SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wirtualna Polska ostrożniejsza przy przejęciach. Bez zwolnień w redakcjach, tylko Wakacje.pl ze stratą

W bieżącym półroczu spółki e-commerce’owe Wirtualna Polska Holding nadal notują zysk EBITDA z wyjątkiem Wakacje.pl, które nie mają szans na odbicie w górę przed wznowieniem turystyki zagranicznej. Firma nie zwalnia pracowników w pionie mediowym. - Nie spodziewałbym się, że w tym roku zrobimy jakąś bardzo dużą akwizycję, raczej mówimy o akwizycjach małych i średnich w segmencie e-commerce - zapowiada prezes firmy Jacek Świderski.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

W pierwszym kwartale br. Wirtualna Polska Holding zanotowała spadek przychodów o 4,6 proc. do 149,81 mln zł oraz zysku netto z 14,37 do 7,25 mln zł. W pionie internetowym, stanowiącym zdecydowaną większość działalności firmy, wpływy zmalały o 6 proc. do 143,22 mln zł.

Segment internetowy Wirtualnej Polski stanowi grupa serwisów z treściami (m.in. portale WP.pl i o2.pl) zarabiających głównie z reklam oraz platform e-commerce z kilku kategorii tematycznych: odzież (Domodi.pl i Allani.pl), turystyka zagraniczna (Wakacje.pl, My Travel i Parklot.pl, Wakacyjny Świat), turystyka krajowa (Nocowanie.pl, eHoliday.pl), wyposażenie wnętrz (Homebook.pl), budownictwo (Extradom.pl), finanse (Totalmoney.pl) oraz motoryzacja (Superauto24.com, Autocentrum.pl).

Od kilku lat obszar e-commerce rósł, także dzięki przejęciom, i zapewniał coraz większą część wpływów i zysku EBITDA Wirtualna Polska Holding kosztem działalności reklamowej. Za to w zeszłym kwartale jego udział we wpływach internetowych firmy zmalał o 5 pkt proc. i wynosił poniżej 50 proc.

Wakacje ze stratą EBITDA

Epidemia koronawirusa najbardziej wpłynęła na wyniki sprzedającej wycieczki zagraniczne spółki Wakacje.pl, do której oprócz serwisu o takiej nazwie należą sieci biur podróży Wakacyjny Świat i My Travel. W prezentacji Wirtualnej Polski pokazano, że ruch w serwisie malał już w pierwszej połowie marca, a od wprowadzenia w połowie marca stanu zagrożenia epidemicznego spadł o ponad 70 proc.

- Pierwszy raz w swojej karierze zawodowej widziałem, że tak duża spółka nie tylko zaczęła szybko notować przychody na poziomie zero, ale nawet na poziomie ujemnym, bo nie tylko nie sprzedawaliśmy nowych wycieczek, ale musieliśmy zwracać Polakom pieniądze za wczasy, które wcześniej zamówili, a z których byli zmuszeni zrezygnować - opisał Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding. - Od mniej więcej dwóch tygodni obserwujemy delikatny wzrost zainteresowania podróżami i sprzedaż na Wakacje.pl już nie jest zerowa, sprzedajemy po kilkadziesiąt wycieczek. Ale to oczywiście wciąż bardzo niskie wartości w porównaniu do tego, co było wcześniej - zaznaczył.

W pierwszym kwartale br. Wakacje.pl zanotowały spadek przychodów i - jako jedyna spółka zależna Wirtualnej Polski - stratę EBITDA. W bieżącym kwartale wyniki sprzedażowe będą jeszcze gorsze.

- Trzeba sobie jasno powiedzieć: nie będzie żadnej turystyki zagranicznej w Polsce, dopóki nie zostanie zniesiona kwarantanna przy powrocie. Ponieważ data zniesienia tej kwarantanny nie jest znana, nie jesteśmy w stanie przewidzieć, kiedy coś pozytywnego zacznie dziać się w tej branży - stwierdził Jacek Świderski.

Wakacje.pl odpowiadają za kilkanaście proc. wyników Wirtualna Polska Holding. Z końcem marca spółka zwolniła kilkunastu pracowników.

Odbicie na Homebook i Extradom

Z kolei przychody platform z odzieżą Domodi i Allani zmalały w zeszłym kwartale o ponad 40 proc., a ich wynik EBITDA jeszcze mocniej, przy czym nadal był dodatni. - W drugim kwartale sytuacja już wygląda dużo lepiej, natomiast początek roku był słaby - skomentował Jacek Świderski.

W kwietniu ze spółki Domodi, zarządzającej też serwisem Homebook z wyposażeniem wnętrz, zwolniono kilkanaście osób. - Zarząd Domodi nie sygnalizuje nam, że chciałby jeszcze kogokolwiek zwalniać. Mam wrażenie, że restrukturyzacja, którą przeprowadził, wyczerpywała potrzeby ograniczenia kosztów w Domodi - zaznaczył Świderski.

Kilka innych serwisów e-commerce’owych Wirtualnej Polski od Wielkanocy notuje wzrosty wyników po dużych spadkach w połowie marca. - Homebook ciągną w górę głównie kategorie ogrodowe. Dodatkowo ruszyły remonty i inne prace, które można wykonać w domu - wyliczył Jacek Świderski. Serwis w pierwszym kwartale osiągnął niewielkie wzrosty przychodów i zysku EBITDA.

Z kolei na popularność Extradom.pl (w pierwszym kwartale przy wzroście wpływów zmalał jego zysk EBITDA) wpłynął inny aspekt przymusu izolacji społecznej. - Ewidentnie Polacy od Świąt Wielkanocnych doszli do wniosku, że lepiej mają ci, którzy spędzają kwarantannę we własnych domach, a nie mieszkaniach w blokach - stwierdził prezes Wirtualnej Polski.

Na skutkach epidemii korzysta też Superauto24, mimo że tylko w kwietniu liczba rejestracji aut zmalała o 70 proc. - Kolejni importerzy uruchamiają możliwość kupowania aut przez internet z dostawą do domu. To przez lata wydawało się niemożliwe, niestety musiał przyjść kryzys, aby zaczęło być realizowane. Ewidentnym beneficjentem tego trendu zaczyna być Superauto24 - opisał Jacek Świderski.

Na Nocowanie.pl ruch wzrósł o 50 proc.

Po tym jak na początku maja przywrócono działalność hoteli i pokojów na wynajem, skokowe wzrosty odwiedzalności notuje Nocowanie.pl - w zeszłym tygodniu jego odwiedzalność była o 50 proc. wyższa niż przed rokiem i o 72 proc. niż przed epidemią. Serwis w ostatnich tygodniach zyskiwał pod względem odwiedzalności względem globalnych platforma takich jak Booking i Airbnb, ponieważ wstrzymano przyjazdy do Polski turystów z zagranicy.

- Liczymy, że Polacy, którzy nie znali wcześniej tego serwisu, zostaną z nami na dłużej. Robimy wszystko, żeby tak się stało. Liczymy też na rządowy program 1000+ dopłaty do wczasów spędzanych w naszym kraju - skomentował Jacek Świderski.

Segment turystyki krajowej Wirtualnej Polski, obejmujący też serwis eHoliday.pl, w zeszłym kwartale przy sporym wzroście przychodów zanotował nieznaczny spadek zysku EBITDA.

Natomiast mocno zmniejszył się zysk EBITDA porównywarki finansowej Totalmoney.pl. Wirtualna Polska tłumaczy to niepewną sytuacją gospodarczą, wskutek której banki i firmy leasingowe zaostrzyły kryteria przyznawania kredytów, a kredyty hipoteczne zaciągnąć było trudniej także dlatego, że nie działała część placówek bankowych.

- Obecnie wszystko wraca na właściwe tory, banki przywróciły dostępność swoich usług. W drugim kwartale nie będzie jeszcze w wynikach wielkiej poprawy, ale widzimy już, że czerwiec będzie dużo lepszy, a w perspektywie dwóch miesięcy powinniśmy wrócić na ścieżkę realizacji budżetu - zapowiedział Świderski.

Bez zwolnień w pionie mediowym, reklamodawcy wypłacalni

Wirtualna Polska Media, odpowiadająca za serwisy z treściami, osiągnęła w minionym kwartale wzrost przychodów, który Jacek Świderski określił jako wysoki jednocyfrowy. Jednocześnie przychody spółki zmniejszyły się najsłabiej od drugiego kwartału 2018 roku.

Przyczyną jest to, że wydatki reklamowe zaczęły mocno ograniczać firmy z branży motoryzacji, finansów i turystyki. Natomiast nie zmalały nakłady marketingowe sektora handlowego, farmaceutycznego i FMCG.

- Mamy szczęście, że ten rodzaj kryzysu, z którym mamy do czynienia, internet dotknął w znacząco mniejszym stopniu niż gospodarkę tradycyjną, offline’ową. Nasze troski szły w tym kierunku, na ile nasi partnerzy mający duże biznesy offline’owe nie stracą płynność, na ile ich problemy nie przełożą się na dostępność ich usług i produktów w internecie. Sam internet broni się dzielnie - stwierdził Jacek Świderski.

Reklamodawcy jak dotąd płacą Wirtualnej Polsce na czas. - Oczywiście bierzemy pod uwagę ryzyko pogorszenia standingu finansowego naszych klientów. Na razie nic takiego nie widzimy. W szczególności w obszarze mediowym, gdzie naszymi klientami są raczej duże przedsiębiorstwa - opisała Elżbieta Bujniewicz-Belka, członek zarządu Wirtualna Polska Holding ds. finansowych. - W obszarze mediowym mamy dosyć krótki cykl sprzedażowy, fakturujemy usługi co miesiąc. Dlatego dość szybko możemy przeciwdziałać problemom z płatnościami - zaznaczyła.

W części mediowej firmy nie przeprowadzono żadnych zwolnień w związku ze skutkami koronawirusa. Nie zakończono też rekrutacji na redaktora naczelnego Wirtualnej Polski, po tym jak w lutym z tego stanowiska (a także funkcji wiceprezesa Wirtualna Polska Media) został odwołany Tomasz Machała.

- Raczej kandydaci nie życzą sobie, żeby ich nazwiska były upubliczniane. Koronawirus trochę ten proces wydłużył, ale spotkania są realizowane - powiedział Jacek Świderski.

Władze Wirtualna Polska Holding spodziewają się, że jej wszystkie znaczące spółki zależne z wyjątkiem Wakacje.pl utrzymają w bieżącym kwartale dodatnią rentowność EBITDA. - Jeśli tylko wszystko będzie szło w stronę, w którą idzie od Świąt Wielkiejnocy, to powoli zaczynamy dostrzegać - boję się użyć tego słowa - koniec tego kryzysu - stwierdził prezes firmy.

3 mln zł na pensje z tarczy antykryzysowej

Niektóre spółki zależne Wirtualna Polska Holding otrzymały dofinansowanie do pensji pracowników w ramach tzw. tarczy antykryzysowej. W sumie dostały ok. 3 mln zł, z czego 1,2 mln zł przyznano Wakacje.pl. Dla całego holdingu to niewielkie wsparcie, biorąc pod uwagę że tylko w zeszłym kwartale na wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze przeznaczył 50,41 mln zł.

Wirtualna Polska będzie analizować, czy złoży wniosek o finansowanie w ramach tzw. tarczy finansowej, która po zaakceptowaniu przez Komisję Europejską stała się dostępna także dla największych firm.

Na korzyść firmy działa obniżka stóp procentowych, a na niekorzyść - umocnienie się walut obcych. - Przy naszym zadłużeniu na poziomie ok. 300 mln zł, 1 pkt proc. obniżki stóp to 3 mln zł potencjalnego wpływu - powiedziała Elżbieta Bujniewicz-Belka. Natomiast za wynajem swojej nowej siedziby firma płaci w euro (7-letnią umowę o wartości 41 mln zł podpisała w lutym ub.r., a do nowego biurowca przeniosła się z początkiem br.), przez co w zeszłym kwartale musiała podwyższyć zobowiązania walutowe o ok. 2 mln zł.

Możliwe małe i średnie przejęcia w e-commerce

Pod koniec lutego br. Wirtualna Polska Holding razem ze swoimi spółkami zależnymi zaciągnęła kredyty w wysokości do 978 mln zł, z czego do 602 mln zł ma zostać przeznaczone na akwizycje i inne inwestycje. Firma nie zamierza rezygnować z kolejnych przejęć.

- Sytuacja spółki jest dobra, szczególnie od strony finansowej, więc pozostajemy aktywni na polu przejęć i fuzji. Natomiast nie spodziewałbym się, że w tym roku zrobimy jakąś bardzo dużą akwizycję, raczej mówimy tutaj o akwizycjach małych i średnich w segmencie e-commerce - zapowiedział Jacek Świderski. - Jeśli chodzi o akwizycje, nasze serce bije w e-commerce, jesteśmy tam w kilku wertykałach (czyli kategoriach tematycznych - przyp.) i tam szukamy dodatkowych spółek, które mogłyby wzmacniać nasze pozycje - wyjaśnił.

Firma nie wyklucza przejęć za granicą. - To nie jest tak, że kryzys spowodował, że zagranica jest bardziej dotknięta, a Polska mniej. Widzimy przykładowo, że chociażby w Czechach został odmrożony ruch turystyczny, więc patrzymy na region - zaznaczył prezes Wirtualna Polska Holding.

- Koronawirus nic nie zmienił, poza tym że jesteśmy ostrożniejsi jak każdy przedsiębiorąca w tej chwili - dodał.

W poniedziałek zarząd Wirtualnej Polski zaproponował, a rada nadzorcza pozytywnie zaopiniowała, żeby wbrew polityce dywidendowej 8,88 mln zł jednostkowego zysku netto z ub.r. przenieść w całości na kapitał zapasowy. Uzasadniono to planami akwizycyjnymi spółki i sytuacją spowodowaną przez epidemię.

- Wyszliśmy z założenia, że byłoby roztropne, żeby podejmować wszystkie działania, które mają na celu zwiększyć bezpieczeństwo w spółce - skomentował Jacek Świderski. Zaznaczył, że on, Michał Brański i Krzysztof Sierota (każdy z nich ma akcje stanowiące 13 proc. kapitału i 18,69 proc. głosów na walnym zgromadzeniu Wirtualnej Polski) uzyskali na to zgodę banku. Wszyscy wzięli bowiem kredyty, żeby pod koniec 2016 roku za 85,2 mln zł przejąć od Innova Capital pakiet zapewniający im kontrolę nad firmą. Kredyty są spłacane głównie z dywidend.

Według badania Gemius/PBI w kwietniu br. strony i aplikacje internetowe Wirtualnej Polski zanotowały 21,12 mln użytkowników, 3,84 mld odsłon oraz 45 minut i 25 sekund średniego dobowego czasu korzystania przez odwiedzającego.

Do firmy należy też Telewizja WP, która w zeszłym kwartale osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 43,1 proc. do 6,59 mln zł oraz skorygowanego wyniku EBITDA z 1,76 mln zł straty do 159 tys. zł zysku. Stacja, nadawana na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej oraz u niektórych operatorów kablowych i satelitarnych, według danych Nielsen Audience Measurement w kwietniu br. miała 0,78 proc. udziału w oglądalności naziemnej telewizji cyfrowej, wobec 0,61 proc. rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska ostrożniejsza przy przejęciach. Bez zwolnień w redakcjach, tylko Wakacje.pl ze stratą

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Lampeduza
Serio nie ma lepszego zdjęcia Prezesa? Mocno nie poważne.
0 0
odpowiedź
User
Renata
No to czekamy na Agore
0 0
odpowiedź
User
Wujaszek anegdotka
Felson przecież zwolniony
0 0
odpowiedź