Stabilna oglądalność TVP za czasów Jacka Kurskiego. „Udało się dotrzeć do konkretnych widzów”
Grupa Telewizji Polskiej w 2016 roku - roku, w którym prezesem publicznego nadawcy został Jacek Kurski - miała 29,4 proc. udziału w rynku telewizyjnym po dużych spadkach względem poprzednich lat. W 2021 roku było to 28,3 proc. - Spadki widowni w ostatnich miesiącach czy latach zarówno TVP1 jak i TVP2 są mniejsze niż ich bezpośredniej konkurencji z tzw. „wielkiej czwórki”, ale musimy pamiętać, że dotyczy to przede wszystkim tych najszerszych grup docelowych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub.
Jacek Kurski prezesem Telewizji Polskiej został w styczniu 2016 roku. Na stanowisko powołał go minister skarbu państwa na podstawie tzw. małej nowelizacji ustawy medialnej. Jesienią 2016 roku Kurski wygrał konkurs na prezesa TVP przeprowadzony przez Radę Mediów Narodowych. Funkcję pełnił do poniedziałku, 5 września br. (z kilkumiesięczną przerwą w 2020 roku).
- Ciężko mówić o TVP pod rządami Jacka Kurskiego bez kilku słów na temat samego, byłego już prezesa. Nie przypominam sobie innej osoby w mediach na prezesowskim fotelu, która byłaby choć w zbliżonym stopniu tak aktywna publicznie w dzieleniu się swoimi przekonaniami i opiniami jak prezes Kurski. Pokusiłbym się o stwierdzenie, że wizerunkowo w tym związku to prezes był parasolem pod którym funkcjonowała i przejmowała gusta tak polityczne jak i muzyczne spółka córka czyli TVP - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement, w 2016 roku czyli pierwszym roku prezesury Jacka Kurskiego wszystkie kanały Telewizji Polskiej miały łącznie 29,4 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów. W porównaniu do poprzednich lat Grupa TVP notowała duże spadki oglądalności. Względem 2015 roku wynik zmniejszył się o 1,8 pkt. proc. (z 31,2 proc.), 2012 roku - o 4,7 pkt. proc. (z 34,1 proc.), a 2010 roku - o 10,5 pkt. proc. (z 39,9 proc.).
Stabilne wyniki w latach 2017-2021
Grupa TVP w kolejnych latach po objęciu funkcji prezesa przez Jacka Kurskiego miała nieco niższe, ale stabilne wyniki. Udział wszystkich kanałów nadawcy w latach 2017-2021 wahał się miedzy 28 a 28,6 proc. (względem 2016 roku spadki rzędu 0,8-1,4 pkt. proc.) Z kolei w pierwszym półroczu br. było to 27 proc. (strata o 2,4 pkt. proc.).
- Czy wyniki oglądalności bronią Pana Kurskiego? Na pierwszy rzut oka tak. Spadki widowni w ostatnich miesiącach czy latach zarówno TVP1 jak i TVP2 są mniejsze niż ich bezpośredniej konkurencji z tzw. „wielkiej czwórki”, ale musimy pamiętać, że dotyczy to przede wszystkim tych najszerszych grup docelowych. Jeżeli w naszych analizach spojrzymy na wyniki TVP w węższych czyli młodszych, miejskich i zamożniejszych grupach tym będą one gorsze - analizuje ekspert.
Jak się zmieniała oglądalność TVP1 i TVP2?
W 2016 roku telewizyjna Jedynka miała 11,10 proc. udziału w rynku. Stacja względem poprzednich lat notowała duże spadki oglądalności (w 2015 roku kanał miał 12,28 proc. udziału, a w 2012 roku - 15,41 proc.). SHR% stacji od 2017 do 2021 roku wahał się między 9,59 proc. do 9,76 proc. Mniejszy wynik odnotowano w pierwszym półroczu br. - 8,26 proc.
Siostrzana Dwójka w 2016 roku miała 8,32 proc. udziału, po spadkach względem poprzednich lat. Od 2017 do 2021 roku SHR% kanału plasował się między 7,54 proc. a 8,34 proc., a w pierwszym półroczu br. było to 6,84 proc.
Duży wzrost TVP Info
Z kolei TVP Info w 2016 roku miało 3,26 proc. Stacja w kolejnych latach notowała wyższe wyniki. W 2017 roku było to 3,83 proc., w 2018 roku - 3,43 proc., w 2019 roku - 3,64 proc., w 2020 roku - 4,82 proc., w 2021 roku - 3,99 proc., a w pierwszym półroczu br. - 5,58 proc.
- Zakładam, że celowo i w pełni świadomie telewizji publicznej kierowanej przez prezesa Kurskiego udało się dotrzeć do konkretnych widzów, tych dla których konsekwentnie przygotowywano ofertę na zasadzie „chleba i igrzysk”. Źródła niższych od konkurencji spadków upatrywałbym więc raczej w osiągnięciu pełnej możliwej wyporności widzów świadomie wybierających TVP niż podbieraniu ich konkurencji. Ta traci widza raczej na rzecz stacji tematycznych i platform streamingowych niż telewizji publicznej.
TVP2 wyprzedziła TVP1 w 16-49
Wśród widzów w grupie 16-49 od 2017 roku najchętniej oglądanym kanałem Telewizji Polskiej jest Dwójka, która wyprzedziła Jedynkę.
Dane oglądalności wszystkich kanałów Grupy TVP w pierwszym półroczu 2021 i 2022 roku.
Po odwołaniu Jacka Kurskiego nowym prezesem TVP został Mateusz Matyszkowicz, dotychczasowy wiceprezes nadawcy. Na tę funkcję powołany został w poniedziałek podczas zdalnego posiedzenia Rady Mediów Narodowych.
Dołącz do dyskusji: Stabilna oglądalność TVP za czasów Jacka Kurskiego. „Udało się dotrzeć do konkretnych widzów”
2015 - 31,2%, 2022 - 27%. Do szkoły miałeś pod górkę?