Pokolenie Z masowo kupuje w internecie, co trzeci raz w tygodniu
84% Polaków w wieku 18-24 lat (pokolenie Z) z dostępem do internetu kupuje online przynajmniej raz w miesiącu, a co trzeci ankietowany robi to co najmniej raz w tygodniu - wynika z badania SW Research.
98% młodych Polaków robi zakupy w e-sklepach co najmniej raz na pół roku. 84% badanych kupuje przez internet przynajmniej raz w miesiącu, a co trzecia osoba robi to regularnie – co najmniej raz w tygodniu.
Pokolenie Z często robi zakupy mobilnie. Podczas gdy zamówienia na laptopie lub komputerze stacjonarnym składa odpowiednio 82% i 44% osób, to 3 na 4 badanych zadeklarowało, że kupuje również za pomocą smartfona. Zakupy z użyciem tabletu są mniej popularne – decyduje się na nie co czwarty ankietowany.
Jeżeli chodzi o płatności za zakupy, zapłata gotówką przy odbiorze jest drugą najchętniej wybieraną przez młodych Polaków formą (36%), zaraz po szybkich przelewach internetowych (45%). Jest ona częściej wybierana niż zapłata tradycyjnym przelewem czy kartą płatniczą online. Zaufanie zyskują płatności mobilne – na taką formę decyduje się prawie 30% badanych.
Biorąc pod uwagę sposób dostawy, pierwszym wyborem dla generacji Z jest kurier – z takiej usługi najchętniej korzysta ponad 3/4 badanych. Na drugim miejscu w rankingu popularności uplasowały się Paczkomaty - jest to częsty wybór dla 60% badanych. Wyprzedziły one Pocztę Polską, która została wskazana jako zazwyczaj wybierana forma dostawy przez 54% ankietowanych.
W porównaniu do ogółu społeczeństwa generacja Z robi więcej zakupów o drobnej wartości, czyli do 59 PLN (24% vs. 16%), natomiast mniej tych zdecydowanie droższych, powyżej 500 PLN (niecały 1% vs. 5% dla całej populacji). Najczęściej wydawana kwota na jedną transakcję mieści się w przedziale od 100 do 249 PLN. Tyle średnio wydaje 35% badanych - dokładnie tyle samo, co w badaniu e-zakupów przeprowadzonym na ogóle Polaków. 90% młodych kupujących online nie wydaje na pojedyncze zakupy więcej niż 249 PLN.
Dla badanych największą zachętą do robienia zakupów online są atrakcyjne oferty sklepów, które znajdują w sieci częściej niż w przypadku zakupów stacjonarnych. Czynnik ten odgrywa duże lub bardzo duże znaczenie w decyzjach zakupowych 79% ankietowanych. Znaczącą korzyścią jest też możliwość zamawiania produktów i usług w dowolnym momencie i z dowolnego miejsca – odpowiednio 78% i 72% ankietowanych wskazało na te udogodnienia. Ponad 3/4 badanych za ważny lub bardzo ważny uznało też większy wybór produktów w internecie niż w sklepach stacjonarnych.
Młodzi Polacy robią e-zakupy często, lecz równie często proces ten nie przebiega bez usterek - statystyki występowania problemów są szczególnie wysokie dla tej grupy. Największe wyzwanie stanowi dostawa - 40% kupujących otrzymało swoje zamówienie po spodziewanym terminie. Co trzecia ankietowana osoba otrzymała towar uszkodzony w trakcie transportu lub w swojej paczce znalazła towar niezgodny z tym, co było zaprezentowane na zdjęciu w sklepie. 13% badanych nie otrzymało zamówionego towaru i napotkało na trudności z odzyskaniem wpłaconych pieniędzy. Natomiast 7% padło ofiarą fałszerzy podszywających się pod e-sklep. Badanie wykazało też, że dla pokolenia Z bardzo ważna jest responsywna obsługa klienta. 1/3 osób wskazała na trudny kontakt ze sprzedawcą jako wyzwanie podczas e-zakupów.
Jak sprawić, żeby polskie pokolenie Z czuło się podczas zakupów online bezpieczniej i dokonywało transakcji jeszcze chętniej? Na pierwszym miejscu uplasował się dowód społeczny, czyli recenzje innych kupujących, wybrane jako czynnik zwiększający poczucie bezpieczeństwa przez 60% respondentów. Natomiast ponad połowa badanych wskazała pośrednictwo znanych systemów płatności oraz obecność certyfikatów bezpieczeństwa sklepu bądź serwisu jako funkcjonalności, które zwiększyłyby ich zaufanie do zakupów w danym miejscu.
Badanie "Generacja Z na zakupach w internecie" zostało zrealizowane przez SW Research na zlecenie Trusted Shops.
Dołącz do dyskusji: Pokolenie Z masowo kupuje w internecie, co trzeci raz w tygodniu