1,67 mld zł wydatków na reklamę online w pierwszym kwartale 2023 r.
Po pierwszym kwartale 2023 roku wydatki na reklamę online wzrosły o ponad 200 mln zł w ujęciu rok do roku. Wartość rynku reklamowego online wyniosła dzięki temu 1,667 mld zł z dynamiką wzrostu na poziomie 13,7 proc. - wynika z badania IAB AdEx.
W pierwszym kwartale tego roku wydatki na reklamę cyfrową osiągnęły 1,667 mld zł, czyli o 13,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku.
Z poziomu 10 proc., zaobserwowanego w roku ubiegłym, w pierwszym kwartale 2023 roku dynamika wzrostu podskoczyła do poziomu 14 proc.. Dla porównania – w analogicznym kwartale 2022 roku indeks wyniósł 9 proc.
W digitalu dominuje reklama display i wideo
W podziale na poszczególne formaty, nadal dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo), pozyskująca prawie 41 proc. udziału (+8 proc. rdr.) i wyprzedzająca SEM, który stanowi jedną trzecią tortu reklamowego online (29 proc., +7 proc. rdr). Reklama w social media stanowi 14,1 proc. rynku, z dynamiką wzrostu 5 proc.
Biorąc pod uwagę podział branżowy – ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Kolejność na ścisłym podium pozostała taka sama - zdecydowanie prowadzą dobra trwałe (33 proc.), FMCG (18 proc.) i handel (20 proc.). Na pozostałych miejscach doszło do nieznacznych roszad. Największe wzrosty odnotowały branże: „nieruchomości” oraz „podróże, turystyka, HoReCa”.
W całym 2022 roku wydatki reklamowe w polskim internecie zwiększyły się o 9,9 proc. do 6,853 mld zł.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.
Dane zbierano do 21 lipca 2023 r.
Dołącz do dyskusji: 1,67 mld zł wydatków na reklamę online w pierwszym kwartale 2023 r.