Google najcenniejszą marką świata, wyprzedziło Apple. Facebook w górę
Google wyprzedziło Apple, stając się najcenniejszą marka świata w dziewiątej edycji dorocznego badania BrandZ Top 100 realizowanego przez firmę Millward Brown.
Wartość marki Google wynosi obecnie 159 mld USD, co oznacza wzrost o 40 proc. rok do roku. Po trzech latach na szczycie Apple spadło na drugie miejsce wskutek 20-proc. obniżenia wartości swojej marki do poziomu 148 mld USD. Trzecią pozycję utrzymał IBM, z wartością marki na poziomie 108 mld USD.
NAJCENNIEJSZE MARKI ŚWIATA W RANKINGU BRANDZ 2014 - TOP 10 | |||||
Miejsce w 2014 r. | Marka | Kategoria | Wartość marki w 2014 r. (mln USD) | Zmiana wartości marki | Miejsce w 2013 r. |
1 | Technologia | 158 843 | 40% | 2 | |
2 | Apple | Technologia | 147 880 | -20% | 1 |
3 | IBM | Technologia | 107 541 | -4% | 3 |
4 | Microsoft | Technologia | 90 185 | 29% | 7 |
5 | McDonald's | Restauracje typu fast food | 85 706 | -5% | 4 |
6 | Coca-Cola | Napoje bezalkoholowe | 80 683 | 3% | 5 |
7 | Visa | Karty kredytowe | 79 197 | 41% | 9 |
8 | AT&T | Telekomunikacja | 77 883 | 3% | 6 |
9 | Marlboro | Branża tytoniowa | 67 341 | -3% | 8 |
10 | Amazon | Handel detaliczny | 64 255 | 41% | 14 |
Kategoria o najszybszym wzroście to odzież. Marki odzieżowe z pierwszej dziesiątki zyskały na wartości o 29 proc., rosnąc do niemal 100 mld USD w tym roku i wyprzedzając kategorie "motoryzacja" (do góry o 17 proc.) oraz "Handel detaliczny" (wzrost o 16 proc.). Marki takie jak Uniqlo, Nike czy Adidas odnotowały dwucyfrowe wzrosty wycen.
>>> BrandZ Top 100 - dane za rok 2013
Marki z branży technologicznej nie tylko zajmują cztery najwyższe pozycje, lecz wiele z nich odnotowało największy wzrost w tegorocznym rankingu. Najszybciej w tym roku rosła chińska marka internetowa Tencent, odnotowując skok o 97 proc., do 54 mld USD (miejsce 14.), a za nią uplasował się Facebook ze wzrostem o 68 proc. do 36 mld USD (miejsce 21.). Wśród nowych marek w rankingu znalazły się także Twitter (71., 14 mld USD) i LinkedIn (78., 12 mld USD). Spółki technologiczne odpowiadają łącznie za 29 proc. całkowitej wartości rankingu BrandZ Top 100.
Analiza rankingu BrandZ z ostatnich 9 lat z punktu widzenia "portfela akcji" wskazuje, że jego wyniki są bardzo korzystne w porównaniu z indeksem rynkowym S&P500 obejmującym większą liczbę spółek. Wartość spółek zaliczanych do indeksu S&P500 wzrosła w analizowanym okresie o 44,7 proc., a wartość portfela BrandZ - o 81,1 proc.
Łączna wartość marek z rankingu Top 100 niemal podwoiła się od czasów pierwszego zestawienia opracowanego w 2006 r. Obecnie pierwsza setka warta jest 2,9 biliona USD, co oznacza wzrost o 49 proc. w stosunku do wyceny z 2008 roku.
>>> BrandZ Top 100 - dane za rok 2012
Najsilniej reprezentowanym krajem nadal są Chiny, mające w rankingu 11 marek. W Top 100 utrzymały się dwie marki rosyjskie: Sberbank oraz MTS, natomiast Afrykę trzeci rok z rzędu reprezentuje operator komórkowy MTN.
Na drugiej podstronie pełny TOP100 najcenniejszych marek
1 2
Dołącz do dyskusji: Google najcenniejszą marką świata, wyprzedziło Apple. Facebook w górę
ramka pusta zostala..., i musialem sciagnac nowa,pewnie w wirusem