Wirtualna Polska: wpływy wzrosły do 567 mln zł, a zysk netto do 76 mln zł. Telewizja WP osiągnęła kwartalny zysk EBITDA
W ub.r. Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 21,8 proc. do 567,32 mln zł oraz 76 mln zł zysku netto (wobec 40,03 mln zł rok wcześniej). W ostatnim kwartale Telewizja WP pierwszy raz osiągnęła zysk EBITDA.
W segmencie internetowym, stanowiącym zdecydowaną większość działalności Wirtualnej Polski, firma w ub.r. osiągnęła 550,82 mln zł wpływów sprzedażowych, o 20,4 proc. więcej niż rok wcześniej.
Zysk EBITDA tego pionu zwiększył się w skali roku ze 142,19 do 168,73 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - ze 150,58 do 178,72 mln zł. - W 2018 roku większość nowych, ebitdowych protein Wirtualnej Polski Holding pochodziła ze sprzedaży reklamy. Minione cztery kwartały były tak dobre dla tej części naszej działalności i całej branży, że nawet nasi mediowi konkurenci po kilku chudych latach znów poczuli się wyjątkowi - komentuje prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski w liście do akcjonariuszy.
Z kolei Telewizja WP, stanowiąca segment telewizyjny Wirtualnej Polski, podwoiła swoje przychody sprzedażowe - wzrosły one z 8,13 mln zł w 2017 roku do 16,5 mln zł w ub.r.
Jednocześnie strata EBITDA stacji zmalała z 12,56 do 5,83 mln zł, a skorygowana strata EBITDA - z 12,19 do 5,72 mln zł.
Kanał jest nadawany od końcówki 2016 roku m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej oraz u części operatorów kablowych i satelitarnych (nie ma go w Cyfrowym Polsacie). Według danych Nielsen Audience Measurement w styczniu br. zanotował 0,463 proc. udziału w rynku oglądalności, wobec 0,359 proc. w 2017 roku.
Łącznie przychody sprzedażowe Wirtualnej Polski zwiększyły się w ub.r. o 21,8 proc. do 567,32 mln zł.
Zysk operacyjny poszedł w górę z 78,63 do 107,27 mln zł, skorygowany zysk EBITDA - ze 138,38 do 173 mln zł, a zysk netto - z 40,03 do 76 mln zł. Strata firmy z działalności finansowej zmalała natomiast z 24,34 do 13,83 mln zł.
W ub.r. przychody Wirtualnej Polski ze sprzedaży krajowej wyniosły 448,53 mln zł i stanowiły 79 proc. całościowych wpływów, a ze sprzedaży zagranicznej - 118,78 mln zł (21 proc. udziału).
Podobne proporcje między wielkością sprzedaż krajowej i zagranicznej były w 2017 roku.
Spowolnienie w e-commerce odzieżowym
- Czy wszystko poszło zgodnie z planem? Z budżetem? Jak zawsze, nie wszystko. Tym razem pogoda stawiła nieprzewidziany opór. Upalne lato zaskoczyło synoptyków i branżę odzieżową - przyznaje Jacek Świderski. - To, co dla nas oznaczało spowolnienie wzrostu, dla niektórych naszych klientów - utratę równowagi finansowej. Pogoda, w połączeniu z krótkoterminową maksymalizacją wyniku pod umówiony wykup kolejnej transzy udziałów od poprzednich właścicieli Domodi, skłoniła nas do wspólnego podjęcia decyzji o przyśpieszeniu rozstania o dwa lata. Również po to, aby w przyszłości móc - być może - jeszcze coś zrobić razem. Rozliczyliśmy umowę earnoutową, osiągnęliśmy samorządność w spółce i orientację na budowie długoterminowej wartości. Jesteśmy zdrowsi. Czekamy na efekty - wylicza.
Za pozostałe 14 proc. udziałów Domodi (do którego należą serwisy sprzedażowe Domodi.pl, Allani.pl i Homebook.pl) Wirtualna Polska we wrześniu ub.r. zapłaciła 33,4 mln zł. Zrealizowała też inne akwizycje, głównie w segmencie e-commerce: w październiku kupiła firmę Extradom.pl za 75 mln zł, w grudniu ub.r. 50,8 proc. udziałów Superauto24.com za 21,1 mln zł (plus ewentualnie 5 mln zł dopłaty), a w zeszłym tygodniu 13 proc. akcji właściciela serwisu e-podróżnik.pl za 7,7 mln zł.
Ponadto należąca do Wirtualnej Polski firma Wakacje.pl w ub.r. kupiła spółkę My Travel, do której należy 116 salonów sprzedaży wycieczek (wartość transakcji wyniesie od 10 do 19 mln zł) oraz serwis Parklot.pl umożliwiający rezerwację miejsc parkingowych przy lotniskach, a miesiąc temu za 6,4 mln zł przejęła 100 proc. udziałów spółki Travel Network Solutions, właściciela franczyzowej sieci sprzedaży ofert turystycznych Wakacyjny Świat.
Spółki przejęte w ub.r. przez Wirtualną Polskę od akwizycji do końca grudnia zanotowały łącznie 18,13 mln zł wpływów sprzedażowych, 2,69 mln zł skorygowanego zysku EBITDA i 1,6 mln zł zysku netto. Na te wyniki prawie w całości złożyły się My Travel i Extradom.pl.
- E-commerce to wciąż nie jest coś, co można w Wirtualnej Polsce napisać małą literą, bo dynamika handlu elektronicznego wyrażana w procentach była w 2018 znów największa. Poprzedni rok z pewnością jednak pozbawił autorytetu wszystkich tych, którzy wieścili schyłek naszego internetowego biznesu reklamowego - podkreśla Jacek Świderski.
- Produkty i usługi związane z budową domów jednorodzinnych, wsparcie przy wyborze nowego auta to kierunki, które już ujawniliśmy. Czy będą kolejne organiczne zwroty zaczepne? Nowe akwizycyjne abordaże? Z pewnością. Polska ma w sobie wielowiekowy głód i dużą otwartość na cyfrowy przeskok. Wirtualna Polska nie zamierza stać z boku. Rola kronikarza to dla nas za mało. Mamy misję, ambicję i odwagę, tę nową, cyfrową Polskę współtworzyć - zapowiada prezes WP.
Telewizja WP z kwartalnym zyskiem EBITDA
W czwartym kwartale ub.r. wpływy Wirtualnej Polski w segmencie internetowym zwiększyły się w skali roku o 25 proc. do 167,7 mln zł.
Zysk EBITDA poszedł w górą z 41,55 do 46,57 mln zł, a w ujęciu skorygowanym - z 45,74 do 51,37 mln zł.
Przychody Telewizji WP podskoczyły natomiast o 66,7 proc. do 5,76 mln zł. Stacja osiągnęła też zysk EBITDA: jej wynik wzrósł w skali roku z 1,58 mln zł straty do 265 tys. zł zysku, a wynik skorygowany - z 1,55 mln zł straty do 311 tys. zł zysku.
Jest to pierwszy kwartalny zysk EBITDA stacji. W trzecim kwartale ub.r. zanotowała 1,63 mln zł straty EBITDA (wobec 3,14 mln zł rok wcześniej), a w pierwszym półroczu - 4,46 mln zł (rok wcześniej było to 7,84 mln zł).
Łączne wpływy sprzedażowe Wirtualnej Polski od października do grudnia ub.r. wyniosły 173,46 mln zł, o 26,1 proc. więcej niż rok wcześniej.
Skorygowany zysk EBITDA wzrósł w skali roku z 44,19 do 51,68 mln zł, a przy dużym spadku straty na działalności finansowej (z 11,53 do 3,55 mln zł) zysk netto zwiększył się jeszcze bardziej - z 9,68 do 26,6 mln zł.
Większe zadłużenie wskutek kredytu inwestycyjnego
W skali roku zadłużenie długoterminowe Wirtualnej Polski zwiększyło się z 307,29 do 404,56 mln zł. Jego największą część stanowią kredyty, pożyczki i leasingi, których wartość poszła w górę ze 203,51 do 337,22 mln zł.
W grudniu 2017 roku Wirtualna Polska pozyskała do 500 mln zł kredytu na trzy cele: refinansowanie bieżącego zadłużenia (wynikającego głównie z umowy z wiosny 2015 roku), finansowanie bieżącej działalności i kapitału obrotowego oraz finansowanie i refinansowanie wydatków inwestycyjnych. Natomiast w październiku ub.r. zwiększyła o 100 mln zł transzę kredytu przeznaczoną na inwestycje.
Dzięki przejęciu reszty udziałów Domodi zobowiązania na kupno udziałów niedających kontroli zmalały z 78,76 do 21,76 mln zł, natomiast w związku z kolejnymi akwizycjami zobowiązania w ramach połączenia przedsięwzięć wzrosły z 3,62 do 18,39 mln zł. Natomiast zobowiązania z tytułu odroczonego podatku dochodowego poszły w górę z 10,88 do 17,72 mln zł
Wartość zobowiązań krótkoterminowych firmy zwiększyła się w ub.r. o 2,5 proc. do 191,12 mln zł. Mocno w górę poszły zobowiązania związane z kredytami, pożyczkami i leasingami (z 13,34 do 31,94 mln zł), handlowe zobowiązania gotówkowe (z 36,52 do 55,89 mln zł) oraz z tytułu nabycia przedsięwzięć (z 1,2 do 18,69 mln zł).
Natomiast zobowiązania na przejęcie udziałów niedających kontroli spadły z 58,62 mln zł do zera.
WP chce zwiększyć efektywność
- Nasz handlowo-mediowy dwumasztowiec dotarł na koniec roku szczęśliwie do odległego portu przeznaczenia. Jesteśmy tam, gdzie mówiliśmy, że będziemy. Przed nami duże pływadło o nazwie Google. Za nami, od września do końca roku, był coraz wolniej płynący Facebook, z którym pojedynek na pewno potrwa jeszcze wiele miesięcy - podkreśla Jacek Świderski.
Według badania Gemius/PBI w lutym br. strony i aplikacje internetowej Wirtualnej Polski zanotowały 22,23 mln realnych użytkowników i 2,83 mld odsłon. Akurat w tym miesiącu i Facebook, i Google miały wyższe zasięgi od WP, ale we wcześniejszych kilku polski wydawca wyprzedzał Facebooka.
- Po kilku latach dynamicznych wzrostów, w cieszących się autonomią spółkach holdingu, zacieśniamy współpracę wewnętrzną. Nie akceptujemy bezrefleksyjnie sytuacji, w której nasze spółki zamawiają od siebie wzajemnie usługi reklamowe za pośrednictwem Google’a, który pobiera za to 22 proc. prowizji. Widzimy przestrzeń do poprawy efektywności ekosystemu holdingu - podkreśla Jacek Świderski. - Nasi grupowi informatycy będą mierzyli się z tsunami danych, aby oferowane przez nas usługi dla użytkowników i klientów przybliżyć do ciągle poszukiwanej doskonałości - zapowiada.
29 mln zł na dywidendę
Wirtualna Polska od maja 2015 roku jest notowana na warszawskim rynku giełdowym. Jej głównymi akcjonariuszami są członkowie zarządu Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota mający po 13,04 proc. kapitału i 18,74 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.
W poniedziałek na koniec sesji giełdowej za akcję spółki płacono 59 zł, co daje kapitalizację w wysokości 1,71 mld zł.
We wtorek Wirtualna Polska podała, że zarząd zdecydował o wypłaceniu w br. dywidendy wynoszącej po 1 zł na akcję, co daje łącznie 29,06 mln zł. Jeśli Świderski, Brański i Sierota nie sprzedadzą ani nie dokupią walorów spółki, dostaną po 3,79 mln zł w dywidendzie, przy czym te środki trafiają na spłatę ceny pakietów akcji WP, które menedżerowie pod koniec 2016 roku kupili od funduszu Innova Capital.
Zaproponowano 7 czerwca na dzień ustalenia prawa do dywidendy i 17 czerwca jako dzień jej wypłaty.
Zgodnie z polityką dywidendową obowiązującą od końca 2016 roku Wirtualna Polska wypłaca w dywidendzie maksymalnie 70 proc. swojego skonsolidowanego zysku z poprzedniego roku (70 proc. z zeszłorocznego zysku netto wynoszącego 76 mln zł to 53,2 mln zł), a nie mniej niż 1 zł na akcję. Przy ustalaniu kwoty dywidendy brane pod uwagę są m.in. bieżąca sytuacja finansowa spółki oraz jej plany inwestycyjne i akwizycyjne.
Decyzję co do dywidendy musi jeszcze zatwierdzić walne zgromadzenie akcjonariuszy WP, na którym większość głosów mają Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska: wpływy wzrosły do 567 mln zł, a zysk netto do 76 mln zł. Telewizja WP osiągnęła kwartalny zysk EBITDA
Ten wynik to zasługa e-commerce, a nie mediów. Media to w WP cytryna do wyciskania jak najtańszym kosztem naiwnych mediaworkerów na umowach cywilnoprawnych :D