiększyły się przez pół roku ze 191,12 do 218,86 mln zł, głównie w związku ze wzrostem gotówkowych zobowiazań handlowych (z 55,89 do 63 mln zł), zobowiązań z tytułu umów z klientami i zwrotu wynagrodzenia (z 32,56 do 46,74 mln zł) oraz pojawienia się 16,3 mln zł z tytułu opcji put na udziały niedające kontroli. Natomiast wartość kredytów i pożyczek do spłaty w ciągu roku nieco zmalała - z 30,61 do 30,54 mln zł.
W grudniu 2017 roku Wirtualna Polska pozyskała do 500 mln zł kredytu na trzy cele: refinansowanie bieżącego zadłużenia (wynikającego głównie z umowy z wiosny 2015 roku), finansowanie bieżącej działalności i kapitału obrotowego oraz finansowanie i refinansowanie wydatków inwestycyjnych. Pod koniec października ub.r. w ramach tej umowy zwiększyła o 100 mln zł transzę kredytu na inwestycje.
Wirtualna Polska od czterech lat jest notowana na warszawskiej giełdzie. Głównymi akcjonariuszami spółki są członkowie jej zarządu: prezes Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota - każdy poprzez firmy zależne ma akcje stanowiące po 13,04 proc. kapitału WP i dające po 18,74 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.
Od wiosny br. kurs giełdowy spółki utrzymuje się w okolicach 60 zł. W poniedziałek na koniec sesji wynosił 60,60 zł, co dawało kapitalizację firmy w wysokości 1,76 mld zł.
Od dwóch lat Wirtualna Polska wypłaca dywidendy po ok. 1 zł na akcję - w br. było to 29,06 mln zł, dokładnie po 1 zł na walor.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska: przy wzroście wpływów o jedną trzecią zmalał zysk netto, Telewizja WP ogranicza stratę
Ale to tez swiadczy o rozmiarach rynku. Dziennikarstwo prasowe przestaje byc oplacalne, no ale i internetowe wcale nie zaczyna byc.
Do jakichkolwiek zetawien finansowuch prezentowanuch na Wortialnych Mediach, nie przywiazuje zadnej wagi.
Widac po opisywaniu TVP, ze pisane jest to zawsze z gory zalozna teze, a tabelki po prostu sie do tego dostosowuje.
Ciemny medialny lud to kupi. Na pewno czesc tak