Wzrastają wydatki platform streamingowych na prawa do transmisji sportowych
Serwisy streamingowe będą odpowiadać za jedną piątą wszystkich wydanych w tym roku praw do transmisji sportowych na największych europejskich rynkach. Tak wynika z najnowszych prognoz firmy analitycznej Ampere Analysis.
Zgodnie z przewidywaniami na pięciu największych rynkach europejskich - w Wielkiej Brytanii, Włoszech, Niemczech, Francji i Hiszpanii - Ampere oczekuje, że platformy OTT będą odpowiadać za 20 proc. wszystkich wydatków na prawa do transmisji sportowych w 2022 r.. Dla porównania w zeszłym roku ten odsetek wynosił 12 proc.
Analitycy zauważają, że w ciągu ostatnich kilku lat w szczególności DAZN i Amazon zwiększyły swoje inwestycje w prawa do transmisji sportowych w tych pięciu krajach. Wybrali niektóre z najpopularniejszych wydarzeń, aby do końca 2022 r. osiągnąć łącznie wydatki w wysokości ponad 2,3 mld euro.
Pierwszy duży krok w kierunku transmisji sportowych przez subskrypcyjną usługę OTT w Europie miał miejsce w 2017 r., kiedy DAZN udzielił sublicencji na mniejszościowy pakiet praw do Ligi Mistrzów UEFA w Niemczech. W tym roku każda z pięciu najwyższych krajowych lig piłkarskich będzie miała co najmniej jednego partnera dystrybucyjnego OTT w ramach abonamentu.
Sky, BT, Eurosport w Wielkiej Brytanii
Z prognoz Ampere Analysis wynika także, że Włochy przodują w Europie, bo do końca roku ponad połowa (53 proc.) wydatków na sport w tym kraju jest generowana przez abonamentowe usługi OTT. Na kolejnych miejscach plasują się Niemcy (32 proc.), Hiszpania (16 proc.) i Francja (14 proc.).
Jednak w Wielkiej Brytanii tylko 2 proc. wydatków na prawa do transmisji sportowych pochodzi z subskrypcji streamingowych. Wynika to częściowo z konkurencyjnego charakteru rynku praw sportowych i skali działalności płatnej telewizji Sky. Mimo to wszystkie główne subskrypcyjne serwisy sportowe w Wielkiej Brytanii (Sky, BT, Eurosport) oferują również usługi OTT, które umożliwiają kibicom oglądanie wydarzeń sportowych na żywo.
W rzeczywistości Wielka Brytania plasuje się na drugim miejscu spośród pięciu dużych rynków europejskich pod względem odsetka fanów sportu z dostępem do co najmniej jednej subskrypcji usługi OTT pokazującej sport na żywo (58 proc.), głównie dzięki dostępności wybranych wydarzeń na Amazon.
Trend w skali globalnej
W 2021 r. DAZN stał się trzecim co do wielkości podmiotem wydającym prawa telewizyjne do transmisji sportowych na pięciu największych rynkach europejskich, wyprzedzając brytyjską firmę telekomunikacyjną BT, ale pozostając za Sky i Telefonicą.
Ampere szacuje, że DAZN wyda 2,1 mld euro na prawa sportowe w 2022 r. na wszystkich swoich rynkach na całym świecie, ale przede wszystkim we Włoszech, Niemczech i Hiszpanii, gdzie ma największe umowy. Amazon ze swoim znacznie bardziej ograniczonym portfelem praw zajmuje 10. miejsce, podczas gdy Sky nadal jest największym inwestorem w prawa do transmisji sportowych w pięciu krajach, z całkowitymi wydatkami w wysokości 4 mld euro. Stanowi to około jednej trzeciej łącznych wydatków na prawa do transmisji sportowych na pięciu największych rynkach europejskich.
Z prognoz Ampere Analysis wynika również, że chociaż pięć dużych europejskich krajów jest z pewnością kluczowymi czynnikami wzrostu OTT na rynkach praw sportowych, trend ten pojawia się również w skali globalnej. W całej Europie NENT uruchamia platformę subskrypcji Viaplay OTT, przyciągając subskrybentów z kluczowymi prawami sportowymi, takimi jak Premier League, Bundesliga i Formuła 1. W Stanach Zjednoczonych siedem z dziesięciu największych serwisów streamingowych będzie transmitować co najmniej jedno wydarzenie sportowe na żywo w ciągu najbliższych dwóch lat.
Dołącz do dyskusji: Wzrastają wydatki platform streamingowych na prawa do transmisji sportowych
Rozwiązaniem problemu mogłyby regulacje prawne ograniczające sprzedaż praw na wyłączność (niech każda zainteresowana platforma ma szansę transmitować dane rozgrywki na równych warunkach), ale na to się w najbliższym czasie raczej nie zanosi.