SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wzrastają wydatki platform streamingowych na prawa do transmisji sportowych

Serwisy streamingowe będą odpowiadać za jedną piątą wszystkich wydanych w tym roku praw do transmisji sportowych na największych europejskich rynkach. Tak wynika z najnowszych prognoz firmy analitycznej Ampere Analysis.

Zgodnie z przewidywaniami na pięciu największych rynkach europejskich - w Wielkiej Brytanii, Włoszech, Niemczech, Francji i Hiszpanii - Ampere oczekuje, że platformy OTT będą odpowiadać za 20 proc. wszystkich wydatków na prawa do transmisji sportowych w 2022 r.. Dla porównania w zeszłym roku ten odsetek wynosił 12 proc.

Analitycy zauważają, że ​​w ciągu ostatnich kilku lat w szczególności DAZN i Amazon zwiększyły swoje inwestycje w prawa do transmisji sportowych w tych pięciu krajach. Wybrali niektóre z najpopularniejszych wydarzeń, aby do końca 2022 r. osiągnąć łącznie wydatki w wysokości ponad 2,3 mld euro.

Pierwszy duży krok w kierunku transmisji sportowych przez subskrypcyjną usługę OTT w Europie miał miejsce w 2017 r., kiedy DAZN udzielił sublicencji na mniejszościowy pakiet praw do Ligi Mistrzów UEFA w Niemczech. W tym roku każda z pięciu najwyższych krajowych lig piłkarskich będzie miała co najmniej jednego partnera dystrybucyjnego OTT w ramach abonamentu.

Sky, BT, Eurosport w Wielkiej Brytanii

Z prognoz Ampere Analysis wynika także, że Włochy przodują w Europie, bo do końca roku ponad połowa (53 proc.) wydatków na sport w tym kraju jest generowana przez abonamentowe usługi OTT. Na kolejnych miejscach plasują się Niemcy (32 proc.), Hiszpania (16 proc.) i Francja (14 proc.).

Jednak w Wielkiej Brytanii tylko 2 proc. wydatków na prawa do transmisji sportowych pochodzi z subskrypcji streamingowych. Wynika to częściowo z konkurencyjnego charakteru rynku praw sportowych i skali działalności płatnej telewizji Sky. Mimo to wszystkie główne subskrypcyjne serwisy sportowe w Wielkiej Brytanii (Sky, BT, Eurosport) oferują również usługi OTT, które umożliwiają kibicom oglądanie wydarzeń sportowych na żywo.

W rzeczywistości Wielka Brytania plasuje się na drugim miejscu spośród pięciu dużych rynków europejskich pod względem odsetka fanów sportu z dostępem do co najmniej jednej subskrypcji usługi OTT pokazującej sport na żywo (58 proc.), głównie dzięki dostępności wybranych wydarzeń na Amazon.

Trend w skali globalnej

W 2021 r. DAZN stał się trzecim co do wielkości podmiotem wydającym prawa telewizyjne do transmisji sportowych na pięciu największych rynkach europejskich, wyprzedzając brytyjską firmę telekomunikacyjną BT, ale pozostając za Sky i Telefonicą.

Ampere szacuje, że DAZN wyda 2,1 mld euro na prawa sportowe w 2022 r. na wszystkich swoich rynkach na całym świecie, ale przede wszystkim we Włoszech, Niemczech i Hiszpanii, gdzie ma największe umowy. Amazon ze swoim znacznie bardziej ograniczonym portfelem praw zajmuje 10. miejsce, podczas gdy Sky nadal jest największym inwestorem w prawa do transmisji sportowych w pięciu krajach, z całkowitymi wydatkami w wysokości 4 mld euro. Stanowi to około jednej trzeciej łącznych wydatków na prawa do transmisji sportowych na pięciu największych rynkach europejskich.

Z prognoz Ampere Analysis wynika również, że chociaż pięć dużych europejskich krajów jest z pewnością kluczowymi czynnikami wzrostu OTT na rynkach praw sportowych, trend ten pojawia się również w skali globalnej. W całej Europie NENT uruchamia platformę subskrypcji Viaplay OTT, przyciągając subskrybentów z kluczowymi prawami sportowymi, takimi jak Premier League, Bundesliga i Formuła 1. W Stanach Zjednoczonych siedem z dziesięciu największych serwisów streamingowych będzie transmitować co najmniej jedno wydarzenie sportowe na żywo w ciągu najbliższych dwóch lat.

Dołącz do dyskusji: Wzrastają wydatki platform streamingowych na prawa do transmisji sportowych

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mikolaj
Popularność transmisji sportowych, zwłaszcza piłki nożnej, sukcesywnie spada. W grupach wiekowych do 40 lat to już zawał jest. W Polsce w ciągu 6 lat w tej grupie np oglądalność Ligii Mistrzów (ta sama stacja i pasmo) spadła o 63%.
odpowiedź
User
Nickt
Następuje zmiana linearnego abonamentu na streamingowy. W portfelu widza kasy zostaje mniej.
odpowiedź
User
TT
Niestety skutkuje to dosyć wyraźnym wzrostem cen dla klienta końcowego. Ceny praw do transmisji są windowane w kosmos przez konkurujących operatorów, a Ty abonencie płać i płacz.
Rozwiązaniem problemu mogłyby regulacje prawne ograniczające sprzedaż praw na wyłączność (niech każda zainteresowana platforma ma szansę transmitować dane rozgrywki na równych warunkach), ale na to się w najbliższym czasie raczej nie zanosi.
odpowiedź