Właściciel Mango TV przy wzroście wpływów miał 30 mln zł straty netto, zamknął 28 sklepów
W ub.r. spółka Studio Moderna Polska, do końca lipca br. nadająca kanał telezakupowy Mango TV zanotowała wzrost przychodów o 3,7 proc. do 114,66 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 15,4 proc. jej strata netto pogłębiła się z 6,06 do 30,4 mln zł. W ramach cięć zamyka nie tylko Mango TV, lecz także większość swoich sklepów stacjonarnych. Odpisała 8,06 mln zł wartości spółki nadającej Mango TV.
Studio Moderna Polska przejęło Mango TV od Grupy TVN w połowie 2017 roku. Dla firmy kanał był częścią większego systemu sprzedaży - zarówno telefonicznej, jak i w sklepach stacjonarnych. Jego nadawanie zakończono z końcem lipca br.
W ub.r. przychody firmy zwiększyły się ze 110,61 do 114,66 mln zł, czyli o 3,7 proc. Wpływy ze sprzedaży wysyłkowej i kurierskiej poszły w górę z 83,01 do 86,29 mln zł, ze sprzedaży detalicznej - z 21,95 do 23,17 mln zł, a te z usług kurierskich zmalały z 5 do 4,78 mln zł.
Firma prowadziła nie tylko sprzedaż produktów prezentowanych w Mango TV. Współpracowała z sieciami sklepów stacjonarnych (w ub.r. podpisała umowę z Biedronką i pod koniec roku przeprowadziła tam pierwsze promocje), a na początku 2018 roku uruchomiła sprzedaż w serwisie Mango.pl. Ponadto od końcówki 2017 roku uruchamiała własne sklepy stacjonarne, na koniec ub.r. miała ich ok. 30
Nadawca Mango TV z 1,4 mln zł straty i 32,5 mln zł ujemnego kapitału
Nadawcą Mango TV była spółka Mango Media, której 100 proc. udziałów należy do Studio Moderna Polska. Nie opublikowano jeszcze jej sprawozdania finansowego za ub.r., natomiast w raporcie Studio Moderna Polska podano, że zanotowała 1,42 mln zł straty netto, a wskutek wcześniejszy strat jej ujemny kapitał własny na koniec ub.r. wynosił 32,5 mln zł.
Koszty wzajemnych transakcji Studio Moderna Polska z Mango Media wyniosły w ub.r. 7,32 mln zł, z czego 6,12 mln zł poszło na zakup usług wsparcia, a 1,2 mln zł na zakup praw do znaku towarowego i korzystania ze strony internetowej.
W związku z tymi stratami Studio Moderna Polska zdecydowało się dokonać odpisu w wysokości 8,06 mln zł dotyczącego wartości posiadanych udziałów Mango Media.
Łączne koszty operacyjne Studio Moderna Polska zwiększyły się rok do roku o 15,4 proc. do 136,11 mln zł. Wartość sprzedanych towarów i materiałów poszła w górę z 41,7 do 56,72 mln zł, nakłady na wynagrodzenia - z 18,75 do 21,38 mln zł, a na amortyzację - z 2,17 do 3,56 mln zł.
- Rozwój kanału retail, zapoczątkowany pod koniec 2017r. spowodował w roku 2019 wzrost bazy kosztowej o 6 mln zł (+45%), podczas gdy przychody wzrosły o 1.53 mln zł (+6.7%) - skomentowała firma w sprawozdaniu. Dodała, że w związku z rozwojem sieci sklepów stacjonarnych zwiększyła zatrudnienie o 26 etatów (ogółem w firmie przybyło 49 etatów), a koszty czynszów i opłat poszły w górę o 47 proc. do 1,7 mln zł.
W konsekwencji strata operacyjna Studio Moderna Polska pogłębiła się z 7,31 do 24,35 mln zł, a strata brutto i netto - z 6,06 do 30,4 mln zł.
Przed ub.r. wcześniejsze straty firmy wynosiły łącznie 43,6 mln zł. Jej kapitał podstawowy to niezmiennie 4,09 mln zł, a kapitał zapasowy - 35,89 mln zł.
W konsekwencji zeszłorocznej straty ujemny kapitał własny pogłębił się z -3,29 do -34,02 mln zł. Firma nie miała żadnych zobowiązań z kredytów, obligacji czy weksli.
Zostanie 6 najlepszych sklepów, zwolniono 90 osób
W br. Studio Moderna Polska zdecydowało się zamknąć 28 z 34 sklepów stacjonarnych, zostawi sześć najbardziej rentownych. W sprawozdaniu firma podała, że do końca sierpnia podpisała stosowne porozumienia dotyczące 26 placówek, a w przypadku kolejnych dwóch ma zapewnienia, że umowy najmu zostaną rozwiązane do końca br.
Na decyzję o ograniczeniu swojej sieci sklepów wpłynęły nie tylko zeszłoroczne wyniki, lecz także epidemia koronawirusa. - Sytuacja ta wpłynęła znacząco na spadek przychodów Spółki głównie w kanale retail, gdzie przez 3 miesiące były zamknięte wszystkie 34 sklepy stacjonarne Spółki. Sytuacja ta potwierdziła obawy kierownictwa Spółki co do zasadności utrzymywania tak rozbudowanej sieci sklepów stacjonarnych, wobec czego została podjęta decyzja o rozpoczęciu negocjacji z wynajmującymi, celem zakończenia najmu w nierentownych lokalizacjach - podano w sprawozdaniu.
W związku z zamykaniem sklepów na koniec czerwca br. zatrudnienie w Studio Moderna Polska było o 91 etatów mniejsze niż na koniec ub.r.
Firma obecnie chce skupić się na handlu hurtowym i internetowym. W sprawozdaniu zapowiada, że „zamierza kontynuować dotychczasową działalność, dalej ograniczając bazę kosztową poprzez eliminację nieefektywnych obszarów kosztowych i podnosząc sprzedaż poprzez nawiązywanie nowych kontaktów handlowych z klientami hurtowymi oraz pozyskując nowy klientów przez strony internetowe”.
Dołącz do dyskusji: Właściciel Mango TV przy wzroście wpływów miał 30 mln zł straty netto, zamknął 28 sklepów