Aflofarm liderem reklamy radiowej, ale z mniejszymi wydatkami
W 2012 roku zdecydowanie najwięcej na reklamę radiową wydał Aflofarm Farmacja Polska, przy czym w skali roku zredukował budżet o 17 proc. Za to duże wzrosty tych wydatków zanotowały Metro Group, Olimp Laboratories, PTK Centertel i Euro-Net Warszawa.
Z danych Kantar Media przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że w ub.r. cennikowe wydatki Aflofarm Farmacja Polska na reklamę radiową wyniosły 302,3 mln zł. W porównaniu z 2011 roku firma zmniejszyła je o 61,2 mln zł, czyli o 16,8 proc., ale i tak pozostała zdecydowanie największym reklamodawcą radiowym - jej budżet był większy niż łączne wydatki dwóch kolejnych marketerów.
Spadek budżetu radiowego Aflofarmu można uzasadniać dużym wzrostem wydatków firmy na reklamę telewizyjną. W ub.r. cennikowo wyniosły one 468,4 mln zł, aż o 49 proc. więcej niż rok wcześniej (zobacz szczegóły).
- Te ruchy budżetowe Aflofamu nastąpiły w drugiej połowie roku - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Krzysztof Kulesz, buying manager w ZenithOptimedia Group. - Oprócz wyraźnej korekty budżetu radiowego, można zaobserwować zmianę doboru stacji - dodaje.
>>> Eska Rock, Jedynka, Tok FM i Radio ZET zarobiły dużo więcej z reklam w 2012 r.
Drugim największym reklamodawcą radiowym pozostała Metro Group (należą do niej sieci hipermarketów Real, MediaMarkt i Saturn oraz hurtowni Metro & Makro Cash and Carry), której wydatki wyniosły 167,7 mln zł, o 28,6 proc. więcej niż w 2011 roku. Na trzecie miejsce awansował producent suplementów diety Olimp Laboratories, który wydał 121 mln zł, aż o 87 proc. więcej niż rok wcześniej.
Po mniej niż 100 mln zł na reklamę radiową przeznaczyły PTK Centertel (operator sieci Orange) i Euro-Net Warszawa (właściciel sieci elektromarketów RTV Euro AGD). Wydatki Centertela wzrosły przez rok o 44,1 proc., co można wiązać z kosztami przeprowadzonej w połowie ub.r. kampanii rebrandingu TP na Orange. Natomiast Euro-Net Warszawa wydał o 20,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
Cennikowo wartość reklamy radiowej wzrosła w ub.r. o 13,2 proc., jednak według danych Starlinka - za trzy pierwsze kwartały - faktycznie spadła o 4 proc. (zobacz szczegóły). - Skłaniam się ku przekonaniu, że w całym roku 2012 radio było na reklamowym minusie - ocenia Krzysztof Kulesz. - Estymacje Starlinka są zdecydowanie bliższe prawdy z kilku powodów. Cenniki stacji wzrosły w ub.r. o około 7 proc., duża część czasu reklamowego jest kupowana w pakietach, a przez Kantar Media raportowana jako zakup pojedynczych stacji, natomiast zmiany w budżecie mediowym Aflofarmu wymusiły na stacjach - lub w znaczącej mierze na to wpłynęły - zmianę polityki handlowej - wylicza Kulesz.
Cennikowe wydatki reklamowe w radiu | ||
Wirtualnemedia.pl | 2012 | 2011 |
Aflofarm | 302 311 533 zł | 363 506 270 zł |
Metro Group | 167 663 660 zł | 130 382 740 zł |
Olimp Laboratories | 121 035 725 zł | 64 696 670 zł |
PTK Centertel | 98 278 801 zł | 68 214 762 zł |
Euro-Net Warszawa | 88 207 345 zł | 73 122 237 zł |
wydatki ogółem | 3 413 666 543 zł | 3 015 936 574 zł |
Dołącz do dyskusji: Aflofarm liderem reklamy radiowej, ale z mniejszymi wydatkami