Apel o stworzenie jednego badania telemetrycznego
Stowarzyszenie ProMarka i Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR wystosowały list otwarty, w którym zaapelowały o podjęcie zdecydowanych kroków zmierzających do ustanowienia standardu jednego badania telemetrycznego w Polsce.
Od początku istnienia badania telemetryczne w Polsce (czyli od 1997 roku) zajmują się nimi dwie firmy: AGB Nielsen Media Research, której klientem są m.in. wszystkie stacje komercyjne (w tym dwie największe Polsat i TVN) i wszystkie domy mediowe oraz TNS OBOP, który dostarcza danych przede wszystkim Telewizji Polskiej, a także zaledwie kilku domom mediowym.
Zdaniem stowarzyszeń ProMarka i SAR, istnienie dwóch paneli telemetrycznych jest kłopotliwe i to nie tylko dla rynku mediowego i reklamowego w Polsce, ale także dla samych instytutów badawczych - podważa bowiem zaufanie do wyników badań. - Taka sytuacja generuje dodatkową pracę dla wszystkich uczestników rynku reklamowego, może prowadzić do zawyżania kosztów dotarcia, a także wiąże się z innymi dodatkowymi kosztami, których można by uniknąć - czytamy w liście przesłanym do portalu Wirtualnemedia.pl.
Sygnatariusze listu zwracają w nim uwagę, że "w 2011 roku kończy się umowa pomiędzy TVP S.A. a TNS OBOP dotycząca świadczenia usług telemetrycznych. Oznacza to, że najprawdopodobniej już w przyszłym roku TVP S.A. zorganizuje przetarg dotyczący tych badań. Jest więc wystarczająco dużo czasu, by do tego momentu rozpocząć rozmowy pomiędzy największymi nadawcami w Polsce celem ustalenia wspólnego standardu."
ProMarka i SAR podkreślają, że nie ma dla nich znaczenia, która firma badawcza będzie w przyszłości dostarczać dane telemetryczne na polskim rynku. - Najważniejsze dla nas jest, by wszyscy nadawcy zdecydowali się na wybór jednego standardu danych. Dlatego apelujemy o rozpoczęcie rozmów między nadawcami i zorganizowanie wspólnego przetargu, np. poprzez utworzenie instytucji na podobieństwo Polskich Badań Czytelnictwa czy Polskich Badań Internetu - głosi pismo.
List został wysłany do przedstawicieli Telewizji Polskiej, Grupy TVN, Grupy Polsat oraz spółek Discovery Networks oraz AtMedia, sprzedających czas reklamowy w kanałach tematycznych.
Dołącz do dyskusji: Apel o stworzenie jednego badania telemetrycznego