SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wirtualna Polska: wpływy 33 proc. w górę, 14,4 mln zł zysku netto, Telewizja WP z mniejszą stratą

W minionym kwartale Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 33 proc. do 157 mln zł oraz zysku netto o 72,5 proc. do 14,37 mln zł. W segmencie internetowym osiągnęła 152,39 mln zł wpływów i 44,06 mln zł zysku EBITDA, a Telewizja WP miała 4,6 mln zł przychodów i 1,78 mln zł straty EBITDA.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

Przychody gotówkowe Wirtualnej Polski zwiększyły się w skali roku ze 113,79 do 152,45 mln zł, czyli o 34 proc. Przełożyło się to na wzrost zysku EBITDA - według starego standardu rachunkowości MSR 17 - z 32 do 40,47 mln zł. Natomiast zysk EBITDA firmy według nowego standardu MSSF 16 wyniósł w zeszłym kwartale 42,28 mln zł.

Zysk operacyjny firmy poszedł w górę z 18,55 do 23,72 mln zł (czyli o 27,9 proc.), zysk przed opodatkowaniem - z 12,49 do 19,81 mln zł (o 58,6 proc.), a zysk netto - z 8,33 do 14,37 mln zł (o 72,5 proc.).

Pion internetowy z większym zyskiem, Telewizja WP z mniejszą stratą

97 proc. przychodów Wirtualnej Polski zapewnił segment internetowy, w którym łączne wpływy sprzedażowe wzrosły w skali roku o 32,6 proc. do 152,39 mln zł, a te gotówkowe - o 33,3 proc. do 147,85 mln zł.

W efekcie zysk EBITDA według MSR 17 zwiększył się z 34,59 do 42,25 mln zł (22,1 proc. a górę), a według MSSF 16 w pierwszym kwartale br. miał wartość 44,06 mln zł (skorygowany zysk EBITDA wyniósł 45,81 mln zł).

Według badania Gemius/PBI w kwietniu br. strony i aplikacje internetowe Grupy Wirtualna Polska zanotowały 21,76 mln realnych użytkowników i 2,81 mld odsłon, a sam portal WP.pl - 16,59 mln użytkowników i 1,8 mld odsłon.

Z kolei Telewizja WP stanowiąca pion telewizyjny firmy osiągnęła 4,6 mln zł przychodów sprzedażowych (o 59,1 proc. więcej niż rok wcześniej), 1,78 mln zł straty EBITDA według obu standardów rachunkowości (po spadku o 31,1 proc. w skali roku).

Według danych Nielsen Audience Measurement w marcu br. stacja miała 0,415 proc. udziału w rynku oglądalności, o 17,9 proc. więcej niż rok wcześniej.

Więcej na pensje i usługi obce

Po stronie kosztów operacyjnych zdecydowanie najważniejsze są dwa typy nakładów. Wydatki na usługi obce zwiększyły się w skali roku o 21,3 proc. do 51,24 mln zł, a na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - o 29,9 proc. do 47,45 mln zł.

Zwiększyły się też wydatki na amortyzację: w przypadku środków trwałych i wartości niematerialnych z 13,45 do 16,38 mln zł, licencji programowych - z 727 tys. zł do 1,37 mln zł, a praw do użytkowania budynku - z zera do 2,18 mln zł.

Natomiast koszty związane z przejęciami i restrukturyzacją zmalały z 2 do 1,38 mln zł, a pozostałe wydatki operacyjne zwiększyły się z 2,56 do 2,75 mln zł, a koszty finansowe - z 4,98 do 5,11 mln zł.

Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej poszedł w górę w skali roku z 7,14 do 14,09 mln zł, a ten przypadający na akcje niedające kontroli zmalał z 1,19 mln zł do 280 tys. zł.

360 mln zł z kredytów do spłaty, zobowiązania na wynajem nowej siedziby

Na koniec marca br. zobowiązania długoterminowe Wirtualnej Polski wynosiły 351,94 mln zł (wobec 337,22 mln zł na koniec ub.r.), a krótkoterminowe - 40,25 mln zł (trzy miesiące wcześniej było to 31,94 mln zł).

Obie kwoty zwiększyły się głównie z uwagi na wzrost zobowiązań finansowe z tytułu prawa do użytkowania budynków. W lutym br. Wirtualna Polska zawarła bowiem 7-letnią umowę powierzchni biurowych w kompleksie Business Garden przy ul. Żwirki i Wigury w Warszawie, za co zapłaci ok. 41 mln zł. Do nowej siedziby ma przenieść się pod koniec br.

Natomiast długoterminowe zobowiązania kredytowe Wirtualnej Polski zmalały przez ostatni kwartał z 333,44 do 329,27 mln zł, a krótkoterminowe - z 30,61 do 30,52 mln zł. W grudniu 2017 roku firma zawarła umowę, na mocy której pozyskała do 500 mln zł kredytu na trzy cele: refinansowanie bieżącego zadłużenia (wynikającego głównie z umowy z wiosny 2015 roku), finansowanie bieżącej działalności i kapitału obrotowego oraz finansowanie i refinansowanie wydatków inwestycyjnych. Pod koniec października ub.r. w ramach tej umowy zwiększyła transzę kredytu CAPEX (na inwestycje) o 100 mln zł.

W minionym kwartale wydatki Wirtualnej Polski na odsetki i prowizje wyniosły 4,37 mln zł (wobec 2,98 mln zł rok wcześniej), a na odwrócenie dyskonta od zobowiązań inwestycyjnych - 470 tys. zł (w pierwszym kwartale ub.r. było to 1,88 mln zł).

Wirtualna Polska przejmuje w e-commerce

Przez ostatnie kilka lat Wirtualna Polska zrealizowała szereg przejęć, głównie w sektorze handlu internetowego. W ub.r. firma wykorzystała opcję do zakupu mniejszościowych udziałów w przejętej cztery lata temu spółce Homebook (obejmującej serwisy Homebook.pl, Domodi.pl i Allani.pl). W marcu za 35 proc. udziałów zapłaciła 85 mln zł, a we wrześniu za pozostałe 14 proc. - 33,4 mln zł. Obecnie jest jedynym właścicielem spółki.

Natomiast pod koniec października Wirtualna Polska wydała 75 mln zł na firmę Extradom.pl zajmującą się sprzedażą internetową projektów architektonicznych, a w grudniu zapłaciła 21,1 mln zł za 50,8 proc. udziałów serwisu Superauto24.com agregującego oferty sprzedaży nowych samochodów.

Ponadto należąca do WP firma Wakacje.pl kupiła spółkę My Travel, do której należy 116 salonów sprzedaży wycieczek (wartość transakcji wyniesie od 10 do 19 mln zł) oraz serwis Parklot.pl umożliwiający rezerwację miejsc parkingowych przy lotniskach.

Natomiast pod koniec lutego Wakacje.pl za 6,4 mln zł przejęły 100 proc. udziałów spółki Travel Network Solutions, właściciela franczyzowej sieci sprzedaży ofert turystycznych Wakacyjny Świat, a miesiąc później Wirtualna Polska za 7,7 mln zł kupiła 13 proc. akcji spółki Teroplan, właściciela serwisu e-podróżnik.pl do planowania podróży autobusowych i kolejowych.

Dzięki tym i wcześniejszym przejęciom Wirtualna Polska jest obecna w kilku kategoriach tematycznych handlu internetowego: turystyki krajowej i zagranicznej (Wakacje, Nocowanie, eHoliday), wyposażenia wnętrz (Homebook), budownictwa (Extradom), odzieży (Domodi, Allani) i usług finansowych (TotalMoney).

Wirtualna Polska od czterech lat jest notowana na warszawskiej giełdzie. Głównymi akcjonariuszami spółki są członkowie jej zarządu: prezes Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota - każdy poprzez firmy zależne ma akcje stanowiące po 13,04 proc. kapitału WP i dające po 18,74 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Od dwóch lat Wirtualna Polska wypłaca dywidendy po ok. 1 zł na akcję - w br. będzie to dokładnie 1 zł (czyli kwota dywidendy wyniesie 29,06 mln zł), zostanie wypłacone 17 czerwca akcjonariuszom według stanu z dnia 7 czerwca.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska: wpływy 33 proc. w górę, 14,4 mln zł zysku netto, Telewizja WP z mniejszą stratą

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
wic
Z polskich portali najlepsza, niestety. (Niestety, bo jakość jest beznadziejna.) I, póki co, można - teoretycznie - komentować.
0 0
odpowiedź
User
Obywatel
O, będą premie dla obywateli!
0 0
odpowiedź
User
Ha ha
A dla ludzi co na to orają ciagle 0
0 0
odpowiedź