Branża kreatywna w obliczu kryzysu związanego z potencjalnymi odejściami z zawodu
Różnorodność, równość i włączenie społeczne to zarówno wyzwania, jak i szanse dla branży kreatywnej - wynika z badania DEI Census 2023/Kantar przy współpracy SAR oraz badania Rady ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej PARP.
Jak wynika z globalnego badanie DEI Census 2023, branża kreatywna, zwłaszcza w Polsce, stoi przed poważnym kryzysem związanym z potencjalnymi odejściami z zawodu. Powodem jest brak zrozumienia zarządzających dla potrzeb pracowników, m.in. w zakresie akceptacji dla różnorodności, promocji równości oraz włączenia społecznego.
Sposobem na kryzys rozwój kompetencji liderów
II Badanie PARP i Rady ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej PARP: Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego wskazuje, że sposobem na zaradzenie kryzysowi może być rozwój kompetencji liderów, przede wszystkim w zakresie komunikacji. To droga do lepszego zrozumienia potrzeb pracowników, ale także do budowania dobrych relacji z klientami.
W odpowiedzi na to SAR uruchomi w 2024 roku nowe lub zmienione programy szkoleniowe, stanowiące kontynuację projektów edukacyjnych z lat ubiegłych.
Kolejne 3000 polskich firm objęte obowiązkiem raportowania ESG
Od 1 stycznia 2024 roku obowiązkowe raportowanie pozafinansowe w zakresie ESG (wpływu firmy na środowisko, jej relacji społecznych w miejscu pracy i poza nim oraz transparencji w zarządzaniu biznesem) stanie się udziałem kolejnych 3000 firm w Polsce. Dla wielu zarządzających ten nowy obowiązek wydaje się być kolejnym, biurokratycznym obciążeniem. Zdaniem Joanny Malinowskiej Parzydło, executive partner agencji Younicorn i koordynator zainicjowanego przez Stowarzyszenie Komunikacja Marketingowej SAR projektu GOESG, ESG to kluczowa cecha kultury zarządzania, a nie kolejny projekt do zrealizowania. - Cecha, którą zarządzający firmami w branży kreatywnej, czyli agencjami komunikacyjnymi, muszą w sposób świadomy rozwijać, jeśli nie chcą w przyszłości doświadczyć kryzysu kadrowego lub kryzysów na projektach realizowanych dla klientów, wynikających z luk kompetencyjnych pracowników - mówi.
Kryzys kadrowy branży kreatywnej
Jak wynika ze zrealizowanego przez Kantar we współpracy ze Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR badania DEI Census 2023, które od 2021 roku mierzy poziom rozwoju branży kreatywnej pod kątem różnorodności (D-diversity), równości (E-equity) i inkluzywności (I- inclusion), Polska jest w tyle za resztą świata pod względem tych właśnie aspektów, co przekłada się na niższy, niż globalny poziom satysfakcji z pracy i brak chęci do pozostania w branży. Podczas gdy na świecie 72 proc. pracowników branży kreatywnej dostrzega wysiłki swoich pracodawców na rzecz różnorodności i inkluzywności, w Polsce jest to zaledwie 54 proc. ankietowanych. Co istotne 12 proc. z nich deklaruje, że brak takich świadomych działań ze strony pracodawcy może być powodem do odejścia z pracy.
Polscy pracownicy branży kreatywnej pod wieloma względami bardziej krytycznie, niż koledzy z innych rynków, oceniają swoje miejsce pracy.
- Aż 51 proc.(vs 42 proc. globalnie) wprost mówi, że praca w branży jest dla nich źródłem stresu i diagnozuje, że ma to negatywny wpływ na ich zdrowie psychiczne (40 proc.) i fizyczne (42 proc.). Tylko 59proc. (vs 71 proc. globalnie) czuje się cenionym i kluczowym członkiem zespołu, a zaledwie 37 proc. (vs 70 proc. globalnie) uważa, że ich osobiste cechy, umiejętności i doświadczenie są doceniane – podkreśla Katarzyna Zalewska, client development & commercial lead sustainable transformation practice Kantar Polska”.
Bliska połowa kreatywnych chce podnosić kompetencje
Aż 43 proc. pracowników branży kreatywnej, ankietowanych w ramach II Branżowego Bilansu Kapitału Ludzkiego, chce się rozwijać podnosząc swoje kompetencje. Widzą to zarówno jako drogę do lepszych zarobków, jak i do rozwoju własnych zainteresowań. Jednocześnie zaledwie 48 proc. pracodawców definiuje, jakie kompetencje są ich pracownikom niezbędne, by móc efektywnie rozwijać firmę w nowych obszarach. To poważny błąd, który uniemożliwia właściwe planowanie programu szkoleń, a w rezultacie hamuje rozwój biznesu.
- Siłą branży kreatywnej byli i nadal pozostaną ludzie – nawet w obliczu rozwoju sztucznej inteligencji, czyli AI. Zmienią się jednak kompetencje wymagane na dotychczasowych stanowiskach. Powstaną także nowe stanowiska związane z weryfikacją i zarządzaniem treściami i kreacjami tworzonymi przez AI. To oznacza konieczność rozwoju kadr i ich kompetencji w sposób świadomy – zauważa Łukasz Bis z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, członek Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej.
Zdaniem ekspertów rozwój AI wcale nie umniejsza roli komunikacji międzyludzkiej. Wręcz przeciwnie. Obok umiejętności poruszania się w kanałach digitalowych, rozumianej jako znajomości zasad i narzędzi do tworzenia kreacji digitalowych, to właśnie umiejętność prowadzenia efektywnej komunikacji, w relacjach z klientami, partnerami, twórcami i dostawcami opartej o partnerstwo, profesjonalizm i zaufanie, zidentyfikowano, jako kluczową kompetencję przyszłości niezbędną zarówno członkom zespołów, jak i ich liderom. Ważną kompetencją są też umiejętności analityczne, niezbędne do właściwej interpretacji twardych danych, do których dzięki narzędziom digitalowym zyskujemy dostęp.
Dołącz do dyskusji: Branża kreatywna w obliczu kryzysu związanego z potencjalnymi odejściami z zawodu
Problemem jest traktowanie pracownika jak narzędzia do obsługi programu i realizowania wizji klienta. Nie jesteś traktowany jako ekspert, a interfejs. Nie masz możliwości awansu. Szkolenia robisz we własnym zakresie i nie przekładają się na pensję. Przełożony nie zna się na twojej robocie, więc nie umie oszacować ani docenić nakładu pracy. Robisz dużo, szybko, tanio. A na końcu chcą cię zastąpić AI. To są prawdziwe powody, dla których doświadczeni odchodzą z tego zawodu.
Tak wygląda branżą.
Wszystko inne jest blablaniem.