SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Burda po cięciach i fuzji z Edipresse wyszła na plus. W internecie urosła o 25 proc.

Wydawnictwo Burda Media Polska w pierwszym roku kalendarzowym po przejęciu Edipresse i zamknięciu części tytułów, mimo spadku wpływów reklamowych osiągnęła 11,1 mln zł zysku netto. Firma zmniejszyła koszty operacyjne o 4 proc.

fot. Patryk Pallus fot. Patryk Pallus

W ub.r. skonsolidowane przychody Burda Media Polska wyniosły 352,76 mln zł, po spadku o 0,4 proc. z 354,04 mln zł rok wcześniej (dane z 2022 roku są w ujęciu pro forma, uwzględniając całoroczne wyniki Edpresse Polska, którego przejęcie Burda sfinalizowała w maju 2022 roku).

Wpływy reklamowe grupy Burda Media Polska w ub.r. zmalały z 98,66 do 92,41 mln zł, te ze sprzedaży wyrobów - z 51,83 do 23,62 mln zł, natomiast ze sprzedaży towarów poszły w górę ze 191,93 do 222,54 mln zł, a ze sprzedaży określonej jako pozostała - z 9,86 do 15,14 mln zł.

W 2022 roku wydawnictwo znacząco zmniejszyło swoje portfolio prasowe. Na początku roku zamknęło wersje drukowane i serwisy internetowe magazynów „Focus”, „Focus Historia”, „Focus Coaching” i „Elle Man” oraz drukowany magazyn „Samo Zdrowie’, zaś pod koniec roku zrezygnowało z ponad 20 magazynów drukowanych, m.in. z segmentu poradnikowego, kulinarnego, real life stories czy ogrodniczego.

Firma zamknęła też swoje wydawnictwo książkowe: w połowie ub.r. sprzedała prawa do ponad 120 tytułów książkowych Wydawnictwu Kobiecemu z Białegostoku. Przychody z wydawania książek w ub.r. wyniosły jeszcze 10,6 mln zł, a koszty w tym zakresie 12 mln zł.

W internecie wpływy 25 proc. w górę

Z drugiej strony na wyniki wydawnictwa składa się przejęta w 2021 roku internetowa drogeria Cocolita.pl. - Warto przy tym zauważyć, że w 2023 roku przychody digital urosły o 25 proc., a z samej działalności e-commerce pochodzi już ponad 115 mln zł przychodów. Dlatego dziś Grupa Burda to nie tylko największa firma w obszarze lifestyle w Polsce, ale również dynamicznie rosnący gracz w segmencie beauty e-commerce, który w swoim portfolio posiada takie serwisy jak Wizaz.pl czy też e-drogerię Cocolita.pl - podkreśla Maciej Klepacki, CEO w Burda Media Polska.

- Spośród wszystkich tradycyjnych wydawców jesteśmy praktycznie jedynym podmiotem w Polsce, który w pełni i z sukcesem przeszedł transformację z wydawcy stricte prasowego do firmy multimedialnej, gdzie zdecydowana większość zysków pochodzi z biznesu digital & e-commerce - zaznacza.

Koszty operacyjne grupy Burda Media Polska wyniosły w ub.r. 335,02 mln zł, o 3,9 proc. mniej niż rok wcześniej, przy czym wartość sprzedanych towarów i materiałów wzrosła ze 152,02 do 178,98 mln zł.

Ograniczenie oferty prasy drukowanej widać zwłaszcza w kosztach zużycia materiałów i energii, które skurczyły się z 23,07 do 8,65 mln zł. Natomiast nakłady na usługi obce zmalały z 96,7 do 80,3 mln zł, na wynagrodzenia - z 54,96 do 42,63 mln zł, a te na ubezpieczenie społeczne i inne świadczenia pracownicze zwiększyły się z 7,83 do 8,1 mln zł. W ub.r. firma średnio zatrudniała 344 osób, wobec 339 rok wcześniej.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Z kolei pozostałe koszty operacyjne poszły w dół z 17,7 mln zł (na co złożyło się m.in. 9 mln zł odpisów) do 2,34 mln zł.

Zysk netto po trzech latach strat

Wyniki rentowności firmy mocno się poprawiły: na poziomie EBITDA z 6,26 mln zł straty do 22,88 mln zł zysku, na operacyjnym - z 10,83 mln zł straty do 18,72 mln zł zysku, a na poziomie netto - z 17,81 mln zł straty do 11,14 mln zł zysku.

- Bardzo dobre wyniki finansowe Burdy w 2023 roku to efekt porządkowania biznesu i transformacji operacji w Polsce w ostatnich dwóch latach. Był to czas fuzji, budowy nowej organizacji, przeglądu portfolio mediowego, ale przede wszystkim podnoszenia efektywności prowadzonych operacji - wylicza Maciej Klepacki.

W ub.r. wydawnictwo osiągnęło zysk netto po trzech latach z ujemną rentownością. W 2021 roku przy 206,37 mln zł przychodów miało 8,57 mln zł straty netto, a rok wcześniej zanotowało 130,75 mln zł wpływów i 9,83 mln zł straty netto.

W ujęciu jednostkowym, obejmującym głównie tytuły prasowe i serwisy internetowe, przychody Burda Media Polska zmalały w ub.r. z 264,46 do 238,49 mln zł, natomiast wynik EBITDA poszedł w górę z 14,67 mln zł straty do 14,6 mln zł zysku, wynik operacyjny - z 19,9 mln zł straty do 10,55 mln zł zysku, a rentowność netto - z 17 mln zł straty do 12,16 mln zł zysku.

Zeszłoroczny zysk netto przeznaczono w całości na pokrycie wcześniejszych strat.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022

Dołącz do dyskusji: Burda po cięciach i fuzji z Edipresse wyszła na plus. W internecie urosła o 25 proc.

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
(e)Artur
Milion zysku dzięki e-commerce - super transformacja wydawcy;-)
7 1
odpowiedź
User
(e)Artur
Milion zysku dzięki e-commerce - super transformacja wydawcy;-)
2 1
odpowiedź
User
Max
Zamieńmy wydawnictwo w sklepik z kosmetykami i nazwijmy to transformacją. Przecież na kosmetykach też są napisy
10 0
odpowiedź