Niewielu seniorów korzysta z nowych mediów
78,2 proc. Polaków w wieku 65+ używa telefonu komórkowego, z czego 45,4 proc. ma wciąż zwykły klawiszowy aparat telefoniczny, zaś tylko 33,4 proc. posługuje się smartfonem. Komórka to jedyne tak powszechnie użytkowane urządzenie z tzw. nowych mediów w tej grupie wiekowej - wynika z Badania Założycielskiego, przeprowadzonego przez Krajowy Instytut Mediów. Tylko 13,8 proc. seniorów korzysta z laptopa albo notebooka (56,2 proc. wśród ogółu Polaków 4+).
Polacy w wieku 65+ powszechnie korzystają z telewizora - deklaruje tak 92,3 proc. badanych w tej grupie. Nie jest to jednak sprzęt najnowocześniejszy. 71 proc. używa telewizora płaskiego bez fabrycznej opcji dostępu do internetu, zaś tylko 25,9 proc. korzysta z odbiornika z funkcją SMART TV (wśród Polaków 4+ posiadanie telewizora SMART TV deklaruje 48,1 proc.).
78,2 proc. Polaków w wieku 65+ używa telefonu komórkowego, z czego 45,4 proc. ma wciąż zwykły klawiszowy aparat telefoniczny, zaś tylko 33,4 proc. posługuje się smartfonem (wśród ogółu Polaków 4+ ze smartfona korzysta 75,2 proc.). Tylko 13,8 proc. seniorów korzysta z laptopa albo notebooka (56,2 proc. wśród ogółu Polaków 4+).
W ciągu 30 dni poprzedzających badanie tylko 4,8 proc. Polaków w wieku 65+ korzystało z VOD, a 13,7 proc. z YouTube (wśród ogółu Polaków 4+ te odsetki wynosiły odpowiednio: 32,1 proc. i 52,5 proc.).
„Dane dotyczące korzystania przez seniorów z urządzeń do odbioru mediów dowodzą, że poziom użytkowania nowoczesnych sprzętów jest niski. Może to skutkować obniżeniem poziomu życia związanym z ograniczeniem dostępu do kultury, usług itp. Umiejętność korzystania z nowych mediów coraz bardziej determinuje funkcjonowanie w zdigitalizowanym społeczeństwie. Osoby starsze często nie potrafią się zaadaptować, doświadczając wykluczenia cyfrowego. Przyczyną może być utrudniony dostęp do najnowocześniejszych urządzeń i technologii z powodów ekonomicznych” – mówi Maja Kurzelewska, dyrektor Departamentu Badan i Analiz w KIM.
Pomiaru dokonywano w okresie lipiec 2021-marzec 2022.
Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 roku przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Formalnie zaczął działać w marcu 2021 roku. KIM powstał w odpowiedzi na potrzeby szeroko rozumianego rynku mediów w Polsce. Instytut w sposób ciągły prowadzi pomiary korzystania z radia, telewizji i internetu dostosowane do współczesnego modelu konsumpcji mediów. KIM bada zarówno odbiór tradycyjny, jak również poprzez VOD, podcasty, aplikacje i serwisy.
Dołącz do dyskusji: Niewielu seniorów korzysta z nowych mediów