Bojkot Leroy Merlin nieskuteczny? Sprzedaż 10 proc. w górę, 300 mln zł na dywidendę
Sieć sklepów budowlano-wnętrzarskich Leroy Merlin, którą od ponad roku mocno krytykowano za niewycofanie się z Rosji, w ub.r. zwiększyła w Polsce sprzedaż o 10,1 proc. do 8,6 mln zł, za to jej zysk skurczył się o dwie trzecie, do 123,9 mln zł. Zatrudnia 13 tys. osób.
Przychody krajowe Leroy Merlin Polska w ub.r. poszły w górę z 7,81 do 8,59 mld zł, a te z zagranicy - z 2,5 do 6 mln zł (w grafikach przy tekście kwoty są w tys. zł). Do firmy należy 78 sklepów stacjonarnych (pięć więcej niż przed rokiem) i platforma e-commerce. W sprawozdaniu nie podano, jak zmieniła się sprzedaż wolumenowa.
Najwięcej nawołań do bojkotu konsumenckiego Leroy Merlin, a także Auchan, pojawiło się krótko po rozpoczęciu rosyjskiej agresji na Ukrainę. Dla Leroy Merlin był to okres promocji związanych z wiosennymi remontami i urządzaniem ogrodów. Współpracę reklamową z firmą zawiesiły kanał HGTV (należący do TVN Warner Bros. Discovery) oraz znany z jego programów architekt i projektant wnętrz Krzysztof Miruć, wróciły do niej pod koniec ub.r.
Większe koszty
Koszty operacyjne Leroy Merlin Polska w ub.r. sięgnęły 8,48 mld zł, rosnąc o 15,3 proc. z 7,35 mld zł rok wcześniej. Wartość sprzedanych towarów poszła w górę z 5 do 5,66 mld zł. Z kole wydatki na usługi obce wzrosły z 1,06 do 1,43 mld zł, na wynagrodzenia - z 726,63 do 797,76 mln zł, a te na pozostałe koszty pracownicze zmalały z 216,35 do 206,55 mln zł.
Firma zatrudnia nieco ponad 13 tys. osób: w ub.r. było to średnio 13 085, a rok wcześniej 13 043. W sklepach liczba pracowników zmalała z 12 155 do 12 135, a w centrali wzrosła z 888 do 950.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Jej nakłady inwestycyjne w ub.r. wyniosły 107,97 mln zł, wobec 122,11 mln zł rok wcześniej. Pozostałe koszty operacyjne zmalały z 45,6 do 20,24 mln zł, a koszty finansowe - z 1,07 do 18,85 mln zł. Natomiast wpływy finansowe (głównie z odsetek) podskoczyły z 8,1 do 43,58 mln zł, a pozostałe przychody operacyjne spadły z 61,7 do 23,43 mln zł.
Dużo wyższa dynamika kosztów niż przychodów pogorszyła rentowność Leroy Merlin Polska: zysk operacyjny zmalał z 443,88 do 129,01 mln zł, a zysk netto - z 365,19 do 123,86 mln zł.
Spółka, należąca do francuskiego koncernu Groupe Adeo, na dywidendę przeznaczyła 300 mln zł: cały zeszłoroczny zysk plus 126,14 mln zł z kapitału zapasowego. To dużo więcej niż w poprzednich latach: w ub.r. spółka wypłaciła właścicielowi 200 mln zł, a rok wcześniej 150 mln zł.
Do Leroy Merlin Polska należy też u nas sieć sklepów Bricoman, która w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów z 600,2 do 671,98 mln zł oraz zysku netto z 16,3 do 37,89 mln zł. Jej dane nie są jednak konsolidowane finansowo z wynikami Leroy Merlin Polska.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021
Dołącz do dyskusji: Bojkot Leroy Merlin nieskuteczny? Sprzedaż 10 proc. w górę, 300 mln zł na dywidendę
Ten bojkot to mam wrażenie był tylko na twitterze...