SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polski rynek reklamowy z największym wzrostem od 10 lat. Telewizja i internet zyskały 10-11 proc. (raport)

W pierwszym kwartale br. wartość wydatków reklamowych w Polsce wyniosła 2,1 mld zł, o 8,6 proc. więcej niż rok wcześniej. W internecie nakłady wzrosły o 11,2 proc., a w telewizji - o 9,6 proc. Inwestycje mocno zwiększyła branża handlowa, a ograniczył - sektor telekomunikacyjny. - Reklamodawcy potrzebowali czasu, by utwierdzić się w przekonaniu, że przy tak dobrej sytuacji gospodarczej inwestycje w reklamę bardzo szybko się zwracają - komentuje Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Starcom podkreśla, że 8,6 proc. to najwyższy kwartalny wzrost polskiego rynku reklamowego od 10 lat. - Jest to efekt świetnej koniunktury gospodarczej w całym 2017 r. oraz na początku bieżącego roku. Kwartalna dynamika wzrostu PKB już od początku 2017 r. utrzymuje się powyżej 4 proc., a po trzech miesiącach 2018 r. wyniosła 5,1 proc. Wynagrodzenia rosną z każdym kwartałem, stopa bezrobocia notuje kolejne minima. W efekcie systematycznie rośnie konsumpcja prywatna. Reklamodawcy widzą, że portfele konsumentów są zasobne, dlatego intensyfikują działania reklamowe, by przekonać do wybierania ich produktów - komentuje Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

- Wydaje się, iż rynek reklamy z opóźnieniem zareagował na sytuację gospodarczą w kraju. W pierwszej połowie 2017 r. można było zadawać sobie pytanie dlaczego wydatki reklamodawców rosną tak wolno mimo świetnej koniunktury gospodarczej. Reklamodawcy potrzebowali czasu, by utwierdzić się w przekonaniu, że przy tak dobrej sytuacji gospodarczej inwestycje w reklamę bardzo szybko się zwracają - dodaje Kolenkiewicz

Telewizja i internet z największymi wzrostami, w dół prasa

Zdecydowanie największe wzrosty w minionym kwartale osiągnęły reklama telewizyjna i internetowa. Wartość tej pierwszej zwiększyła się o 87,4 mln zł (czyli 9,6 proc.) do miliarda złotych. Według Starcomu nadawcy mocno podniosły cenniki, a mimo to nie mieli problemów ze sprzedażą swoich ofert.

Wskaźnik CPP (koszt dotarcia do jednego procenta osób z grupy docelowej) w styczniu wzrósł w skali roku o 14,6 proc., a w lutym - o 10,1 proc. W marcu wzrost wyniósł 8,1 proc., co było związane z wyższą niż rok wcześniej oglądalnością (wskaźnik EqGRP podskoczył o 7,7 proc.).

Reklama internetowa zyskała w skali roku 69,3 mln zł (11,2 proc. w górę), a jej wartość w minionym kwartale to 689 mln zł. Wydatki tylko na reklamy wideo zwiększyły się o 13,1 proc., czego głównym beneficjentem jest Facebook (bez uwzględnienia jego wpływów z reklamy wideo ten wzrost wyniósł 4,8 proc.). Jeśli chodzi o marketerów, to największą rolę odgrywa branża handlowa, której nakłady wzrosły o 20,4 mln zł (czyli 20,3 proc.).

Wartość reklamy radiowej zwiększyła się o 6,7 proc. do 162 mln zł. W marcu wzrost w skali roku wyniósł aż 12,3 proc., przede wszystkim w związku z tym, że w br. Wielkanoc przypadła dwa tygodnie wcześniej niż w ub.r.

Na reklamę zewnętrzną przeznaczono 102 mln zł, o 2,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Według Starcomu ten wzrost wynika z dużych wydatków na reklamę tranzytową oraz cyfrową. Firmy z sektora napojów i alkoholi zwiększyły swoje nakłady o 1,6 mln zł (czyli aż 103,1 proc.), z branży finansowej - o 1,5 mln zł (58,3 proc. w górę), a z sektora handlowego - też o 1,5 mln zł (9,1 proc. w górę).

W kinach wydatki reklamowe zwiększyły się o 0,8 mln zł (czyli 3,2 proc.), do 27 mln zł. Branża finansowa zwiększyła swoje nakłady o 1,7 mln zł (to aż 225 proc. w górę).

Niezmiennie maleje wartość reklamy prasowej, przy czym w minionym kwartale spadek wydatków reklamowych w magazynach był najniższy od 2012 roku, a w dziennikach - od 2008 roku. W magazynach nakłady zmniejszyły się o 2,4 proc. do 69,2 mln zł. Pozytywny wpływ miał debiut polskiej edycji magazynu „Vogue” oraz znacznie wyższe (o 3,9 mln zł, czyli  31,3 proc.) inwestycje sektora farmaceutycznego.

Z kolei wydatki reklamowe w dziennikach zmalały o 2,4 mln zł (czyli 5,7 proc.) do 40 mln zł, podczas gdy w całym ub.r. spadek wyniósł 14,1 proc. W minionym kwartale najbardziej (o 2,6 mln zł, a więc 69,7 proc.) zwiększyły się nakłady producentów farmaceutyków i leków.

W minionym kwartale udział telewizji w rynku reklamowym zwiększył się o 0,4 pkt proc. do 47,8 proc., a internetu - o 0,8 pkt proc. do 33 proc. - Rok świetnie rozpoczął się dla telewizji, która w pierwszym kwartale zwiększyła udział w torcie reklamowym. W ostatnich latach często mówiło się, iż znaczenie telewizji w komunikacji marketingowej będzie malało. Bieżący rok zaprzecza tym prognozom - zwraca uwagę Magda Kolenkiewicz.

Natomiast pozostałe kanały komunikacji zanotowały spadki. Najwięcej straciły dzienniki i outdoor (0,3 pkt proc.) oraz magazyny (0,4 pkt proc.).

Mocno w górę handel i finanse, w dół telekomunikacja

Największą branżą pod względem wydatków reklamowych pozostaje farmacja, której nakłady wyniosły w minionym kwartale 334,1 mln zł, o 9,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast największy wolumenowo wzrost inwestycji (o 42,3 mln zł) osiągnął sektor handlowy. Wynika to z intensywnych działań sieci sklepów Lidl, Biedronka, Media Markt czy Kaufland oraz serwisu Allegro.

Procentowo jeszcze większe wzrosty zanotowali producenci napojów i alkoholi (o 28 proc. do 85,1 mln zł) oraz branża finansowa (o 23,9 proc. do 166,8 mln zł). W tym pierwszym sektorze swoje nakłady najmocniej zwiększyły Maspex Wadowice i Carlsberg Polska, a w drugim - Alior Bank, Bank PKO BP, Bank Pekao S.A. oraz Grupa PZU.

- Dobra kondycja rynku reklamy w pierwszym kwartale to w dużym stopniu zasługa inwestycji reklamowych dwóch największych sektorów, czyli produktów farmaceutycznych oraz handlu, które wzrosły odpowiednio o 9,2 i 14,6 proc. Bardzo pozytywnym zaskoczeniem jest sytuacja w branży finansowej. Sektor, który w ostatnich dwóch latach mocno redukował budżety, w pierwszym kwartale bieżącego roku na reklamę przeznaczył aż 23,9 proc. więcej niż przed rokiem - komentuje Magda Kolenkiewicz.

Za to sektor telekomunikacyjny ograniczył inwestyjce reklamowe o 13,2 mln zł (czyli 8,4 proc.) do 144,8 mln zł. Spadki zanotowały też branża mediów (o 3,8 proc. do 113 mln zł) oraz higieny i pielęgnacji (o 0,8 proc. do 123,8 mln zł).

Starcom szacuje 7-7,5 proc. wzrostu w całym br.

Według prognoz Starcomu w całym 2018 roku wydatki reklamowe zwiększą się w Polsce o 7-7,5 proc.

- Prognozy na kolejne kwartały dotyczące sytuacji gospodarczej oraz nastrojów konsumentów są bardzo dobre. NBP szacuje, iż polska gospodarka urośnie w całym roku o 4,2 proc. Dodatkowym impulsem dla rynku reklamy będą mistrzostwa świata w piłce nożnej - uzasadnia Kolenkiewicz.

Dołącz do dyskusji: Polski rynek reklamowy z największym wzrostem od 10 lat. Telewizja i internet zyskały 10-11 proc. (raport)

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
/
Wyborcza i Polityka już nie mają pretekst by tłumaczyć swoich problemów finansowych rządami PiSu.
0 0
odpowiedź
User
BlokujReklamyPrzestepczymPortalom
wirtualnemedia.pl to witryna chroniaca przestepcze portale w internecie. Kasuje demaskacyjne posty, ktore naswietlaja wykryte przestepcze mechanizmy w virtualu. Po trochu ich rozumiem, bo zyja z bezprawnej dzialalnosci innych. Dlatego usuwaja wpisy, ktore moglyby zaszkodzic branzy cwaniakow.

Jako ekspert od wirtualu i fachowiec do zwalczania nierzetelnych portali, ich moderatorow i adminow zapraszam po wiedze jak podle dziala virtual i poradniki na wirtualny dysk, pod adresem
uuttnn.pl/IInntteerriiaa-MMoorrddoorruu (wpisz adres pojedynczymi literami - moderator blokuje tekst filtrem antyspamowym, ale jako spec i tak zawsze filtr obejde, wiec daremny trud) :-D
DeRick

Admin WM ty glabie kapusciany,.. myslisz ze takimi prostymi sztuczkami jak dodanie adresu do filtrowania i w efekcie blokady wrzutki zablokujesz mi teksty! Wez ksiazke i jebni sie w lep sieroto.
Nikt i nigdzie nie jest wstanie zablokowac fachowca do zwalczania takich oslow jak ty.
Co ty kurwa sobie wyobrazasz ze masz do czynienia ze zwyklym spamerem?!
Wjeb taki ode mnie dostaniecie ze posracie sie na rzadko. To ja rzadze w internecie i nie ma na mnie zadnej sily, im wczesniej sobie to uswiadomicie tym lepiej. Mozna sie ze ma dogadac, albo nieuchronnie zbanczyc.


Jesli ktos ma w przegladarce na komputerze stacjonarnym komunikat, przy wejsciu na witryne, czy na odtwarzaczu wideo html5 o wylaczeniu blokowania reklam, to zastosuj w przegladarce rozszerzenie Adguard (zastepuje kiepski Adblock+, lub uBlock i blockera Opery opartego o listy i reguly uBlocka). Jezeli wkurzaja ciebie autopleje, to rozszerzenie Disable HTML5 Autoplay. Obydwa dodatki dostępne na Chrom, Opere, Firefoxa i Safari. Dodatki sa bardzo przyjazne dla laika. Natomiast jeżeli chcecie zablokowa wszystkie statystyki, wybrane skrypty, podpiete moduly spolecznosciowe i ciasteczka szpiegujace witryn na amen, to rozszerzenie uMatrix, ale to dla tych ktorzy co najmniej maja wiedze z jakich elementow zbudowana jest witryna internetowa i co do czego sluzy. Wiecej wiedzy na wirtualnym dysku pod adresem tiny.pl/gksdx
DeRick

Pod spodem możecie ściągnąć kilka moich opracowań jak rzeczywiście podle działa virtual. Opisuje dość szczegółowo dzisiejszą internetową rzeczywistość ogólnie i daje przykłady z Interii. Specjalizuje się w takich zagadnieniach. Daje też poradniki i instrukcje jak walczyć z medialnymi korporacjami i ich sługusami.

Co wyparuje na powrót zmaterializuje...

tiny.pl/gksdx, w tym adresie znajdziesz ciekawe teksty, które naświetlają jak funkcjonuje portal Interia. Adres jest zakodowany, z powodu auto filtrowania niewygodnych tekstów na Interii. Adres do mojego konta na wirtualnym dysku - tam można ściągnąć teksty w jednym pliku txt.
To potrzebna wiedza dla każdego forumowicza.

Spis dostępnych tekstów:
1. Jak funkcjonuje portal Interia?
2. Czym są boty, hejterzy i reklamiarze
3. Jak się odbywa moderowanie portalu?
4. Czym chronić się przed analizą naszej aktywności i blokowanie reklam.
5. Blokowanie reklam, szpiegowania na Androidzie
6. Gdzie założyć bezpieczną, darmową pocztę bez reklamowego spamu?
7. Jak obrzydzić pracę administracji?
8. Nie korzystaj z osobnych aplikacji (.apk) reklamowanych nam przez komercyjne portale od mydła i powidła!
9. Jak prosto unicestwić szpiegującego szkodnika Gemius/PBI

Internauci!
Macie okazję poznać jedynego w Polsce nieprześcignionego znawcę wirtualu, specjalistę od tępienia oszukańczych portali i wszelakiej proweniencji adminów i moderatorów. Tylko ja mam wszechstronną wiedzę, niezbędne do tego umiejętności i intelekt, aby przeciwstawić się złu w internecie. Będziemy się mijać jeszcze nie raz.

Ten nick będzie znany w całym kraju. DeRick
0 0
odpowiedź
User
pavv
Wydatki rosną bo trzeba jakoś sobie odbić spadającą na pysk skuteczność reklam!
0 0
odpowiedź