Apple najcenniejszą marką świata. IBM przed Google, Facebook liderem wzrostu
Mimo niepewnych czasów w gospodarce najsilniejsze marki zwiększyły swoją wartość - wynika z siódmej edycji dorocznego badania najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 realizowanego przez firmę Millward Brown. Drugi rok z rzędu marką nr 1 jest Apple, spadek na trzecie miejsce zanotowało Google, a najszybciej na wartości zyskał Facebook.
Według obliczeń firmy Millward Brown Optimor, będącej częścią grupy WPP, marka Apple odnotowała wzrost wartości o 19% i jest obecnie warta 182,9 mld USD.
Wartość marki IBM wzrosła o 15% do 115,9 mld USD, co pozwoliło jej wyprzedzić Google, który spadł na 3. miejsce w rankingu, osiągając wartość 107,8 mld USD.
2011 | Zmiana | 2012 | Kategoria | Marka | Wartość marki w 2012 r. (mln USD) |
1 | 0 | 1 | Technologie | Apple | 182.951 |
3 | 1 | 2 | Technologie | IBM | 115.985 |
2 | -1 | 3 | Technologie | 107.857 | |
4 | 0 | 4 | Fast food | McDonald's | 95.188 |
5 | 0 | 5 | Technologie | Microsoft | 76.651 |
6 | 0 | 6 | Napoje | Coca-Cola | 74.286 |
8 | 1 | 7 | Wyroby tytoniowe | Marlboro | 73.612 |
7 | -1 | 8 | Telekomunikacja | AT&T | 68.870 |
13 | 4 | 9 | Telekomunikacja | Verizon | 49.151 |
9 | -1 | 10 | Telekomunikacja | China Mobile | 47.041 |
W okresie poprzedzającym swój debiut giełdowy ośmiolatek Facebook odnotował wzrost o 74%, dzięki czemu został marką najszybciej rosnącą na wartości w całym rankingu, przeskakując z miejsca 35. na 19. i osiągając wartość 33,2 mld USD.
Siedem z pierwszej dziesiątki marek należy do sektora nowoczesnych technologii lub telekomunikacji. Również w pozostałych kategoriach – jak np. samochody, usługi finansowe, dobra luksusowe czy sieci detaliczne – można dostrzec marki, które uzyskują znaczącą przewagę dzięki zastosowaniu inteligentnych rozwiązań technologicznych, aby zapewnić klientom lepsze doznania. Przykładowo marka Burberry (wzrost o 21% do 4 mld USD) stworzyła wirtualny świat, w którym młodzi wielbiciele marki mogą m.in. oglądać pokazy mody.
>>> BrandZ Top 100 - dane za rok 2011
Tegoroczny ranking odzwierciedla postępy gospodarcze na kontynencie afrykańskim, sygnalizując to obecnością pierwszej marki afrykańskiej na liście Top 100 – jest to operator komórkowy MTN z RPA (miejsce 88., wartość 9,2 mld USD). Poza tym około 40% sprzedaży Guinnessa pochodziło z Afryki, a wyniki firmy Airtel za III kw. wskazują na wzrost przychodów na tym terytorium o 16%. Z kolei firma Orange błyskawicznie rozwijała działalność w Afryce w całym roku 2011, a sieć Walmart dokonała znaczącej inwestycji na tym kontynencie, przejmując sklepy Massmart.
Najcenniejszą marką telekomunikacyjną jest AT&T (wartość 68,8 mld USD). Z kolei Verizon, największy operator komórkowy w USA, w ostatnim roku zwiększył wartość swojej marki o 15% (obecnie: 49,1 mld USD).
Sieć Walmart została liderem rankingu marek z sektora handlu detalicznego, spychając niżej Amazon. Wartość marki Walmart wynosi obecnie 34,4 mld USD, podczas gdy Amazon jest wart 34 mld USD.
>>> BrandZ Top 100 - dane za rok 2010
77% marek zaklasyfikowanych do BrandZ Top 100 należy do firm, które mają w swoich zarządach kobiety. Przeciętna wartość marek w tych firmach wynosi 27 mld USD, czyli dwa razy więcej niż w przypadku firm, w których nie ma pań w zarządach. Co więcej – w okresie 5 lat marki te wykazują średnią stopę wzrostu na poziomie 66%, natomiast analogiczny wskaźnik w przypadku marek należących do firm niemających kobiet w zarządach to 6%.
Analiza marek zakwalifikowanych do rankingu BrandZ Top 100 pod kątem „portfela akcji” odpowiednich spółek na przestrzeni ostatnich siedmiu lat wskazuje, że portfel ten uzyskuje znacznie wyższe wyniki niż znany indeks giełdowy S&P500. W analizowanym okresie całkowita stopa zwrotu z inwestycji (ROI) dla wszystkich spółek należących do indeksu S&P500 wyniosła 2,3%, podczas gdy wskaźnik ROI dla portfela BrandZ - 36,3%.
W latach 2006 - 2012 łączna wartość marek wchodzących w skład rankingu BrandZ Top 100 wzrosła o 66% i wynosi obecnie 2,4 biliona USD.
RANKING BRANDZ TOP 100 - 2012
Ranking | Marka | Wartość marki 2012 ($mln) |
1 | Apple | 182 951 |
2 | IBM | 115 985 |
3 | 107 857 | |
4 | McDonald's | 95 188 |
5 | Microsoft | 76 651 |
6 | Coca-Cola * | 74 286 |
7 | Marlboro | 73 612 |
8 | AT&T | 68 870 |
9 | Verizon | 49 151 |
10 | China Mobile | 47 041 |
11 | GE | 45 810 |
12 | Vodafone | 43 033 |
13 | ICBC | 41 518 |
14 | Wells Fargo | 39 754 |
15 | Visa | 38 284 |
16 | UPS | 37 129 |
17 | Walmart | 34 436 |
18 | Amazon | 34 077 |
19 | 33 233 | |
20 | Deutsche Telekom | 26 837 |
21 | Louis Vuitton | 25 920 |
22 | SAP | 25 715 |
23 | BMW | 24 623 |
24 | China Construction Bank | 24 517 |
25 | Baidu | 24 326 |
26 | HP | 22 898 |
27 | Oracle | 22 529 |
28 | Toyota | 21 779 |
29 | MasterCard | 20 759 |
30 | American Express | 20 198 |
31 | HSBC | 19 313 |
32 | Hermès | 19 161 |
33 | Gillette | 19 055 |
34 | ExxonMobil | 18 315 |
35 | Pampers | 18 299 |
36 | Tesco | 18 007 |
37 | Tencent/QQ | 17 992 |
38 | Agricultural Bank of China | 17 867 |
39 | Shell | 17 781 |
40 | RBC | 17 225 |
41 | Movistar | 17 113 |
42 | Starbucks | 17 072 |
43 | Disney | 17 056 |
44 | Nike | 16 255 |
45 | Accenture | 16 118 |
46 | Mercedes-Benz | 16 111 |
47 | NTT DoCoMo | 15 981 |
48 | Budweiser ** | 15 882 |
49 | Intel | 15 633 |
50 | Orange | 15 351 |
51 | Colgate | 14 948 |
52 | Subway | 14 843 |
53 | China Life | 14 587 |
54 | TD | 14 561 |
55 | Samsung | 14 164 |
56 | Sinopec | 13 940 |
57 | L'Oréal | 13 773 |
58 | H&M | 13 485 |
59 | Cisco | 13 317 |
60 | Commonwealth Bank | 13 083 |
61 | Bank of China | 12 982 |
62 | The Home Depot | 12 968 |
63 | ICICI Bank | 12 665 |
64 | ebay | 12 662 |
65 | Honda | 12 647 |
66 | Zara | 12 616 |
67 | Pepsi *** | 12 598 |
68 | Petrochina | 12 105 |
69 | Moutai | 11 838 |
70 | FedEx | 11 723 |
71 | Airtel | 11 531 |
72 | US Bank | 11 488 |
73 | Siemens | 10 676 |
74 | Sberbank | 10 649 |
75 | Petrobras | 10 560 |
76 | Target | 10 506 |
77 | BP | 10 424 |
78 | Ping An | 10 174 |
79 | Standard Chartered | 10 064 |
80 | Red Bull **** | 9 984 |
81 | Nissan | 9 853 |
82 | Citi | 9 760 |
83 | Scotiabank | 9 627 |
84 | Telecom Italia | 9 572 |
85 | MTS | 9 553 |
86 | Sony ***** | 9 444 |
87 | ALDI | 9 310 |
88 | MTN | 9 273 |
89 | IKEA | 9 206 |
90 | China Telecom | 9 191 |
91 | KFC | 8 852 |
92 | Chase | 8 644 |
93 | Chevron | 8 599 |
94 | O2 | 8 562 |
95 | Santander | 8 546 |
96 | Volkswagen | 8 519 |
97 | Telcel | 8 449 |
98 | Carrefour | 7 836 |
99 | State Farm | 7 813 |
100 | DHL | 7 601 |
* wartość marki Coca-Cola obejmuje Lights, Diets i Zero
** wartość marki Budweiser obemuje Bud Light
*** wartość marki Pepsi obejmuje Diets
**** wartość marki Red Bull obejmuje sugar-free and Cola
***** wartość marki Sony obejmuje Playstation 3
Źródło: Millward Brown Optimor (włącznie z danymi z BrandZ, Kantar Worldpanel i Bloomberg)
Ranking BrandZ Top 100 uwzględniający sto najpotężniejszych marek na świecie (BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands), opracowywany na potrzeby grupy WPP przez Millward Brown Optimor, jest badaniem przynoszącym wskaźniki wartości marek bazujące na wywiadach z ponad milionem konsumentów na całym świecie. Uwzględnia zarówno marki z rynku konsumenckiego, jak i z rynku business-to-business. Wskaźniki te są następnie łączone z uzyskanymi w badaniach na temat finansowych i ogólnobiznesowych wyników każdej ze spółek danymi z agencji Bloomberg i Datamonitor. W rankingu brane są pod uwagę rozbieżności regionalne. Raport obejmuje ranking oraz analizę najcenniejszych marek w kluczowych regionach świata dla 13 sektorów. Pełny ranking BrandZ Top 100, wraz z rozbiciem danych na regiony i kategorie produktowe, można znaleźć tutaj.
Dołącz do dyskusji: Apple najcenniejszą marką świata. IBM przed Google, Facebook liderem wzrostu