SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Aflofarm musi zapłacić 25,8 mln zł kary za mylące spoty RenoPuren Zatoki

Sąd Apelacyjny orzekł, że Aflofarm Farmacja Polska ma zapłacić nałożoną przez prezesa UOKiK grzywnę w wysokości 25,81 mln zł za wprowadzanie odbiorców w błąd w reklamach RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior emitowanych pod koniec 2015 roku.

Kadr ze spotu reklamującego RenoPuren Zatoki HotKadr ze spotu reklamującego RenoPuren Zatoki Hot

- RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior to suplementy diety, czyli żywność. #Aflofarm prezentował je w reklamach tak, by wydawało się, że mają właściwości lecznicze. Prezes #UOKiK to zakwestionował. Sąd potwierdził, że decyzja w całości była prawidłowa - opisano na profilu twitterowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Wyrok pokazuje, że działania organów wyspecjalizowanych, w tym wypadku @GIS_gov (Główny Inspektorat Sanitarny - przyp.) nie wykluczają działań Prezesa #UOKiK w zakresie ochrony zbiorowych interesów konsumentów. Jedno zdarzenie może podlegać dwóm różnym ustawom i na podstawie każdej z nich mogą być nakładane kary - dodano.

Wyrok Sądu Apelacyjnego to kolejna odsłona batalii sądowego dotyczącej grzywny nałożonej przez prezesa UOKiK. Po odwołaniu złożonym przez Alfofarm na początku 2020 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił w całości grzywnę finansową, utrzymując jedynie nakaz emisji przez firmę oświadczenia z zastrzeżeniami do reklam .

Pod koniec 2020 roku Sąd Apelacyjny uchylił orzeczenie, uznając, że nie rozpoznano istoty sprawy i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania SOKiK, który w październiku ub.r. w całości uchylił karę, ale tylko dotyczącą reklamy RenoPuren Zatoki Junior. Zgodnie z tamtym orzeczeniem Aflofarm nie musiał płacić 12,9 mln zł ani zlecać emisji oświadczenia z informacją, że spot wprowadzał w błąd.

Od tej decyzji odwołał się UOKiK.

W reklamach „Zdrowe zatoki na długo”

Postępowanie UOKiK dotyczyło kilku podobnych spotów RenoPuren Zatok. W każdym osoby skarżące się na ból zatok przychodzą do gabinetu pani Joli, która wyjmuje z szuflady opakowanie promowanego suplementu diety. - Damy ci RenoPuren Junior. Syrop RenoPuren Junior, który wspiera zatoki i korzystnie wpływa na drogi oddechowe a do tego wspiera odporność, RenoPuren jest naprawdę skuteczny - mówi bohaterka w jednym ze spotów.

Potem pokazywano grafikę symbolizującą działanie RenoPuren Zatoki, z napisami typu: „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”. W dalszych ujęciach zadowoleni pacjenci wychodzą z gabinetu i zajmują się swoim hobby, na końcowej planszy jest slogan „Zdrowe zatoki na długo”.

W spotach prezentowano też zastrzeżenia, małą czcionką u dołu ekranu, dotyczące promowanych produktów. W reklamie RenoPuren Zatoki Junior prze dwie sekundy pokazywano napis: „Suplement diety - środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny, fizjologiczny. Nie przekraczać zalecanej dziennej porcji do spożycia. Suplement diety nie może być stosowany jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety. Dla zdrowia ważna jest zróżnicowana dieta oraz zdrowy tryb życia”, a potem „Działanie wynika ze składników produktu: Ziele tymianku wspiera zdrowie górnych dróg oddechowych (m.in. poprzez wspomaganie fizjologicznego oczyszczania zatok) oraz działa korzystnie na układ immunologiczny”.

UOKiK ustalił, że spoty pod koniec 2015 i na początku 2016 roku emitowano w kilkudziesięciu stacjach.

Wg UOKiK w reklamach mylnie sugerowano właściwości lecznicze

W listopadzie 2017 roku UOKiK orzekł, że w reklamach RenoPuren Zatoki Junior i RenoPuren Zatoki Hot pokazywano te produkty tak, żeby sprawiać mylne wrażenie, jakoby miały one właściwości lecznicze.

- Działo się tak za sprawą fabuły (np. w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? - Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”) - argumentował UOKiK.

- Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą - podkreślił Niechciał, ówczesny prezes UOKiK-u. – Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza - dodał.

UOKiK nałożył na Aflofarm Farmacja Polska karę wynoszącą 25,81 mln zł oraz nakazał emisję na własny koszt w Polsacie, TVP1 i na YouTubie oświadczeń informujących, że reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior wprowadzały w błąd.

Dołącz do dyskusji: Aflofarm musi zapłacić 25,8 mln zł kary za mylące spoty RenoPuren Zatoki

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
N
To jakiś nowy model Reno?
odpowiedź
User
Aflicki
Och, jak że to smutne, mniej budynków nad morzem samolotów i G-Klas.
Co by nie powiedzieć - wyglada na to, że polityka „lecimy po bandzie” propagowana przez prezesa - spowodowała wylot poza bandę. Nowa ustawa o wyrobach medycznych dodatkowo poprawi farma-patologię propagowaną z Lipowej. I dobrze, kolejny krok to objęcie tej firmy podatkiem cukrowym 🤣
odpowiedź
User
Lekarz
Bardzo dobry wyrok!
odpowiedź