Google przed Apple i Microsoftem, Amazon wyprzedził Facebooka, debiut YouTube’a, Netflixa i Snapchata (TOP100 najcenniejszych marek)
Zdecydowanie najbardziej wartościowymi markami na świecie są Google i Apple, których wyceny przekraczają 230 mld dolarów. Przez ostatni rok Amazon osiągnął większy wzrost niż Microsoft i Facebook, a spadki zanotowały m.in. Verizon, Coca-Cola, GE, Nike i Vodafone - wynika z raportu Kantar Millward Brown.
W tegorocznym rankingu BrandZ, obejmującym 100 najcenniejszych marek na świecie, nie zmieniła się kolejność na podium: pierwsze miejsce zajmuje Google (z wyceną wynoszącą 245,6 mld dolarów, po wzroście w skali roku o 7 proc.), drugi jest Apple (234,7 mld dolarów, wzrost o 3 proc.), a trzeci - Microsoft (143,2 mld dolarów, w górę o 18 proc.).
Największy wzrost wartości w całym zestawieniu - o 40,3 mld dolarów, czyli 41 proc. - osiągnął Amazon, dzięki czemu awansował z siódmego na czwarte miejsce, wyprzedzając m.in. Facebooka. Portal Marka Zuckerberga zyskał 27 proc., utrzymując piątą pozycję, natomiast w dół przesunęły się AT&T i Visa.
Procentowo jeszcze więcej niż Amazon zyskały Adidas (o 58 proc. do 8,3 mld dolarów) i chińska marka alkoholi Moutai (o 48 proc., do 17 mld dolarów). Z kolei Tencent, obejmujący m.in. platformę społecznościową WeChat, osiągnął wzrost o 27 proc. do 108,3 mld dolarów, dzięki czemu awansował do pierwszej dziesiątki, natomiast Alibaba po wzroście o 20 proc. do 59,1 mld dolarów przesunęła się o cztery miejsca w górę.
Z kolei największe spadki procentowe zanotowały Baidu (o 19 proc., jest na 39. miejscu), China Life (o 17 proc., 78. pozycja), Vodafone (o 14 proc., 27. miejsce,) i BT (o 14 proc., 69. miejsce).
Po raz pierwszy w rankingu znalazły się XFinity, YouTube, Hewlett Packard Enterprise, Salesforce, Netflix, Snapchat i Sprint. Najwyżej zadebiutowała ta pierwsza marka - z wyceną wynoszącą 41,8 mld dolarów jest 23. YouTube uplasował się na 65. pozycji (16,8 mld dolarów wartości), Netflix - na 92. (12 mld dolarów), a Snapchat - na 93. (też 12 mld dolarów).
Marki z rankingu zdrożały o 8 proc., przez 11 lat odmłodniały o 17 lat
Łączna wartość 100 marek z zestawieniu wyniosła w br. 3,64 bilionów dolarów, o 8 proc. więcej niż rok wcześniej (wtedy wzrost w skali roku wyniósł 3 proc.). Jednocześnie liczba marek o wartości przekraczającej 100 miliardów dolarów zwiększyła się z sześciu do dziewięciu.
Z kolei od 2006 roku, kiedy przygotowano pierwszą edycję rankingu, łączna wartość 100 ujętych w nim marek wzrosła o 152 proc. Obecnie pierwsza dziesiątka została wyceniona na 1,42 bln dolarów, podczas gdy 11 lat temu wartość całej setki wynosiła 1,44 bln dolarów. W przypadku pierwszej dziesiątki wzrost w ciągu 11 lat wyniósł 249 proc.
Przeciętny wiek marki z zestawienia wynosi obecnie 67 lat, podczas gdy w 2006 roku były to 84 lata. Jest to skutek pojawienia się nowszych marek technologicznych oraz rozwoju marek w Chinach.
Ponad połowa rankingu to marki technologiczne i amerykańskie
W tegorocznym zestawieniu ponad 50 proc. łącznej wartości marek zapewniły brandy z branży technologicznej (obejmującej też telekomunikację i sprzedaż internetową). W skali roku zanotowały one wzrost o 16 proc., natomiast marki z pozostałych sektorów zyskały 4 proc. 11 lat temu udział branży technologicznej w wartości wszystkich marek wynosił jedną trzecią.
W sektorze sprzedaży detalicznej wartość marek zwiększyła się o 14 proc. Przy czym o ile brandy zajmujące się sprzedażą tylko w internecie od 2006 roku zyskały 388 proc., o tyle tradycyjne sieci detaliczne odnotowały spadek o 23 proc.
- Żyjemy w erze gigantów internetowych, które wypracowały nieustannie rozwijające się ekosystemy kontaktu z konsumentami, a ich głównym celem jest to, aby życie stawało się łatwiejsze, prostsze i lepsze. Technologia stawiająca konsumenta w centrum swojej uwagi na nowo definiuje nasze oczekiwania, a już teraz jest dla nas oczywiste, że produkty, usługi, narzędzia i treści są natychmiast dostępne na wyciągnięcie ręki. Marki te wykazują również dużą elastyczność - śmiało i bez obaw wchodzą na nowe obszary i do nowych kategorii, aby rozwijać i poszerzać swoją bazę klientów - komentuje Doreen Wang, odpowiadająca w Kantar Millward Brown za BrandZ.
W rankingu są 54 marki amerykańskie, przypada na nie 71 proc. łącznej wartości TOP100. W skali roku osiągnęły wzrost wyceny o 12 proc., podczas gdy marki pochodzące z innych części świata straciły 1 proc. Przy czym chińskie brandy, bez uwzględniania tych państwowych, zanotowały wzrost o 11 proc.
Wartość 20 największych marek B2B zwiększyła się rok do roku o 11 proc. W tej grupie liderem jest niezmiennie Microsoft, natomiast największy wzrost osiągnął Shell - o 23 proc. do 18,3 mld dolarów.
Ranking BrandZ jest opracowywany przez Kantar Millward Brown na podstawie wywiadów z ponad 3 mln konsumentów na całym świecie oraz analiz wyników finansowych i biznesowych każdej z firm służących do wyodrębnienia wpływu marek na generowaną sprzedaż i wartość dla akcjonariuszy.
Kluczowym elementem przy określaniu wartości marki jest jej postrzeganie przez konsumentów, ponieważ marki są wypadkową wyników biznesowych, atrakcyjności produktu, klarownego pozycjonowania oraz pozycji lidera. W rankingu brane są pod uwagę różnice regionalne, ponieważ - nawet w przypadku prawdziwie globalnych brandów - wskaźniki udziału marek w budowaniu wartości mogą być znacząco odmienne w różnych krajach.
Dołącz do dyskusji: Google przed Apple i Microsoftem, Amazon wyprzedził Facebooka, debiut YouTube’a, Netflixa i Snapchata (TOP100 najcenniejszych marek)