Wirtualna Polska inwestuje 33 mln zł w e-sklep meblarski
Wirtualna Polska podpisała przedwstępną umowę zakupu za 20,9 mln zł 44,5 proc. udziałów sklepu internetowego Selsey z meblami, wyposażenie wnętrz i akcesoriami ogrodowymi. Ponadto ma wnieść do niego aportem swoją platformę Homebook, wycenioną na 12 mln zł.
Na mocy umowy Wirtualna Polska Media, spółka w pełni należąca do holdingu Wirtualna Polska, ma kupić 51 obecnych udziałów Selsey za 6 mln zł, dokupić 229 udziałów za 14,9 mln zł w ramach podwyższenia kapitału zakładowego spółki oraz wnieść do niej 100 proc. udziałów swojej firmy Homebook wycenionej na 12 mln zł.
W efekcie będzie posiadała ok. 44,5 proc. udziałów Selsey. Transakcja została sfinansowana w części gotówkowej ze środków własnych Wirtualnej Polski.
- Tylko w Polsce rynek w kategorii „dom i ogród” wart jest ok. 40 mld złotych. Ponad 20 proc. tej wartości wydawana jest w internecie, co sprawia, że jest to jedna z największych kategorii w zakupach online, z udziałem wyższym niż w większości krajów na zachodzie Europy. Dla Wirtualnej Polski to też inwestycja w ciągle nową dla nas część rynku e-commerce, taką, gdzie fizycznie sprzedajemy produkty. Jako inwestor mniejszościowy zyskujemy możliwość pozyskania od założyciela Selsey nowych dla nas kompetencji logistycznych i operacyjnych - komentuje Aleksander Kusz, wiceprezes ds. e-commerce w holdingu Wirtualna Polska.
Na transakcję musi zgodzić się prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz banki kredytujące holding Wirtualna Polska (Homebook jest jednym z podmiotów zabezpieczających spłatę kredytów).
Po uzyskaniu zielonego światła od UOKiK transakcja ma zostać zrealizowana w ciągu pięciu dni roboczych.
- Celem fuzji Selsey i Homebook jest połączenie tego, co w obu spółkach jest najlepsze. Z jednej strony Homebook wnosi kompetencje marketingowe oraz technologiczne, dzięki którym od lat inspiruje Polaków jak wyposażyć wnętrze domu. Z drugiej mamy zaplecze produktowe, logistyczne oraz operacyjne, które posiada Selsey - wylicza Patryk Dżus, prezes Homebooka.
Po sfinalizowaniu transakcji Wirtualna Polska nie będzie mieć już 100 proc. udziałów Homebooka. W komunikacie zaznaczono jednak, że w ub.r. przychody tej spółki stanowiły jedynie ok. 1,4 proc. łacznych wpływów całej grupy kapitałowej.
Natomiast Selsey w sprawozdaniach holdingu Wirtualna Polska będzie klasyfikowany jako jednostka stowarzyszona podlegająca konsolidacji metodą praw własności.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Selsey to sklep internetowy oferujący meble, wyposażenie wnętrz, dekoracje i akcesoria ogrodowe. Działa od prawie 10 lat, jest obecny także za granicą, m.in. we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Włoszech.
W komunikacie Wirtualnej Polski podano, że w roku finansowym zakończonym w czerwcu br. Selsey zanotował ok. 118 mln zł przychodów i stratę EBITDA (nie poinformowano, ile wyniosła). Spółka zatrudnia ponad 170 osób, ma też dwa salony stacjonarne (w Warszawie i Wrocławiu).
- Selsey już dzisiaj jest synonimem pięknych mebli w bardzo atrakcyjnych cenach. Jednak pozyskanie tak dużego i stabilnego inwestora otwiera przed spółką zupełnie nowe możliwości. Pozwala nam na rozwój technologiczny, ale i realizację planów akwizycyjnych oraz rozszerzenie własnych kolekcji mebli. Możemy też zaprosić do współpracy kolejnych producentów i partnerów biznesowych, dzięki czemu nasza oferta dla użytkowników będzie jeszcze bardziej atrakcyjna - opisuje Mirosław Mikołajczak, właściciel i założyciel Selsey.
Homebook ze stratą
W ub.r. Homebook, oferujący produkty wnętrzarskie, dekoracyjne, AGD i RTV, zanotował 9,5 mln zł przychodów i 1,7 mln zł straty netto. W sprawozdaniu Wirtualnej Polski uzasadniono to wzrostem kosztów pozyskania ruchu, który negatywnie przełożył się na marże i możliwości skalowania przychodów poprzez Facebooka i Google.
W bilansie holdingu wartość pionu wnętrzarskiego, który w całości stanowi Homebook, zmniejszono o 2,87 mln zł do 9,8 mln zł. Na koniec ub.r. spółka Homebook zatrudniała 50 pracowników etatowych i miała 9 współpracowników.
Wirtualna Polska spółkę Domodi, do której należały wówczas platformy Homebook i odzieżowe Domodi, przejęła w kilku etapach. 51 proc. udziałów kupiła za 15 mln zł, dalsze 35 proc. (w międzyczasie Domodi przejęło platformę Allani) - wiosną 2018 roku za 85 mln zł, a pozostałe 14 proc. - kilka miesięcy później za 33,4 mln zł.
Seria przejęć Wirtualnej Polski
Na początku kwietnia Wirtualna Polska uzgodniła pośrednie przejęcie za 20 mln zł ok. 12 proc. udziałów firmy Restaumatic oferującej w modelu SaaS system do obsługi zamówień, sprzedaży i zarządzania restauracjami.
W połowie sierpnia Wirtualna Polska za ponad 12,6 mln zł kupiła 40 proc. udziałów spółki zarządzającej platformą crowdfundingową Patronite. Natomiast w połowie września spółka zależna holdingu podpisała umowę kupna 100 proc. akcji węgierskiej firmy Szallas, do której należy grupa platform turystycznych w Czechach, Rumunii, Polsce i na Węgrzech. Szallas została wyceniona, wraz z posiadaną gotówką, na 82 mln euro.
Pod koniec września należąca do holdingu Wirtualna Polska spółka Stacja Służew dokupiła ponad 50 proc. akcji Audioteki, inwestując w nią łącznie 95,3 mln zł.
W minionym półroczu firma osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 20,8 proc. do 479,76 mln zł, skorygowanego zysku EBITDA ze 132,65 do 165,37 mln zł i zysku netto z 69,99 do 92,68 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska inwestuje 33 mln zł w e-sklep meblarski