Ekspert IAB Europe: Żyjemy w czasie polikryzysu. Pora na redefinicje w marketingu?
Według Daniela Knappa, chief economist IAB Europe, żyjemy obecnie w czasie nakładających się na siebie kryzysów, tzw. polikryzysu, co wymusza na ekspertach komunikacji marketingowej przedefiniowanie swojej roli. - Musimy na nowo zaprojektować całą naszą branżę. Musimy na nowo zastanowić się, co to znaczy być branżą stawiającą na prywatność, by konsumenci znaleźli się w centrum uwagi - apeluje Daniel Knapp.
Daniel Knapp, chief economist, IAB Europe był gościem tegorocznego Forum IAB Polska. Tematem jego wystąpienia były najważniejsze tezy dotyczące reklamy cyfrowej w niepewnych czasach. Zdaniem eksperta, żyjemy w okresie nakładających się na siebie kilku potężnych kryzysów - wojny, pandemii koronawiusa, recesji gospodarczej, katastrofy klimatycznej, a w obszarze reklamy cyfrowej - "apokalipsy cookies". Wszystkie te napięcia przecinają się ze sobą i tworzą złożony, napędzający się samoistnie i niemożliwy do prostego rozwikłania polikryzys, który będzie nam towarzyszył jeszcze wiele lat.
Życie w czasie polikryzysu
- Wszyscy musimy radzić sobie z tymi rzeczami w tym samym czasie. Wciąż czujemy jednak pęd. Idziemy naprzód, nie stoimy w miejscu. Właśnie dlatego musimy na nowo zaprojektować całą naszą branżę. Musimy na nowo zastanowić się, co to znaczy być branżą stawiającą na prywatność, by konsumenci znaleźli się w centrum uwagi. Jaka jest nasza rola w kształtowaniu przyszłości zrównoważonej dla planety. Musimy odrzucić wiele założeń dotyczących klików, wyświetleń i podobnych wskaźników, których używaliśmy w przeszłości, aby legitymizować nasze działania i wyniki jako branży w przyszłości - uważa Daniel Knapp.
W związku z tym, przed branżą reklamy cyfrowej stają wyzwania strukturalne. Do najważniejszych Daniel Knapp zaliczył m.in. w jaką stronę kierować swoje działania w epoce polikryzysu.
- Tak naprawdę nie wiemy, gdzie możemy interweniować, co możemy kontrolować, aby powstrzymać polikryzys przed wymknięciem się spod kontroli. Jedyne, co możemy zrobić, to zachować czujność i żyć z nim bez względu na jego istnienie - ocenia ekspert IAB Europe. - Jest to trudne dla każdego, kto musi zaplanować modele biznesowe - dodaje.
"Internety" zamiast internetu
Kolejne duże wyzwanie to "kreatywna destrukcja" w świecie cyfrowym. - Kreatywna destrukcja tak naprawdę już się nie dzieje. Branża kryptowalut, ogromne wydatki na reklamę cyfrową, w zasadzie zniknęły. Widzimy, że firmy zajmujące się dostawami na ostatnim odcinku, gdzie była duża konkurencja o udział w rynku, masowo się konsolidują - uważa Daniel Knapp. Inne przykłady "kreatywnej destrukcji" to według eksperta model współpracy deweloperów ze sklepami z aplikacjami (case App Store) czy e-commerce, spowolniony po piku Covidu.
- Jako branża potrzebujemy nowej propozycji wartości, aby dalej się rozwijać - uważa Daniel Knapp. Inaczej, zdaniem specjalisty może czekać nas systemowe spowolnienie, a nawet zahamowanie wzrostu.
Dalej Knapp mówił:- To, co dzieje się w świecie zmian strukturalnych, wraz z upadkiem plików cookie i innymi zjawiskami, a także próbą znalezienia nowego sposobu tworzenia wartości, to wymieszanie, zupełnie nowy porządek oparty na tym, jak blisko siebie są media i dane. Przechodzimy od internetu do splinternetu, rozdrobnionego internetu. Nie jest to tylko jedna branża reklama online, ale coraz więcej oddzielnych i często niekompatybilnych ze sobą "internetów". Mamy "internety" Google, Mety, Apple itd. Ten rozdrobniony digitalowy świat wymaga od marketerów wyznaczenia nowych wskaźników pomiaru efektywności własnych działań.
Prywatność wielkim wyzwaniem
W ocenie eksperta IAB Europe, w świecie danych i mediów prywatność ma kluczowe znaczenie.
- Wielu twierdzi, że zaostrzenie przepisów dotyczących prywatności to dla nas fatalna wiadomość. Z całego serca się z tym nie zgadzam. Myślę, że prywatność nie jest przeszkodą, ale obowiązkiem dla nas jako branży. Każda epoka historyczna miała swoją własną walkę między technologią a prywatnością - podkreślił Daniel Knapp, wskazując np. że na początku XX wieku jako wielkie zagrożenie dla prywatności wskazywano telefony.
- Musimy budować partnerskie relacje. To pobudza innowacje - uważa Daniel Knapp.
Na koniec gość Forum IAB wskazał na trwający obecne w Europie impas między polityką, konsumentami i społeczeństwem.
- Jesteśmy bardzo źle rozumiani przez organy regulacyjne i opinię publiczną - powiedział. Jego zdaniem, to powoduje że europejska branża cyfrowa pozostaje w tyle za resztą świata.
- Musimy zawrzeć nową umowę między konsumentami, całym społeczeństwem i naszą branżą, aby przezwyciężyć ten problem i być bardziej proaktywnym w naszej komunikacji - sądzi Knapp, w innym wypadku "będziemy postrzegani jako nadzorujący kapitalistyczny przemysł wydobywczy, a jesteśmy czymś innym, czymś więcej".
Forum IAB Polska odbywa się w Warszawie w dniach 30-31 maja pod hasłem "Sprawdzam! Jaka strategia na ciekawe czasy?".
Dołącz do dyskusji: Ekspert IAB Europe: Żyjemy w czasie polikryzysu. Pora na redefinicje w marketingu?
Potrzebujesz szybkiego i latwego finansowania z 3% kredytem konsumenckim. oferujemy pozyczki osobiste od 5 000€ do 500.000€, aby zaspokoic wszystkie potrzeby i projekty, w zaleznosci od Twoich potrzeb.
nasz adres e-mail: kubiakrosiak@gmail.com