23 mln internautów w Polsce. 29 proc. z dostępem mobilnym, najczęściej korzystają z maili i e-zakupów
Po zmianie metodologii badania NetTrack szacowana liczba polskich internautów podskoczyła o ponad 3,5 mln, a penetracja sieci - o 12 pkt proc. 70 proc. użytkowników jest w wieku 25-59 lat, 29 proc. korzysta z sieci mobilnie. Najpopularniejsze usługi to poczta mailowa i e-zakupy, a serwis - Google.
Według fali badania NetTrack przeprowadzonej od stycznia do marca br. korzystanie z internetu zadeklarowało 76,6 proc. Polaków, co w przeliczeniu na populację daje 23,08 mln osób. Tymczasem w podsumowaniu tego badania realizowanego w ub.r. penetracja internetu wyniosła 64,4 proc., szacunkowa liczba użytkowników sieci - 19,41 mln.
Tak duży wzrost wynika przede wszystkim z modyfikacji metodologii zbierania danych. - Od początku roku w badaniu NetTrack zostały zastosowane równolegle różne techniki dotarcia do respondentów i gromadzenia danych. Pozwala nam zdecydowanie poprawić dotarcie do respondentów, zwłaszcza trudno dostępnych, mobilnych, często nieobecnych w miejscu zamieszkania lub niechętnych wizycie ankietera. Efektem lepszego jest dokładniej określony zasięg badanego zjawiska i precyzyjnie mierzone zachowania korzystania z medium. Jednocześnie jednak zmiana ma charakter systemowy i nie pociąga za sobą różnic w strukturze społeczno-demograficznej użytkowników internetu ani w sposobie korzystania z sieci - informuje realizująca to badanie firma MillwardBrown w komunikacie przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl.
Badanie od stycznia do marca br. przeprowadzono na 5 002 osobach w wieku 15 lat i więcej.
Wśród 76,6 proc. osób z tej grupy deklarujących się jako internauci prawie jedna piąta ma od 15 do 24 lat, jedna dziesiąta - 60 lat i więcej, a 70 proc. - od 25 do 59 lat. Prawie 70 proc. ma średnie lub wyższe wykształcenie. W miejscowościach do 20 tys. mieszkańców żyje 14,5 proc., a w największych miastach - 11,8 proc.
Profil internautów |
|
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I - III 2015 |
Płeć |
|
mężczyźni |
49,30% |
kobiety |
50,70% |
Wiek |
|
15-24 lata |
19,80% |
25-39 lat |
36,30% |
40-59 lat |
33,90% |
60 lub więcej |
10,00% |
Wykształcenie |
|
podstawowe |
12,00% |
zasadnicze zawodowe |
18,40% |
średnie |
39,70% |
wyższe |
29,60% |
Miejsce zamieszkania |
|
miasta ponad 500 tys. mieszkańców |
11,80% |
miasta 200-499 tys. mieszkańców |
8,20% |
miasta 100-199 tys. mieszkańców |
9,40% |
miasta 50-99 tys. mieszkańców |
8,50% |
miasta 20-49 tys. mieszkańców |
10,90% |
miasta do 19 tys. mieszkańców |
14,50% |
85 proc. polskich internautów deklaruje, że używa poczty mailowej, 80 proc. kupuje w sklepach internetowych, a 69 proc. - na portalach aukcyjnych. Z bankowości elektronicznej korzysta 59 proc., 30 proc. - gra w gry online, a 22 proc. czyta blogi.
Ponad dwie trzecie szuka w sieci ciekawostek i plotek, a 58 proc. - informacji o produktach i usługach.
Zwyczaje internautów |
|
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I - III 2015 |
Miejsce korzystania |
|
w domu |
98,20% |
poza domem |
40,30% |
mobilnie, w drodze, w innymi miejscu Hot Spot z WiFi |
29,10% |
Cele korzystania |
|
korzysta z poczty elektronicznej |
84,70% |
robi zakupy w sklepach internetowych |
80,10% |
kupuje lub sprzedaje na aukcjach internetowych |
69,00% |
poszukuje informacji o markach i produktach |
60,90% |
korzysta z rachunku bankowego |
59,10% |
porównuje ceny produktów |
58,70% |
rezerwuje bilety |
31,60% |
gra w gry komputerowe |
30,20% |
zamieszcza/poszukuje ogłoszeń |
27,40% |
doładowuje telefon komórkowy |
26,30% |
poszukuje pracy |
25,10% |
ściąga muzykę (pliki mp3, wav) |
24,60% |
do nauki/e-learning |
23,10% |
do pracy/prowadzenie firmy |
22,50% |
czyta blogi |
21,80% |
ściąga filmy |
19,30% |
wysyła pliki/pobiera programów |
18,80% |
publikuje filmy/zdjęcia |
17,50% |
uczestniczy w dyskusjach na forach internetowych |
13,90% |
zamieszcza komentarze pod tekstami na stronach internetowych |
13,70% |
zamieszcza opinie/oceny sklepów internetowych |
12,90% |
wysyła SMSy |
12,20% |
telefonia internetowa (VoIP) |
7,40% |
poznaje osoby za pomocą serwisów randkowych |
4,80% |
współtworzy serwisy internetowe |
4,00% |
pisze blog |
2,70% |
obstawia zakłady; gra w gry hazardowe |
2,50% |
Poszukiwane informacje |
|
ciekawostki/plotki |
67,70% |
informacje o cenach produktów i usług |
58,00% |
rozkłady jazdy pociągów/autobusów/lotów |
52,20% |
przepisy kulinarne/recenzje gastronomiczne |
51,90% |
zdrowie/uroda |
47,90% |
książki/muzyka/film |
41,80% |
sprzęt RTV/AGD |
40,10% |
wydarzenia kulturalne |
37,60% |
samochody/motoryzacja |
36,80% |
informacje o zdrowiu, rozwoju i wychowaniu dzieci |
34,90% |
sport |
33,40% |
podróże/oferta turystyczna |
32,20% |
telefony komórkowe/sieci GSM/akcesoria |
32,10% |
ekonomiczno-prawne |
26,30% |
sprzęt komputerowy, oprogramowanie, gry komputerowe |
24,40% |
usługi finansowe, giełda |
17,40% |
Google jako znany serwis internetowy spontanicznie wymienia 21,3 proc. użytkowników, Onet - 18,4 proc., Facebooka - 14,6 proc., a Wirtualną Polskę - 14,3 proc.
Najpopularniejsze serwisy |
|
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I - III 2015 |
Znajomość spontaniczna |
|
GOOGLE (www.google.pl) |
21,30% |
ONET (www.onet.pl) |
18,40% |
FACEBOOK (www.facebook.pl) |
14,60% |
WIRTUALNA POLSKA (www.wp.pl) |
14,30% |
ALLEGRO (www.allegro.pl) |
9,80% |
INTERIA.PL (www.interia.pl) |
4,90% |
YOUTUBE (www.youtube.pl) |
2,40% |
GAZETA.PL (www.gazeta.pl) |
2,10% |
O2 (www.o2.pl) |
1,30% |
NK.PL (www.nk.pl) |
0,40% |
Którą stronę internetową odwiedził w ciągu miesiąca? |
|
GOOGLE (www.google.pl) |
84,40% |
ALLEGRO (www.allegro.pl) |
73,80% |
YOUTUBE (www.youtube.pl) |
60,80% |
FACEBOOK (www.facebook.pl) |
58,90% |
ONET (www.onet.pl) |
50,70% |
WIRTUALNA POLSKA (www.wp.pl) |
38,40% |
WIKIPEDIA (pl.wikipedia.org) |
31,80% |
CENEO (www.ceneo.pl) |
29,60% |
INTERIA.PL (www.interia.pl) |
27,30% |
GAZETA.PL (www.gazeta.pl) |
19,20% |
Dołącz do dyskusji: 23 mln internautów w Polsce. 29 proc. z dostępem mobilnym, najczęściej korzystają z maili i e-zakupów