SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

17 proc. więcej na reklamy internetowe w Polsce. Mobile i social media mocniej w górę niż wideo i display

W pierwszych trzech kwartałach br. wydatki reklamowej w polskim internecie wyniosły 2,53 mld zł, o prawie 370 mln więcej niż rok wcześniej. Procentowa reklama mobilna i w social media osiągnęły wyższe wzrosty niż reklama wideo i display.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Według danych z badania AdEx - realizowanego przez PwC na zlecenie AB Polska - wartość wydatków na reklamy internetowe w Polsce od stycznia do września br. była o 17 proc. wyższa niż rok wcześniej. IAB zaznacza, że wzrost inwestycji reklamowych w sieci nadal wynosi ponad 10 proc., mimo malejącego wzrostu PKB.

Dominującymi segmentami e-reklamy są niezmiennie display oraz SEM. W trzech kwartałach br. pierwszy stanowił 39 proc. całego rynku (a razem z wideo - 49,2 proc.), a drugi - 33,6 proc. wydatki na reklamy display (bez wideo) zwiększyły się w skali roku o 23 proc., a na SEM - o 11 proc. Sama reklama wideo miała 10 proc. udziału w rynku, a nakłady na nią wzrosły o 25 proc.

Jeszcze większe wzrosty procentowe zanotowały reklama mobilna (o 63 proc.) i w social media (o 48 proc.). Wydatki na pierwszą stanowiły już 21,3 proc. całego rynku e-reklamowego, a na drugą - 12,6 proc.

Po 13 proc. wszystkich wydatków na reklamy internetowe pochodziło z sektorów: motoryzacyjnego i handlowego.

W badaniu AdEx biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. W badaniu uwzględniono przychody: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Cormedia, Eniro, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, Media Impact, Money.pl, MullenLowe MediaHub, NetSprint, Novem, Pkt.pl, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, Ströer Digital, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Sotrender, które służą do kalibracji wydatków na social media oraz szacunków wideo.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 8 grudnia br.

Dołącz do dyskusji: 17 proc. więcej na reklamy internetowe w Polsce. Mobile i social media mocniej w górę niż wideo i display

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
A jak mistrzowie Excela wygląda skuteczność?
0 0
odpowiedź
User
pavv
Hej mistrzowie Excela powiedzcie o ile spadła skuteczność reklam?
0 0
odpowiedź
User
@pavv
dokładnie! jaki jest ROI w poszczególnych segmentach (ujemny? hehe)
0 0
odpowiedź