Polska reklama internetowa urosła o 1 mld zł w 2021 roku. Display wyprzedził SEM
Według badania IAB AdEx w ub.r. wartość polskiego rynku reklamy internetowej (licząc z ogłoszeniami) zwiększyła się o 20 proc., z 5,2 do 6,24 mld zł. Mobile ma już 32,8 proc. udziału w rynku, a display osiągnął dużo wyższy wzrost niż marketing w wyszukiwarkach.
W ujęciu kwartalnym wartość polskiego rynku reklamy internetowej najmocniej zwiększyła się rok do roku w drugim kwartale - o 28 proc., kiedy gospodarka wychodziła z kilkumiesięcznego lockdownu. Natomiast w czwartym kwartale dynamika wyniosła 14 proc.
IAB Polska podkreśla, że poprzednio wartość reklamy internetowej zwiększyła się całorocznie w 2015 roku. Badanie jest realizowane od 2007 roku, rekordową dynamikę - 67 proc. - zanotowano w 2008 roku, natomiast w 2011 roku było to 2011 roku.
- Tak dobre wyniki rynku bardzo cieszą, a na uwagę zasługuje jeszcze inny przełomowy fakt. Według wewnętrznych analiz IAB Polska, wydatki na reklamę internetową stanowiły w zeszłym roku połowę budżetów przeznaczonych na zakup powierzchni reklamowej - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.
- Przypomnijmy, że rok 2019 był przełomowy ze względu na przełamanie dominacji reklamy telewizyjnej na rynku. Pandemiczny rok 2020 zakończył się spadkiem wydatków na reklamę ogółem i tylko wydatki na reklamę w internecie odnotowały dodatnie wskaźniki. Rok 2021 był natomiast przełomowym, ponieważ śladem innych rynków światowych i europejskich, wydatki na reklamę on-line stanowiły już połowę wszystkich wydatków na reklamę - dodaje.
Reklamy display wyprzedziły marketing w wyszukiwarkach
W ub.r. nakłady na reklamy display (bez wideo) zwiększyły się o 21,8 proc., osiągając 32,6 proc. udziału w rynku i wyprzedzając marketing w wyszukiwarkach, który przy wzroście o 11 proc. zanotował spadek udziału z 34,4 do 31,8 proc.
Wartość ogłoszeń poszła w górę o 35,1 proc. (dzięki czemu ich udział zwiększył się z 15,1 do 17 proc.), a reklamy natywnej - o 27 proc. (udział wzrósł z 2,3 do 2,4 proc.). Natomiast marketing e-mailowych zanotował spadek wartości o 5,2 proc. i udziału z 1,6 do 1,2 proc.
Display z uwzględnieniem wideo stanowił w ub.r. 46,6 proc. wartości rynku e-reklamy, mobile - 32,8 proc., a marketing w mediach społecznościowych - 17,4 proc.
19 proc. łącznej wartości rynku e-reklamowego zapewniły podmioty z branży handlowej. Sektor sprzętu IT dał 11 proc. łącznych wydatków, branża telekomunikacyjna - 9 proc., a branże książek, mediów, CD i DVD, napojów i alkoholi oraz żywności - po 7 proc.
W badaniu IAB AdEx biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius. Dane zbierano do 25 kwietnia 2022 r.
Dołącz do dyskusji: Polska reklama internetowa urosła o 1 mld zł w 2021 roku. Display wyprzedził SEM