Wirtualna Polska: wpływy 19 proc. w górę, 27,3 mln zł zysku, rekordowo wysoki kurs
W pierwszym kwartale br. holding Wirtualna Polska osiągnął wzrost przychodów o 19,4 proc. do 178,93 mln zł oraz zysku netto z 7,25 do 27,29 mln zł. Mocno urósł pion internetowy, natomiast zmalały wyniki Telewizji WP. Firma chce wypłacić dywidendę - po 1,55 zł na akcję.
W segmencie internetowym przychody holdingu Wirtualna Polska zwiększyły się rok do roku o 20,7 proc. do 172,89 mln zł, a te gotówkowe - o 22 proc. do 170,13 mln zł.
Firma zarabia w sieci z reklam oraz prowizji w serwisach e-commerce’owych. W sprawozdaniach nie wyszczególnia przychodów z każdego z tych źródeł.
- W czwartym kwartale 2020 roku i pierwszym 2021 miało miejsce rzadkie zjawisko na naszym mediowym niebie - rynku cyfrowej reklamy display. Naszym zdaniem polskie portale jako całość, a nie tylko WP, rosły szybciej niż Google i Facebook łącznie. To wynik wyjątkowo dużego popytu na digitalowe kampanie wizerunkowe w lockdownie - komentuje Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.
Według badania Mediapanel w kwietniu br. serwisy i aplikacje Wirtualnej Polski zanotowały 21,92 mln użytkowników i 75,1 proc. zasięgu, a sam portal WP.pl - 16,83 mln użytkowników i 57,7 proc. zasięgu.
Wyniki turystyki lepsze od założeń
W sektorze e-commerce firma ma witryny z kilku kategorii tematycznych: odzieżowe Allani.pl i Domodi.pl, wnętrzarski Homebook.pl, budowlany Extradom.pl, motoryzacyjne Superauto.pl, finansowy Totalmoney.pl oraz turystyczne Nocowanie.pl (z którym miesiąc temu połączyło eHoliday.pl) i Wakacje.pl (do których należą też stacjonarne sieci turystyczne Wakacyjny Świat i My Travel).
Po wybuchu epidemii wiosną ub.r. najmocniej ucierpiała turystyka. Jak opisywaliśmy niedawno, w całym ub.r. Wakacje.pl zanotowały spadek przychodów o 87,3 proc. do 15,97 mln zł, wyniku netto z 9,99 mln zł zysku do 24,11 mln zł straty oraz liczby pracowników o 38 proc. do 234 osób.
W komunikacie Wirtualnej Polski zaznaczono, że w pierwszym kwartale br. wyniki segmentu turystycznego przekroczyły założenia budżetowe. - Zwiększenie liczby osób zaszczepionych w Polsce i ograniczanie restrykcji w kolejnych krajach, będą miały decydujący wpływ na dynamikę wzrostów w tym obszarze w następnych miesiącach - zaznaczyła firma.
Wyniki sprzedażowe Wakacje.pl w zeszłym kwartale były o kilkadziesiąt procent niższe niż w 2019 roku. - Przy czym charakterystycznym był istotny wzrost udziału w sprzedaży wycieczek na tzw. kierunki egzotyczne, realizowanej przez klientów o wyższej zamożności i mogących pozwolić sobie na uwzględnienie w koszcie wyjazdu testów. Trzecia fala pandemii skorelowana była z pozytywnymi perspektywami w zakresie szczepień populacyjnych w Polsce. W konsekwencji popyt, a zarazem sprzedaż w Wakacje.pl wycieczek zagranicznych w jej szczycie był na istotnie wyższym poziomie niż w analogicznych szczytach drugiej fali pandemii jesienią 2020 roku - zaznaczono w sprawozdaniu Wirtualnej Polski.
Według zarządu firmy „przy założeniu że nie nastąpi intensywny wzrost liczby zachorowań, co mogłoby doprowadzić do wprowadzenia kolejnych restrykcji w podróżowaniu, a program szczepień będzie postępował w zadowalającym tempie, powrotu większego zainteresowania Polaków podróżami zagranicznymi należy oczekiwać nie wcześniej niż na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2021 roku”.
Natomiast na wyniki Nocowanie.pl negatywnie wpłynęło także wyznaczenie ferii zimowych w tym samym terminie w całym kraju. - Od kwietnia obserwowane jest wzmożone zainteresowanie turystów noclegami zarówno na okres przedwakacyjny jak i na terminy przypadające w głównym okresie sezonu 2021. Dodatkowo, skuteczne przeprowadzenie powszechnego programu szczepień powinno pozytywnie wpłynąć na perspektywy turystyki krajowej - opisano w raporcie WP.
Skorygowany zysk EBITDA całego segmentu internetowego Wirtualnej Polski poszedł w górę z 41,02 do 61,02 mln zł
Telewizja WP ze spadkiem
Z kolei nadawana m.in. w naziemnej tv cyfrowej Telewizja WP, stanowiąca pion telewizyjny Wirtualnej Polski, zanotowała w zeszłym kwartale spadek przychodów sprzedażowych o 8,3 proc. do 6,04 mln zł, a skorygowana EBITDA zmalała ze 159 tys. zł zysku do 218 tys. zł straty.
Według danych Nielsen Audience Measurement w marcu br. Telewizja WP miała 0,8 proc. udziału w oglądalności naziemnej telewizji cyfrowej, wobec 0,79 proc. rok wcześniej.
Łącznie grupa kapitałowa Wirtualna Polska osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 19,4 proc. do 178,93 mln zł, a wpływy gotówkowe zwiększyły się o 20,6 proc. do 176,17 mln zł.
Skorygowany zysk EBITDA poszedł w górę z 41,18 do 60,8 mln zł, zysk operacyjny - z 18,35 do 37,36 mln zł, a zysk netto - z 7,25 do 27,29 mln zł.
Więcej na pensje, mniej na usługi obce
W wydatkach operacyjnych Wirtualnej Polski niezmiennie największymi pozycjami są wynagrodzenia oraz usługi obce. W zeszłym kwartale koszty tych pierwszych zwiększyły się rok do roku z 50,63 do 56,76 mln zł, a w przypadku tych drugich nastąpił spadek z 45,19 do 40,44 mln zł.
Natomiast koszty amortyzacji zmalały z 22,21 do 20,51 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
45,3 mln zł na dywidendę, po 1,55 zł na akcję
Zarząd Wirtualnej Polski chce przeznaczyć na wypłatę dywidendy kwotę 45,3 mln zł, pochodzącą z zysków z lat ubiegłych, co daje 1,55 zł na akcję. Tę propozycję pozytywnie zaopiniowała rada nadzorcza.
Dzień ustalenia prawa do dywidendy ma zostać wyznaczony na 22 czerwca, a dzień wypłaty - na 29 czerwca.
Stratę netto wykazaną w jednostkowym sprawozdaniu finansowym za 2020 r. w kwocie 40,97 mln zł zarząd chce pokryć z zysków z lat ubiegłych.
Wirtualna Polska podała, że proponowany podział zysku jest zgodny z polityką dywidendową spółki, zgodnie z którą zarząd będzie wnioskował do walnego zgromadzenia o wypłatę dywidendy na poziomie powyżej 1 zł na akcję, jednakże nie więcej niż 70 proc. skonsolidowanego zysku netto za dany rok obrotowy.
Zarząd Wirtualnej Polski, rekomendując wypłatę dywidendy, bierze pod uwagę bieżącą sytuację finansową grupy, jej plany inwestycyjne, potencjalne cele akwizycyjne spółek wchodzących w skład grupy, a także przewidywany poziom wolnych środków pieniężnych w spółce w roku obrotowym, w którym przypada płatność dywidendy.
W 2020 roku spółka nie wypłaciła dywidendy, a rok wcześniej do akcjonariuszy trafiło 1 zł na akcję.
Wirtualna Polska wyceniana na 3,4 mld zł
Wirtualna Polska od sześciu lat jest notowana na warszawskiej giełdzie, w ofercie pierwotnej akcje spółki sprzedawano po 32 zł. Potem kurs systematycznie rósł, a wiosną ub.r., po wybuchu epidemii zaliczył mocny spadek - z prawie 90 zł do nieco ponad 50 zł.
Ta korekta dość szybko została odrobiona, akcje podrożały do ok. 70 zł. Pod koniec grudnia przebiły poziom 90 zł, a na początku kwietnia pierwszy raz osiągnęły ponad 100 zł. W ostatnich dniach kurs Wirtualnej Polski wyznaczał kolejne maksima, w poniedziałek urósł o 3,1 proc. do 118 zł.
Przy takiej cenie kapitalizacja firmy wynosi 3,44 mld zł. Głównymi akcjonariuszami spółki są członkowie jej zarządu Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota. Każdy ma walory stanowiące 12,94 proc. kapitału (ich obecna wycena to 445,7 mln zł) i 18,63 proc. głosów na walnym zgromadzeniu
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska: wpływy 19 proc. w górę, 27,3 mln zł zysku, rekordowo wysoki kurs