Wzrósł wskaźnik optymizmu konsumentów
Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) wzrósł o 3,67 pkt do poziomu 93,1 pkt w lutym, podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie w piątek. Wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł o 8,1 pkt do 84,6 pkt.
Ipsos podkreśla, że wzrosty obserwowane od kwietnia ubiegłego roku przywróciły WOK do poziomu z końca 2008 roku, po którym nastąpił wielki spadek nastrojów konsumentów związany ze światowym kryzysem.
"Motorem obecnej poprawy jest przede wszystkim zwiększenie zaufania do naszej gospodarki: oceny klimatu gospodarczego wzrosły o 8 pkt do poziomu 84,6 pkt. Coraz więcej Polaków dostrzega pozytywnie zmiany w sytuacji gospodarczej kraju w ciągu ostatniego roku, a także częściej liczy na poprawę sytuacji w przyszłości" - podano w komunikacie.
Wskaźnik skłonności do zakupów zanotował w lutym wzrost o 0,73 pkt do 98,7 pkt.
"Prawie niezmieniona pozostała w lutym skłonność do zakupów, która wyniosła 98,7 pkt, co przy obiektywnym spadku sprzedaży detalicznej świadczy dobrze o kondycji konsumentów. Spadek sprzedaży nie wynikał zatem ze spadku nastrojów, ale mógł być powodowany czynnikami zewnętrznymi, np. pogodą" - czytamy dalej.
W ocenie instytutu, w ostatnim miesiącu wyraźnie zmniejszyły się obawy przed wzrostem bezrobocia (spadek z 43 do 37%), co wyraźnie rozmija się z danymi rejestrowanymi przez Główny Urząd Statystyczny (GUS), z których wynika, że styczeń 2010 r. był kolejnym miesiącem, w którym odnotowano wzrost liczby bezrobotnych.
"Jak widać perspektywa konsumenta rządzi się swoimi prawami i opiera się na innych informacjach, niż oficjalne rejestry, które raczej pokazują końcowy efekt procesów związanych ze zwalnianiem pracowników" - konstatuje Instytut.
WOK może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 4 a 11 lutego 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1012 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Dołącz do dyskusji: Wzrósł wskaźnik optymizmu konsumentów
mniej kasy i gorsze perspektywy....