Wpływy reklamowe Jedynki zmalały o 16 proc., a Trójki o 9 proc. Polskie Radio wydało 51 proc. więcej na promocję i doradztwo
W ub.r. przychody reklamowe radiowej Jedynki zmniejszyły się o 16,4 proc. do 16,52 mln zł, a Trójki - o 9,1 proc. do 35,16 mln zł. Natomiast wydatki Polskiego Radia na promocję i usługi doradcze poszły w górę o 51 proc. do 11,41 mln zł.
Według sprawozdania finansowego Polskiego Radia wpływy reklamowe Jedynki z umów bezpośrednich z klientami zmalały w ub.r. z 12,62 do 11,02 mln zł, a tych za pośrednictwem domów mediowych i agencji - z 7,16 do 5,5 mln zł.
W przypadku Trójki bezpośrednie przychody reklamowe zmniejszyły się z 18,16 do 16,6 mln zł, a od domów mediowych i agencji - z 20,52 do 18,57 mln zł.
Według badania Radio Track w całym ub.r. udział Jedynki w rynku słuchalności zmalał rok do roku z 6,8 do 5,7 proc., a Trójki - z 5,7 do 5,1 proc. Obie anteny zanotowały swój najniższy wynik w historii tego badania.
Obie anteny zapewniają zdecydowaną większość przychodów Agencji Reklamy Polskiego Radia. W ub.r. Jedynka zanotowała większy spadek niż cała Agencja, której wpływy gotówkowe zmalały o 11,2 proc. - z 64,64 do 57,41 mln zł.
Udział Agencji Reklamy w łącznych przychodach Polskiego Radia spadł z 19,21 do 18,16 proc.
W br. Polskie Radio zarobi z reklam znacznie mniej, podobnie jak inni nadawcy, z powodu spowolnienia gospodarczego, które od marca mocno przełożyło się na rynek reklamowy. Według danych Publicis Groupe w pierwszej połowie br. wartość polskiego rynku reklamy radiowej wyniosła 292 mln zł, o 13,6 proc. mniej niż rok wcześniej, przy czym w samym kwietniu spadek rok do roku wyniósł 43 proc., a w maju - 36 proc.
Więcej na reklamy i usługi prawne, mniej na PR
Z drugiej strony Polskie Radio zwiększyło nakłady na promocję i usługi doradcze - z 7,55 mln zł w 2018 roku do 11,41 mln zł. Wynika to m.in. z uwzględnienia w zeszłorocznym sprawozdaniu 1,3 mln zł wartości patronatów medialnych.
Wydatki nadawcy na reklamy poszły w górę z 5,77 do 7,63 mln zł, na usługi prawne - z 315,9 do 436,1 tys. zł, na usługi doradcze związane z zarządzaniem - z 197,3 do 736,4 tys. zł, a na reprezentację spółki - z 528,8 do 597,1 tys. zł.
Z kolei nakłady na usługi marketingowe i public relations zmalały z 745,2 do 697,3 tys. zł.
Jak informowaliśmy na początku lipca, Polskie Radio w 2019 roku osiągnęło 10,44 mln zł straty netto w porównaniu do 15,3 mln zysku netto w roku poprzednim. Kadra kierownicza wyższego szczebla zarabiała średnio miesięcznie 15,9 tys. zł brutto, a dziennikarze - 10,3 tys. zł brutto.
Dołącz do dyskusji: Wpływy reklamowe Jedynki zmalały o 16 proc., a Trójki o 9 proc. Polskie Radio wydało 51 proc. więcej na promocję i doradztwo
na usługi doradcze związane z zarządzaniem - z 197,3 do 736,4 tys. zł,
a na reprezentację spółki - z 528,8 do 597,1 tys. zł