SAP najcenniejszą europejską marką, IKEA i Movistar z największymi wzrostami
IKEA i Movistar zanotowały największe wzrosty wśród najcenniejszych marek europejskich w dziewiątej edycji dorocznego badania BrandZ Top 100 realizowanego przez firmę Millward Brown. Pozycję lidera zachował SAP.
IKEA podniosła wartość swojej marki o 61%, do 19,4 mld USD, na fali silnej sprzedaży w Chinach, Rosji i USA, gdzie sieć ta kontynuuje swoją ekspansję. Dzięki temu po raz pierwszy awansowała do pierwszej dziesiątki marek z Europy kontynentalnej, a także wspięła się o 24 pozycje w globalnym rankingu, plasując się na miejscu 50.
Należąca do koncernu Telefonica marka Movistar, dzięki inwestycjom w Ameryce Łacińskiej oraz szybkiemu wzrostowi dochodów w Hiszpanii, odnotowała wzrost o 56%, osiągając wartość 20,8 mld USD. Dało jej to 46. miejsce na globalnej liście.
Pozycję nr 1 w Europie kontynentalnej, z wartością marki na poziomie 36,4 mld USD (wzrost o 6%) zachował SAP, gigant w sektorze oprogramowania dla przedsiębiorstw. Z kolei w walce o drugie miejsce Deutsche Telekom wyprzedził BMW. Wartości tych marek to odpowiednio 28,8 mld USD oraz 25,7 mld USD.
Firma L’Oréal wspięła się o dwie pozycje na miejsce 5., nieznacznie wyprzedzając markę Zara (odpowiednio 23,4 mld USD i 23,1 mld USD).
NAJCENNIEJSZE MARKI EUROPY KONTYNENTALNEJ W RANKINGU BRANDZ 2014 - TOP 10 | |||||
Miejsce w 2014 r. | Marka | Kategoria | Wartość marki w 2014 r. (mln USD) | Zmiana wartości marki | Miejsce w 2013 r. |
1 | SAP | Technologia | 36 390 | 6% | 1 |
2 | Deutsche Telekom | Telekomunikacja | 28 756 | 20% | 3 |
3 | Louis Vuitton | Dobra luksusowe | 25 873 | 14% | 4 |
4 | BMW | Motoryzacja | 25 730 | 7% | 2 |
5 | L’Oréal | Kosmetyki | 23 356 | 30% | 7 |
6 | Zara | Odzież | 23 140 | 15% | 5 |
7 | Hermès | Dobra luksusowe | 21 844 | 14% | 6 |
8 | Mercedes-Benz | Motoryzacja | 21 535 | 20% | 8 |
9 | Movistar | Telekomunikacja | 20 809 | 56% | 10 |
10 | IKEA | Handel detaliczny | 19 367 | 61% | NOWOŚĆ |
Marki z Europy kontynentalnej są szczególnie silnie reprezentowane w kilku kategoriach. Wśród nich znalazły się "dobra luksusowe", gdzie 8 spośród 10 najcenniejszych marek pochodzi z Europy. Stary kontynent jest także silnie obecny w kategorii "odzież" (najszybciej rosnącej ze wszystkich kategorii rankingu), z markami takimi jak Zara i H&M, a także "motoryzacja" (druga w kolejności najszybciej rosnąca kategoria), za sprawą BMW, Mercedesa i Volkswagena, jak również "telekomunikacja", gdzie odnotować należy marki Deutsche Telekom, Movistar i Orange. Region ten słabo wypada jednak w sektorze technologicznym, gdzie tylko 3 na 20 najcenniejszych marek wywodzi się z Europy.
Łączna wartość marek Top 10 z Europy kontynentalnej wzrosła o 19%. Europa kontynentalna odpowiada obecnie za 23% łącznej liczby marek w Top 100 oraz za 14% wartości rankingu. To znaczny spadek w stosunku do wyników sprzed recesji: 6 lat temu Europa miała w zestawieniu 28 marek, stanowiących 20% łącznej wartości rankingu (z wyłączeniem marek pochodzących z Wielkiej Brytanii).
Ranking BrandZ uwzględniający sto najpotężniejszych marek na świecie (BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands), opracowywany na potrzeby grupy WPP przez Millward Brown Optimor, jest badaniem przynoszącym wskaźniki wartości marek bazujące na wywiadach z ponad milionem konsumentów na całym świecie. Uwzględnia zarówno marki z rynku konsumenckiego, jak i z rynku business-to-business. Wskaźniki te są następnie łączone z uzyskanymi w badaniach na temat finansowych i ogólnobiznesowych wyników każdej ze spółek danymi z agencji Bloomberg i Datamonitor. W rankingu brane są pod uwagę rozbieżności regionalne.
Dołącz do dyskusji: SAP najcenniejszą europejską marką, IKEA i Movistar z największymi wzrostami